عضو شورای ایدئولوژیک اسلامی ‌پاکستان:

تفرقه و از هم‌گسستگی نتیجه‌ای جز نابودی ندارد

تفرقه و از هم‌گسستگی نتیجه‌ای جز نابودی ندارد

عضو شورای ایدئولوژیک اسلامی ‌پاکستان تأکید کرد: اگر قصد خدمت به اسلام و امت حضرت رسول (ص) را داریم باید مردم را به هم نزدیک کنیم چراکه قدرت در وحدت است و در تفرقه و از هم گسستگی، نتیجه‌ای جز نابودی نیست.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، پیر حسیب الرحمان  روز جمعه در دوازدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد: امروزه برخی تلاش می‌کنند با هر منطق و روشی مردم را از دایره اسلام بیرون کنند و این عمل را شاهکار خود بدانند. اما لازم است که این اولویت تغییر یابد و تکفیر مسلمانان را شاهکار ندانیم بلکه مسلمان کردن کافران را باید شاهکار دانست.

وی افزود:‌ امروزه اختلافات به قدری به مسلمانان آسیب و صدمه رسانده است که هیچ نیازی به فعالیت دشمن بیرونی نیست. 

این عالم پاکستانی تأکید کرد: وجود مسلک‌های مختلف به معنای فرقه‌گرایی نیست. زیرا مسالک بر اساس اعتقادات و نظریات به وجود آمده‌اند و بسیار مورد احترام هستند. ولی وقتی به اختلاف نظرهای علمی، رنگ و بوی بازاری داده می‌شود و از آن به عنوان تفرقه استفاده می‌شود و آن تفرقه‌افکنی، فرقه‌گرایی نامیده می‌شود. حمله به مقدسات را می‌توان فرقه گرایی نامید ولی بیان مقدسات خود، بیان عقائد خود، دفاع از عقائد خود، از طرف هر کسی که انجام شود فرقه گرایی نامیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اختلافات بین علما از ابتدا بوده است و خواهد بود، گفت: اختلافات را نمی‌توان پایان داد ولی می‌توان به شر حاصل از اختلافات پایان داد. می‌توان آنها را از نظر علمی‌ بررسی و با گفت و گوی علمی‌ به آن پرداخت.

عالم پاکستانی: ائتلاف بزرگ اقتصادی میان کشورهای اسلامی تشکیل شود

مولانا سید حبیب الله شاه چشتی نائب رئیس جماعت اهل سنت بلوچستان پاکستان نیز در این وبینار با اشاره به این که ذات مبارک پیامبر اکرم (ص) محور همبستگی و وحدت میان مردم است، گفت: فلسفه اساسی پیامبر این است که ایشان هیچگاه ذات خود را سرآمد و ممتاز نخواند. بلکه ایشان در خصوص خدای وحده لا شریک فرمود که خدا هست، او خدای من و خدای انبیای پیش از من است و توحید و عبادت او بر ما واجب است.

وی افزود: پیامبر (ص) خدایان و بت‌های زمینی را در هم شکست و انقلابی در روی زمین برپا کرد که تاریخ از آن در تعجب است. پیامبر (ص) از تبلیغ وحدانیت خدا دست برنداشت و پادشاهان بزرگی را به چالش کشید. به آنان نامه نوشت و پیغام داد که دست از پرستش بت‌ها بردارید و خدای احد و واحد را پرستش کنید. در سایه آن تلاش‌ها امروز می‌بینیم که در جهان اسلام یک خدای واحد پرستیده می‌شود.

وی با اشاره به پدید آمدن فرقه‌های مختلف پس از پیامبر اسلام (ص) گفت: اساس این فرقه‌ها هم تبلیغ اسلام است و آنها مخالف اسلام نیستند. اختلافاتی که میان فرقه‌های مختلف وجود دارد در زمینه ذات خداوند و ذات پیامبر اکرم نیست. بلکه اختلافات در زمینه تفسیر آنها از موضوعات در چارچوب مکتب فکری‌شان است. به عبارت دیگر تشریح و تفسیر آنها کمی ‌با یکدیگر تفاوت دارد. 

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک خداوند میان کشورهای جهان اسلام، از جمله پاکستان، ایران، قزاقستان، ازبکستان و افغانستان یک ائتلاف بزرگ اقتصادی تشکیل شود و همه کشورهای اسلامی ‌در آن عضو شوند و اختلافات جزئی را کنار بگذارند. 

جهان اسلام ظرفیت تبدیل شدن به بلوک قدرتمند سیاسی را دارد

حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه، نیز ضمن قدرانی از برگزار کنندگان سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، اظهار داشت: این کنفرانس یکی از مهمترین مسائل و مشکلات دنیای امروز یعنی اختلاف مسلمانان و دعوت به وحدت اسلامی را در دستور کار خود دارد.

وی گفت: مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت، اتحاد و همگرایی، نیاز دارند و  قطعا پرداختن به این موضوع و سخن گفتن از آن ضروری است و باید علمای امت اسلامی به آن توجه جدی داشته باشند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: منظور از جهان اسلام که ما از مشکلات آن سخن می‌گوییم و برای آن خواستار وحدت هستیم؛ سرزمین‌هایی است که اکثریت مردم آن‌ها دارای اعتقاد اسلامی هستند؛ البته مسلمانان در سراسر جهان در پهنه‌ عالم در تمام کشورها حضور دارند؛ اما یک منظومه‌ جغرافیایی بزرگی هم در عالم هست که اکثریت مردم آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و این مجموعه هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ انسانی از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند در دنیای امروز بسیار تاثیرگذار باشد. 

وی با برشمردن ظرفیت‌های موجود در جهان اسلام، تصریح کرد: سرزمین‌های بسیار مهم با  موقعیت‌های راهبردی و  شاهراه‌های اقتصادی در کشورهای اسلامی وجود دارد؛ علاوه بر این شاهراه‌های آبی، مناطق استراتژیک و منابع طبیعی بسیار فراوان در مناطق اسلامی وجود دارد؛ لذا باید از تمامی ظرفیت‌های جهان اسلام، به خصوص منابع انسانی موجود بهره برد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: دانشمندان برجسته، عالمان تاثیرگذار، نیروی انسانی کارآمد، توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی متنوع و گسترده کشورهای اسلامی، می‌تواند یک «بلوک قدرتمند سیاسی» را تشکیل دهد. 

بازدید اعضای کنفرانس وحدت اسلامی از کتابخانه ملی

اعضای سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی بازدید کردند. در این بازدید ۲ ساعته مهمانان کنفرانس از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی همانند بخش نسخ خطی، مخزن اصلی و موزه بازدید به عمل آوردند و ضمن آشنا شدن با ظرفیت‌های کتابخانه ملی، آثار قرآنی، ادبی و فرهنگی را به صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار دادند.

برخی از آثار موجود در کتابخانه ملی برای بازدید کنندگان از جذابیت خاصی برخوردار بود، به گونه‌ای که آن ها بیان می کردند تاکنون چنین آثار نفیسی را مشاهده نکرده‌اند.

اعضای کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در این بازدید ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران به دلیل جمع آوری چنین آثار نفیسی، اظهار امیدواری کردند در کشورهای خود نیز چنین کتابخانه‌ای دایر شود.

یکی از بخش‌های مورد علاقه بازدید کنندگان، موزه کتابخانه بود که در آن وسایل شخصی افرادی همانند پروفسور حسابی و ایرج افشار به نمایش گذاشته شده بود و بازدید کنندگان با وسایل به نمایش گذاشته عکس یادگاری گرفتند.

ارسال نظر