آیا پایان تاج‌وتخت الیزابت نزدیک است؟

کاخ سلطنتی باکینگهام پس از یک روز تاخیر اعلام کرد که الیزابت دوم ملکه انگلیس چهارشنبه شب گذشته در بیمارستان بستری بوده و این مساله بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره کناره‌گیری او از قدرت و واگذاری تاج و تخت به ولیعهد را تقویت کرده است.

به گزارش روز جمعه عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، طبق اعلام کاخ سلطنتی انگلیس الیزابت ظهر پنجشنبه از بیمارستان خصوصی ادوارد هفتم در مرکز لندن ترخیص شد و حال عمومی وی خوب است. این درحالیست که او طبق توصیه پزشکی برنامه سفرش به ایرلند شمالی را لغو کرد تا چند روزی را پس از ملاقات ها و برنامه‌های شلوغ کاری استراحت کند.

ملکه انگلیس آخرین بار در سال ۲۰۱۳ به دلیل ابتلا به بیماری التهاب معده‌ای و روده‌ای در بیمارستان بستری شد. او در سال ۲۰۱۸ عمل آب‌مروارید چشم و در سال ۲۰۰۳ هم عمل زانو انجام داده است.

سال آینده هفتاد سال از زمان تاج‌گذاری الیزابت می‌گذرد. هرچند او به وظایف رسمی خود ادامه می‌دهد اما بخش زیادی از امور سلطنتی را به ولیعهد سپرده است. چند هفته پیش ملکه انگلیس برای نخستین بار از عصا برای راه رفتن مقابل انظار عمومی استفاده کرد، اما گفته می‌شود که او از پذیرش جایزه‌ای که به وی لقب پیرترین چهره سال داده می‌شد استنکاف کرد.

هرچند کاخ سلطنتی انگلیس تمایلی به انعکاس اخبار سلامتی الیزابت ندارد اما درز خبر بستری شدن او در رسانه‌های این کشور خبر ساز شده است. شبکه خبری اسکای گزارش داد که این مساله زنگ خطر درباره سلامتی ملکه انگلیس را به صدا درآورده است.

پزشکان بیمارستان ادوارد هفتم، جایی که چند ماه پیش پرنس فیلیپ همسر فقید الیزابت هم بر اثر عارضه قلبی بستری شد از دادن اطلاعات بیشتر درباره وضع سلامتی ملکه ابا دارند. اما آنچه مسلم است این است که الیزابت فراتر از معاینه معمولی و به دلیل مسائل بالینی در بیمارستان بستری شد.

گزارش‌ها حاکیست که نامبرده به کووید۱۹ مبتلا نیست. کاخ سلطنتی اصرار دارد این‌گونه القا کند که حال عمومی وی خوب است و پس از ترخیص از بیمارستان، پشت میزش کارش در کاخ ویندزور بازگشته است.

با این حال اتفاق اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت تاج و تخت در انگلیس را افزایش داده است. الیزابت پیشتر گفت که اگر تا ۹۵ سالگی زنده ماند، تاج و تخت را به ولیعهد واگذار می‌کند. او اینک ۹۵ سال و ۶ ماه دارد.

رسانه‌های انگلیس می‌گویند که هرچند اوضاع سلامتی ملکه می‌تواند خبر جذابی باشد اما نمی‌توان انتظار داشت که کاخ سلطنتی داوطلبانه اطلاعات بیشتری را در این باره ارائه کند. اسکای نیوز گزارش داد: هرچه باشد ملکه انگلیس یک خانم است که تمایل ندارد اطلاعات درباره سلامتی‌اش فاش شود.

به نظر می‌رسد که اختلاف های گسترده خانواده سلطنتی در سال‌های اخیر و فوت پرنس فیلیپ فشار روحی سنگینی را به الیزابت وارد کرده و بعید نیست به زودی از وظایف سلطنتی کناره گیری و تاج‌وتخت را به پسرش واگذار کند. همسرش هم پائیز سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) به دلیل کهولت سن از وظایف سلطنتی کناره گیری کرد.  ​

ارسال نظر