منابع آگاه: موضع عربستان در قبال لبنان هنوز سختگیرانه است

منابع آگاه لبنانی گفتند: موضع عربستان در قبال لبنان هنوز سرسختانه است؛ زیرا پس از تشکیل دولت به ریاست نجیب میقاتی هیچ تغییری در رویکرد ریاض نسبت به بحران‌های لبنان و عدم مداخله در امور آن روی نداده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این منابع در مصاحبه با شبکه لبنانی المیادین اظهار کردند: نخست وزیر لبنان امیدوار است که ارتباطات آمریکا و عربستان سعودی بر رویکرد منفی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نسبت به این کشور تاثیر بگذارد. به طوریکه عربستان برای کمک به این کشور پیشقدم شود یا حداقل ممنوعیت واردات کالاهای لبنانی و همچنین ممنوعیت سفر شهروندان خود به آن را لغو کند.

طبق گفته منابع، میقاتی تلاش می‌کند تا با صندوق بین‌المللی پول مذاکره و تلاش برای حل بحران‌های لبنان را آغاز کند و تا آنجا که ممکن است از طریق توافق با گروه‌های دولتی و با همکاری دولت و بانک لبنان از آثار آنها بکاهد؛ به ویژه در ارتباط با بحران برق، گرانی سوخت، خدمات، هزینه حمل و نقل، سبد معیشتی شهروندان، کاهش قدرت خرید و از همه مهم‌تر اطمینان دادن مردم در مورد فصل مدارس.

این منابع در مورد سفر نخست وزیر لبنان به فرانسه و ملاقاتش با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور فاش کردند که این دیدار دوستانه بود و طی آن میقاتی از فرانسه برای نقش مفید آن در فرایند تشکیل دولت تشکر کرد؛ اما وی وعده‌ای از جانب پاریس مبنی بر حمایت سریع غیر از تشویق برای انجام اصلاحات دریافت نکرد.

منابع لبنانی همچنین معتقدند که این کشور قبل از انتخابات پارلمانی در ۲۷ مارس سال آینده، حمایت جدی را دریافت نخواهد کرد؛ زیرا کشورهای تاثیر گذار از جمله ایالات متحده و فرانسه به این باور رسیده‌اند که توازن موجود گروه‌های سیاسی تنها از طریق انتخابات قابل تغییر است و بنابراین سفارتخانه‌های دو کشور برای حمایت و ترغیب شخصیت‌های به اصطلاح جامعه مدنی جهت شرکت در انتخابات لبنان تلاش می‌کنند.

این منابع در مورد قانون انتخابات به المیادین گفتند، قانون متناسب با رای ترجیحی، قانونی است که بر اساس آن این انتخابات برگزار می‌شود و باید گروه‌ها در مورد رای گیری مهاجران توافق کنند.

این منابع توضیح دادند که دولت مسؤولیت مدیریت بحران و انتخابات را دارد و قادر نخواهد بود، معجزه کند. راه حل واقعی و آغاز پیشرفت مستلزم تصمیم بزرگی است و تا زمانیکه فرمول لبنان بر اساس تفاهمات بین‌المللی و منطقه‌ای در حال شکل گیری است، این تصمیم‌گیری در داخل لبنان نخواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر