تصمیم اتحادیه اروپا برای کمک به مردم افغانستان بدون شناسایی طالبان

وزرای توسعه اتحادیه اروپا در نشستی که به صورت مجازی برگزار شد تصمیم گرفتند ، برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در افغانستان، بدون شناسایی گروه طالبان به ملت این کشور کمک کنند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارائه خلاصه‌ای از محورهای این جلسه بیان داشت: اوضاع انسانی، اجتماعی و اقتصادی در افغانستان در استانه سقوط است. بر اساس گزارش شورای پناهجویان نروژ دست کم یک میلیون کودک افغان در آستانه فصل سرما در معرض خطر مرگ قرار دارند، مگر اینکه به آن‌ها کمک‌های مناسب صورت گیرد. وی بر همین اساس تصریح کرد: نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و نظاره‌گر باشیم. باید سریع دست به اقدام شویم.

بورل بیان داشت که وزرای توسعه اتحادیه اتحادیه اروپا درباره راه‌های افزایش حمایت از مردم افغان، به ویژه در زمینه ارائه خدمات اولیه و تقویت مقاومت جامعه این کشور گفت‌وگو کردند. وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا کمک‌های انسان دوستانه خود را افزایش داده افزود که این میزان برای جلوگیری از قحطی و بحران انسانی گسترده کافی نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خدمات اضافه‌تر و آنچه او «کمک‌های بشردوستان پلاس» نامید را برای حمایت مستقیم از مردم افغانستان حیاتی دانست.

بورل افزود: ما امروز تصمیم‌ گرفتیم تا رویکرد هماهنگی را درقبال حمایت مستقیم از ملت افغانستان برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در این کشور، ضمن عدم شناسایی طالبان در پیش‌ بگیریم. بورل عنوان کرد که این کمک‌ها از طریق شرکای چندجانبه اتحادیه اروپا ارائه می‌شود.

این نشست فوری درحالی برگزار شد که رهبران گروه ۲۰ نیز برای بررسی وضعیت افغانستان و بحران مالی فزاینده این کشور امروز دیدار خواهند کرد. آنتونیو گوترش از جامعه بین‌المللی خواست تا با تزریق نقدینگی به این کشور از سقوط اقتصادی آن جلوگیری کنند. او گفت باید راه‌هایی پیدا شود که در چارچوب قوانین بین المللی این نقدینگی به اقتصاد افغانستان برسد.

برخی از رهبران جهان می‌خواهند این کمک را به رعایت حقوق بشر از سوی طالبان مشروط کنند. اما نخست وزیر ایتالیا که ریاست اجلاس را بر عهده دارد هدف را جلوگیری از بروز «فاجعه انسانی» دانسته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم وزرای اتحادیه درباره کمک به مردم افغانستان را در آستانه نشست رهبران گروه ۲۰ مفید و به موقع خواند.​

ارسال نظر