ارمنستان، مصمم به تحکیم روابط راهبردی با ایران

ارمنستان همسایه شمال غربی که روابط تهران-ایروان را به واسطه پیوندهای عمیقی فرهنگی و ظرفیت های عظیم اقتصادی، تجاری و قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، روابطی "حائز اهمیت فوق العاده" می داند، اراده‌ای قابل توجه برای تحکیم بیش از پیش این روابط دوستانه دارد.

به گزارش دوشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،  اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران برای ارمنستان و اراده ایروان برای گسترش و تقویت مناسبات دو جانبه با تهران در زمینه های گوناگون، شب گذشته و بار دیگر از سوی نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور همسایه مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری آرمن پرس، نیکول پاشینیان ارمنستان شب گذشته در سخنانی با تاکید بر اینکه روابط با جمهوری اسلامی ایران برای ارمنستان اهمیتی فوق العاده دارد، ابه صراحت اعلام کرد که کشورش در هیچ توطئه ای علیه ایران شرکت نخواهد کرد زیرا روابط با ایران برای ارمنستان مهم است.

ارمنستان، مصمم به تحکیم روابط راهبردی با ایران

پاشینیان گفت: ایران شریک ما است. یقین دارم که دوستان ایرانی ما می دانند که ارمنستان هرگز در هیچ توطئه ای علیه ایران شرکت نکرده و نخواهد کرد زیرا روابط با ایران، برای ارمنستان فوق العاده حائز اهمیت است.

وی با اشاره به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ تاکید کرد: ما هرگز فراموش نخواهیم کرد که در اوایل دهه ۱۹۹۰ ایران یکی از بهترین دوستان ما شد.  

نخست وزیر ارمنستان همچنین به وجود تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و علیرغم این تحریم ها، از اجرای پروژه مشترک بزرگ با ایران سخن گفت و اظهار داشت که کشورش در دوره اخیر، مسائل قدیمی با ایران را حل و فصل کرده است.

در راستای تحکیم، تقویت و گسترش بیش از پیش مناسبات تهران – ایروان، آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان نیز امروز به تهران سفر کرده تا با همتای ایرانی خود دیدار کند.

ارمنستان، مصمم به تحکیم روابط راهبردی با ایران

انجام گفت و گوهای دوجانبه و نیز رایزنی در خصوص مهم ترین مسائل منطقه ای در دستورکار سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به تهران  و دیدار وی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

میرزویان روز پنجشنبه گذشته نیز در دیدار عباس بدخشان ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان، با یادآوری اهمیت راهبردی روابط با ایران که در برنامه دولت جدید ارمنستان نیز گنجانده شده است، به نتایج گفتگوهای آقایان رئیسی و پاشینیان در دوشنبه و همچنین دیدار با دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد اشاره کرد.

وزیر امور خارجه ارمنستان با اشاره به مشکلات پیش آمده در مسیر کاپان به گوریس، ابراز امیدواری کرد با نهایی شدن مسیر جایگزین در ماه‌های آتی، مشکل به صورت کامل حل شود.

طرفین همچنین درباره بعضی راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور در مناطق مرزی و استان سیونیک گفتگو کردند.

ارسال نظر