چمران: عودت تعدادی از لوایح شورای قبل به شهرداری/ اتمام پروژه های نیمه تمام

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عودت تعدادی از لوایح شورای قبل به شهرداری، اتمام پروژه های نیمه تمام، بدهی و طلب های شهرداری، جلسات شورا و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، دوماه از فعالیت شورای ششم شهر می‌گذرد. تعدادی از لوایح دوره قبل به شهرداری عودت داده شده است تا مدیران جدید نظرات خود را اعمال کنند.

براساس اخبار اعلامی قرار است مدارس باز شوند. مدیریت شهری هم به دنبال این است که با توجه به افزایش تقاضا در حمل و نقل عمومی این سیستم را توسعه دهد. البته در حال حاضر وضعیت حمل و نقل عمومی به گفته رئیس شورای شهر خوب نیست. 

 در خصوص آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی، خرید واگن، اتوبوس، تأمین منابع، بدهی‌ها، درآمدهای پایدار، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه آتش‌نشانان و جلسات شورای شهر با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران  به گفت‌وگو نشستیم.

حدود دوماه از فعالیت شورای ششم شهر تهران می‌گذرد. در این مدت چه اقداماتی در شورای شهر انجام شده است؟

در دو ماه گذشته که شورای ششم شهر تهران مستقر شده است، اقداماتی انجام داده‌ایم. در این شورا به جز 3 نفر بقیه اعضا سابقه شورای شهر نداشتند. 

 کمیسیون‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند/نزدیک به 60 لایحه را برای شهرداری عودت دادیم

اولین اقدامات صورت گرفته، انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر بود و بعد از آن کمیسیون‌ها مشخص و رؤسای آن انتخاب شدند که البته در این‌باره اقدامات زیادی انجام شد. نظرات و ایده‌های مختلفی مطرح و درنهایت جمع‌بندی کرده و کمیسیون‌ها شکل گرفت. در حال حاضر کمیسیون‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و کمیته‌ها هم کارشان را شروع کرده‌اند. 

تعدادی از طرح‌ها و لوایح دوره قبل شورای شهر نیمه‌کاره رها شده بود. نزدیک به 60 لایحه را برای شهرداری عودت دادیم تا نسبت به این لوایح نظرات مثبت و منفی خود را اعلام کنند و اگر اصلاحی لازم است انجام دهند. تعدادی طرح هم از دوره قبل مانده است که در حال بررسی آن هستیم. تمامی طرح‌ها را بین کمیسیون‌های مرتبط تقسیم کرده‌ایم و در دست بررسی است. جلسات متعددی برگزار شده  و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. 

چند طرح در دوره جدید ارائه شده است؟

 یک فوریت سرعت گرفتن صدور پروانه ساختمانی/سرعت صدور پروانه فعلا مورد رضایت اعضای شورای شهر و مردم نیست

طرح‌های خوبی در این دوره ارائه شده است. یکی از آنها یک فوریت سرعت گرفتن صدور پروانه و  عدم توقف کارها در کارتاپل مسئولین  است که بتوانیم آمارگیری هم انجام دهیم که کار صدور پروانه در کجا متوقف شده است.

تا بتوانیم از توقف‌های طولانی و بدون دلیل جلوگیری کنیم تا کار صدور پروانه سرعت بیشتری بگیرد. در حال حاضر سرعت صدور پروانه مورد رضایت اعضای شورای شهر و مردم نیست. شهروندان گله‌مند هستند که صدور پروانه بسیار طول می‌کشد. باید این اقدام تسریع شود.

البته برای شهرداری هم مسئولیت‌هایی در این زمینه تعیین شده است. کارهایی قبلاً صورت گرفته و قرار است ظرف دو تا سه ماه آینده روش‌هایی را اجرایی کنند که از طولانی شدن روند صدور پروانه جلوگیری شود و قرار است یک حرکت جدی در این زمینه صورت گیرد تا دیگر این توقف‌ها را در صدور پروانه ساختمانی نداشته باشیم. 

البته همین جا به یک نکته هم اشاره کنم که بازدیدهای خوبی اعضای شورای ششم شهر تهران داشته‌اند و با مسئولین مختلف جلساتی برگزار کردند. 

به دلیل کمبود بارش‌ها یکی از مشکلات اساسی در تهران مشکل آب است، شورای ششم شهر تهران چه اقداماتی در این زمینه با اداره آب انجام می‌دهد. 

حضور مسوولین اداره آب در جلسه روز سه شنبه/ شورای شهر، فقط شورای شهرداری نیست

قرار است که مسئولین اداره آب روز سه‌شنبه هفته جاری به صحن شورا بیایند. وضعیت آب چندان مناسب نیست( البته از نظر تأمین آب می‌گویم.) قرار است بررسی‌ها و راهکارها ارائه شود و طی هماهنگی بتوانیم اقداماتی انجام دهیم. شورای شهر، فقط شورای  شهرداری نیست، برای سایر مدیریت‌ها هم هست و قرار است که در این زمینه هماهنگی‌هایی هم صورت گیرد. ما مسئولین اداره آب و فاضلاب را دعوت می‌کنیم تا به شورا بیایند تا راه‌حل‌ها و مسائل را بررسی کنیم. 

در خصوص آخرین وضعیت تأمین آب در تهران توضیح دهید.

 باید بتوانیم آبی سالم و تمیز دراختیار مردم قرار دهیم 

بارش‌ها کم بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده هم سال پربارشی نداشته داشت. باید برای تأمین آب شهر تهران و استان تهران که بیش از 14 میلیون جمعیت دارد فکری کنیم. باید از سدهای مختلف آب جمع‌آوری شود تا مشکلی در خصوص تأمین آب ایجاد نشود. ما باید بتوانیم آبی سالم و تمیز دراختیار مردم قرار دهیم و نیاز است که در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد. 

سالهاست که موضوع فاضلاب در تهران در حال اجرایی شدن است، ولی هنوز تکمیل نشده است، در این باره توضیح دهید.

 15 سال است که موضوع فاضلاب شروع شده است

بحث فاضلاب را هم بررسی می‌کنیم. 15 سال است که موضوع فاضلاب شروع شده است و باید بتوانیم هر چه سریع‌تر موضوع را جمع‌آوری و پایان دهیم. اقداماتی در این زمینه صورت خواهد گرفت تا برای شهروندان مشکلی پیش نیاید. 

در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی چه برنامه‌هایی دارید. ناوگان فرسوده است و بسیاری از اتوبوس‌ها در پارکینگ خوابیده است. با شروع فصل سرما موضوع آلودگی هوا هم دوباره آغاز می‌شود. چه برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟

با اعضای هیات دولت صحبت های شده است/تعمیر ناوگان مترو در دستورکار است

جلساتی مختلفی در این زمینه برگزار شده است و راه‌حل‌هایی هم در نظر گرفته شده که باید آنها را بررسی کنیم. البته با اعضای هیأت دولت هم صحبت‌هایی صورت گرفته است. پیشنهاداتی داده شده است. ما باید در درجه اول تعمیر اتوبوس‌ها را انجام دهیم. همچنین تعمیر ناوگان مترو در دستورکار است و باید به سمت خرید و تأمین واگن‌های جدید و اتوبوس‌های جدید برویم که این موضوع هم در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد. چند روز دیگر هم شاهد آلودگی هوا خواهیم بود. البته هر ساله با سرد شدن هوا موضوع آلودگی هوا را داریم. باید اقداماتی صورت گیرد تا در سالهای آتی این مشکل به حداقل برسد.

اخباری مبنی بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شنیده می‌شود، چه برنامه‌ای برای تقویت ناوگان درنظر گرفته‌اید؟

در خصوص بازگشایی مدارس تصمیم‌گیر افراد دیگری هستند. اگر بتوانند سلامت دانش آموزان را تأمین کنند، به گونه‌ای که آسیب به آنها وارد نشود، مدارس بازگشایی می‌شود و قرار است در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

افزایش سفر با سیستم حمل و نقل عمومی با بازگشایی مدارس/حمل ونقل عمومی در حال حاضر شرایط خوبی ندارد

اما اگر مدارس باز شود قطعا سفرها با سیستم حمل و نقل عمومی بیشتر خواهد شد. حمل ونقل عمومی در حال حاضر شرایط خوبی ندارد. در ایام کرونا مردم کمتر از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و بیشتر از خودروی شخصی استفاده می‌شود تا به بهداشت عمومی کمک شود.

 میزان مسافران در مترو یک‌سوم قبل از کروناست/اگر مدارس  باز شود، فشار بیشتری به سیستم حمل و نقل عمومی وارد می‌شود

تأکید می‌کنم که شرایط حمل و نقل عمومی مناسب نیست و در حال حاضر میزان مسافران در مترو یک‌سوم قبل از کروناست. ولی با همه این موضوعات، شرایط قابل قبول نیست. اگر مدارس هم باز شود، فشار بیشتری به سیستم حمل و نقل عمومی وارد می‌شود. البته برای حمل و نقل، برنامه‌هایی وجود دارد.

براساس قانون، دولت مکلف است بخش های از هزینه‌ سیستم حمل و نقل عمومی را پرداخت کند. در سالهای اخیر این امر به درستی رخ نداده است و شهرداری طلب‌های زیادی از دولت دارد. چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟ 

برای توسعه حمل و نقل عمومی همه شرایط را در کنار هم قرار می‌دهیم/باید دولت هم حمایت‌های لازم را انجام دهد

ما برای توسعه حمل و نقل عمومی همه شرایط را در کنار هم قرار می‌دهیم و فقط به یک موضوع اکتفا نمی‌کنیم. خرید واگن، اورهال واگن‌ها و اتوبوس‌های فرسوده از جمله اقدامات است. همچنین خرید اتوبوس‌های جدید و هماهنگی با دولت در بحث فاینانس‌های خارجی از جمله اقدامات است. تعمیرات اتوبوس در دستورکار است و البته باید دولت هم حمایت‌های لازم را انجام دهد.

در دوره فعلی مدیریت شهری آیا پروژه جدیدی آغاز می‌شود؟ تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام در دوره‌های قبل چه خواهد شد؟

اتمام پروژه های نیمه تمام/تکمیل پروژه یادگار امام

تعدادی پروژه نیمه‌تمام از دوره قبل باقی مانده است که باید آنها را به اتمام برسانیم. تا اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم. تکمیل پروژه یادگار امام در دستورکار است ولی به طورکلی پروژه‌های نیمه تمام زیاد است و برای تکمیل آنها بودجه می‌خواهیم. 

تکمیل دو خط مترو در دستورکار است و باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. 

مدیران قبلی شهری یک خط جدید مترو را کلنگ‌زنی کرده و خبر از شروع ساخت خطوط جدید در تهران دادند. آیا خطوط جدیدی ساخته می‌شود؟

برنامه ما اتمام خطوط نیمه تمام مترو است/در دوره قبل یک خط متروکلنگ‌زنی شد

یک خط مترو در دوره قبل کلنگ‌زنی شده است و ساخت چهار خط سریع‌السیر هم تصویب شده است. این خطوط قسمت‌های مختلف شهر را به هم وصل می‌کند و می‌تواند در حل مسائل ترافیکی مؤثر باشد، اما ساخت آنها رقم بالایی بودجه می‌خواهد و باید منابع مالی در این زمینه فراهم شود. البته ما برنامه داریم که ابتدا خطوط نیمه تمام را تکمیل کنیم. 

برای تأمین منابع چه برنامه‌ای دارید؟ آیا دولت دیون خود را پرداخت می‌کند؟

به دنبال تهاتر طلب‌ها و بدهی‌ها هستیم/شهر درآمدهای قانونی دارد

مقدار زیادی طلب از دولت داریم. البته بدهی‌های زیادی هم شهر دارد که به دنبال تهاتر طلب‌ها و بدهی‌ها هستیم. شهر درآمدهای قانونی دارد. از سوی دیگر، مالیات بر ارزش افزوده هم وجود دارد که باید تمام این مراحل را طی کنیم. برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته، مطالعاتی انجام شده تا بتوانیم کارها را پیش ببریم. البته به دنبال استفاده از منابع مشارکتی هم هستیم. 

چه میزان از ارزش افزوده شهرداری دریافت کرده است؟

بخشی که دریافت کرده‌ایم رقم قابل توجهی است.

شهرداری تهران براساس قانون باید از محل جرائم راهنمایی و رانندگی پولی دریافت کند، اما این امر در ادوار گذشته به درستی رخ نداده است، چه برنامه‌ای برای دریافت این پول‌ها دارید؟

به دنبال این هستیم که با تعامل،‌ طلب‌های خود را دریافت کنیم

تمام حقوقی که در قانون آمده است را پیگیری می‌کنیم و به دنبال این هستیم که با تعامل،‌ طلب‌های خود را دریافت کنیم. در ماه اخیر مقداری از مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کردیم.

یکی از مواردی که مطرح شده بحث درآمدهای پایدار است. اگر درآمدهای پایدار ایجاد شود بخشی از مشکلات حل می‌شود، چه برنامه‌ای برای ایجاد درآمدهای پایدار دارید؟

نشست با نمایندگان تهران

در حال حاضر این موضوع در مجلس در حال پیگیری است. شورای عالی استان‌ها و مجلس این موضوع را بررسی می‌کنند. البته آن زمان که هنوز به شورا هم نیامده بودم، در کمیسیون شوراهای مجلس خدمت دوستان رفتیم و برنامه‌هایی مطرح کردیم. فکر می‌کنم به زودی هم نشستی با نمایندگان تهران خواهیم داشت که برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد تا بتوانیم از مجلس هم کمک‌هایی دریافت کنیم. 

لایه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس در حال بررسی است، کار به کجا رسید؟

مدیریت یکپارچه شهری موضوعی است که سالها در مجلس و دولت در حال رفت و آمد است. در حال حاضر هم این موضوع در حال بررسی است. البته بحث درآمدهای پایدار و چند طرح دیگر هم در مجلس در حال بررسی است. 

یکی از طرح‌هایی که به مجلس ارسال شده، لایحه بیمه سخت و زیان‌آور بودن آتش‌نشانان شهرداری است. آتش‌نشانان  شهرداری نمی‌توانند از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند و قرار است این موضوع در مجلس حل شود کار به کجا رسید.

در مجلس مسائل متعددی مطرح می‌شود اما این موضوع هم بررسی می‌شود و امیدواریم مشکل حل شود. 

جلسات یکشنبه شورای شهر برگزار نمی‌شود. قرار است تا چه زمان این جلسات برگزار نشود، چه برنامه‌ای برای جلسات شورا دارید؟

نیاز داشتیم که با شهردار و معاونین جلسات طولانی برگزار کنیم/قرار است این هفته هم با شهرداران مناطق جلسه داشته باشیم

براساس قانون، جلسات شورا هر دو هفته یکبار باید یک جلسه برگزار شود. ما هر هفته دو جلسه برگزار می‌‌کردیم. البته باید ضرورت و نیاز برای برگزاری جلسات باشد. البته ما نیاز داشتیم که با شهردار و معاونین جلسات طولانی برگزار کنیم. به جای اینکه تک تک اعضا جلسات را برگزار کنند، جلسات مشترک برگزار شد. قرار است این هفته هم با شهرداران مناطق جلسه داشته باشیم و این جلسات ضروری است و بهترین فرصت هم همان روزهای جلسات علنی شورا بود.

طرح‌ها و مصوبات زیادی در شورا وجود دارد/ما باید به دنبال اجرای مصوبات و اصلاح باشیم

البته در روزهای سه‌شنبه جلسات برگزار می‌شوند. به هر حال باید طرح‌ها و لوایح به شورا بیایند و بررسی شوند. در حال حاضر طرح‌ها و مصوبات زیادی در شورا وجود دارد. شورای قبل مصوبات زیادی داشته است و ما باید به دنبال اجرا و اصلاح باشیم. مهم اجرای کار است و ما تلاش می‌کنیم که کارها براساس نظم انجام شوند و کاری در شهر نخوابد. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر