کارگروه مشترک اتاق بازرگانی ایران و کرواسی به زودی تشکیل می شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب و رئیس اتاق بازرگانی کرواسی در نشستی که در پایتخت کرواسی انجام شد اعلام کردند که تشکیل کارگروه مشترک اتاق بازرگانی ایران و کرواسی به زودی برگزار می شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «پرویز اسماعیلی» و «لوکا بوریلوویچ» روز جمعه در نشستی آخرین وضعیت اجرای تفاهم نامه اتاق های بازرگانی دو کشور و همچنین مهمترین فرصت ها و ظرفیت های توسعه تجارت میان بخش خصوصی و شرکت های ایران و کرواسی را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست همچنین مقرر شد کارگروه مشترک دو اتاق بازرگانی ایران و کرواسی  به زودی تشکیل و فرآیند تاسیس «اتاق مشترک ایران و کرواسی» نیز پیگیری شود.

هشتم آبان امسال، نشست مجازی با حضور سفیر کشورمان در زاگرب با نمایندگان اتاق‌های استانی به منظور تشریح ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری بین ایران و کرواسی برگزار شد.

در این نشست ضمن اشاره به توانمندی‌ها و نیازهای هر کدام از استان‌های کشور، ظرفیت‌هایی موجود در کرواسی که امکان سرمایه‌گذاری مشترک و فعالیت‌های تجاری درباره آنها وجود دارد، نیز تشریح شد.

کرواسی بعد از اسلوونی در منطقه بالکان پیشرفته‌ ترین اقتصاد را دارد و قرار است از سال ۲۰۲۳ به حوزه یورو ‌بپیوندد.

نرخ  بیکاری در کرواسی ۸ درصد بوده و در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کرواسی صورت گرفته است. در این سال حجم صادرات کرواسی ۱۷ میلیارد دلار بوده که از این حجم ۱۳ میلیارد دلار آن به بخش صنعت تعلق دارد.

حجم واردات این کشور در سال گذشته نیز ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بالاترین حجم روابط تجاری این کشور با آلمان، ایتالیا، اتریش و اسلونی در منطقه اروپاست، چین و ترکیه مهمترین شرکای تجاری کرواسی در آسیا هستند.​

ارسال نظر