آغاز مراسم شصتمین سالگرد جنبش غیرمتعهدها در بلگراد با حضور ایران

مراسم افتتاحیه شصتمین سالگرد جنبش غیرمتعهدها به میزبانی صربستان با حضور مقامات بلندپایه از کشورهای عضو و ناظر حنبش از جمله معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در بلگراد آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، «مهدی صفری»  و هیات همراه صبح دوشنبه در فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد که به منظور شرکت در شصتمین سالگرد شکل گیری جنبش غیرمتعدها  وارد بلگراد شدند از طرف مقاماتی از وزارت خارجه صربستان و «رشید حسن پور» سفیر جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفتند.

صفری در حاشیه این اجلاس با مقامات بلندپایه صربستان و همچنین با مقامات حاضر در این اجلاس از جنبش غیر متعهدها دیدارهای جداگانه ای خواهند داشت.

بلگراد به مناسبت شصتمین سالگرد شکل‌گیری جنبش غیر متعهدها امروز و فردا میزبان کنفرانسی با حضور مقامات عالی و هیات هایی از بیش از یکصد کشور عضو اصلی و ناظر این نهاد بین المللی از جمله هیاتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی این نهاد است.

«نیکولا سلاکوویچ» وزیر امور خارجه صربستان در آستانه برگزاری این اجلاس دو روزه با اشاره به اینکه اجلاس شصتمین سالگرد جنبش غیر متعهدها در بلگراد تاییدی بر اعتبار صربستان است، گفت: بلگراد، میزبان اجلاس سران جنبش غیر متعهدها است که در آن بیش از ۱۰۰ هیات خارجی حضور دارند.

آغاز مراسم شصتمین سالگرد جنبش غیرمتعهدها در بلگراد با حضور ایران

وی همچنین به این مناسبت گفت: اگرچه هدف استراتژیک و اساسی صربستان همچنان عضویت در اتحادیه اروپا است، اما بلگراد دوستان سنتی خود یعنی اعضای جنبش غیر متعهدها را فراموش نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای حنبش غیر متعهدها برای ما کشورهای دوست هستند، همچنین مهم است که ما در آن جنبش به عنوان یک کشور مستقل و قابل احترام شناخته شویم. این کشورها نه تنها از موفقیت های ما خوشحال می شوند، بلکه در سطح سیاسی و اقتصادی نیز مایل به همکاری با ما هستند.

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان نیز در استانه برگزاری این اجلاس گفت؛ وقت آن رسیده است که ایده های استقلال سیاسی و اقدام مشترک کشورهای آزاد جهان تجدید شود.

جنبش غیرمتعهدها یا عدم تعهد یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی سابق، تأسیس شد و شامل کشورهایی می‌شد که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت نظام جهانی(آمریکا یا شوروی سابق) وابستگی و تعهدی نداشتند.

این نهاد در زمان حاضر ۱۲۰ عضو اصلی و حدود ۲۰ عضو ناظر دارد و بعد از سازمان ملل، بزرگترین نهاد بین المللی از نظر تعداد کشورهای عضو است. صربستان میزبان این دور از اجلاس غیرمتعهدها، عضو ناظر این نهاد جهانی است.

در این اجلاس دو روزه در بلگراد، ۴۴ وزیر امور خارجه از کشورهای مختلف حضور دارند.

آغاز مراسم شصتمین سالگرد جنبش غیرمتعهدها در بلگراد با حضور ایران

یوگسلاوی سابق که صربستان اکنون وارث آن است، نقش بسیار مهمی را در تاسیس جنبش غیر متعهدها در سال ۱۹۶۱ میلادی داشته است و اولین نشست این اجلاس نیز در همان سال در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.

پنجاهمین سالگرد اجلاس جنبش غیر متعهد ها نیز در پنجم سپنامبر سال ۲۰۱۱ میلادی در بلگراد مرکز صربستان برگزار شد و در آن مراسم هیات هایی از ۱۰۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند.

کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها تقریبا ۵۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارند.

این سازمان، عامل بسیار مهمی در توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی کشورهای عضو بشمار می رود و در همین حال موجب توسعه صلح و همکاری های بین المللی نیز می شود.

اقدامات شدید مقابله با همه گیری کرونا به دلیل شرکت حدود ۴۰۰۰ نفر در این اجلاس کاملا رعایت شده، همه شرکت کنندگان واکسینه شده اند و آزمایش پی سی آر انجام شده است.​

ارسال نظر