عراق در سکوت انتخاباتی

بعد از حدود سه ماه فعالیت انتخاباتی که از آن به طولانی ترین زمان تبلیغات انتخاباتی در عراق یاد شده، بالاخره این کشور ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری عمومی، وارد سکوت انتخاباتی شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تبلیغات انتخاباتی برخی از جریان های سیاسی از هشتم جولای (۱۷ تیرماه ۱۴۰۰) آغاز شد و به گفته برخی از رهبران این جریان ها، شروع زودهنگام تبلیغات برای قرار دادن دولت در برابر امر انجام شده و برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن بوده است.
در طول ماه های گذشته همواره نگرانی از برگزارنشدن انتخابات در موعد مقرر آن وجود داشت و برخی از تشکل های سیاسی نوظهور از جمله مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، به صراحت خواهان تاخیر انتخابات و عدم برگزاری آن بودند.
از این رو برخی از این تشکل ها، به دلیل اصرار جریان های سیاسی بزرگ بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر (دهم اکتبر / ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰)، از شرکت در انتخابات سر باز زده و برخی مدعی کناره گیری از انتخابات شدند.
ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» و پاره ای جریان های دیگر در پیشاپیش شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی بودند که از آن به طولانی ترین زمان تبلیغات در عراق یاد شده است.
بعد از سه ماه تبلیغات و رقابت سخت سیاسی بین جریان های مختلف، امروز شنبه (۲۴ ساعت قبل از انتخابات عمومی) و تنها یک روز بعد از انتخابات خاص، عراق روی آرامش به خود دیده و وارد سکوت انتخاباتی شد.
براساس قانون انتخابات، ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری عمومی، کل فعالیت های تبلیغاتی جریان های سیاسی در سراسر کشور متوقف می شود و همه برای شرکت در رای گیری عمومی خود را آماده می کنند.
نقض این مقررات، مستوجب مجازات هایی علیه گروه ها و تشکل هایی است که آن را نقض می کنند و ممکن است به حذف از شرکت در انتخابات منجر شود.
انتخابات خاص برای نیروهای مسلح، آوارگان و زندانیان روز گذشته با حضور گسترده این اقشار همراه بود به نحوی که میزان مشارکت در آن ۶۹ درصد اعلام شد.
کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است که نتائج رای گیری خاص را بعد از برگزاری انتخابات عمومی در فردا یکشنبه (دهم اکتبر / ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) اعلام می کند.
گزارش های غیر رسمی حاکی است که ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در رای گیری خاص بیشترین آراء را به دست آورده و ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» بعد از آن قرار گرفته است.
شگفتی ساز انتخابات خاص فهرست انتخابی جدید «جنبش حقوق» به رهبری «حسین مونس» (نزدیک به گروه مقاومت کتائب حزب الله) بوده که گفته می شود توانسته است در مرتبه سوم قرار گیرد.
رای گیری عمومی که قرار است فردا (یکشنبه) برگزار شود، پیروز نهایی انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق را مشخص خواهد کرد.
عراق در نتیجه اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ و استعفای دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» و شکل گیری دولت موقت «مصطفی الکاظمی»، برای خروج از بحران خلاء دولت منتخب، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفت و بر اساس آن مهمترین ماموریت دولت موقت الکاظمی، زمینه سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اعلام شد.
دولت عراق فردا (یکشنبه) و پس فردا (دوشنبه ) را به مناسبت برگزاری انتخابات، تعطیلی رسمی در کشور اعلام کرده و دیروز جمعه و امروز شنبه نیز در این کشور مصادف با تعطیلی هفتگی است.​

ارسال نظر