تصویب کلیت شاخص‌های انتصاب مدیران قرآنی

در پنجاه و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآن تصویب کلیات شاخص های پیشنهادی انتصاب مدیران قرآنی بررسی شد و سامانه ارزیابی و رصد فعالیتهای قرآنی رونمایی شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، پنجاه و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز سه‌شنبه، دوم آذرماه، با حضور حجت الاسلام سعید رضا عاملی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دیگر اعضای این شورا در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سامانه ارزیابی و رصد فعالیت‌های قرآنی کشور رونمایی شد. این سامانه تا پایان سال ۱۴۰۰ در دستور کار شورای توسعه قرآنی خواهد گرفت تا داشبورد فعالیت‌های قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران تکمیل شود. در این سامانه ساختار و تشکیلات قرآنی دستگاه‌های مختلف در حوزه قرآن و هم توزیع و نحوه بودجه بندی آنها مشخص و شفاف خواهد شد. همچنین عضویت سازمان بسیج در کمیسیون‌های چهارگانه مطرح شد.

قرارگاهی نوعی تعیین و اقدام سریع راجع به مسائل در جامعه است

سپس حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به هفته بسیج گفت: بسیج سرمایه‌ای است که در هر شرایطی که تا کنون کشور دچار بحران شده حضور داشته و این ظرفیت الهی به کمک مردم شتافته است. گاهی متخصصین بسیجی که در جایگاه‌های مختلف قرار می‌گیرند این حضور بسیار مبارک است.

وی با استناد به حکم اخیر مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل کار گروه تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروهی با عنوان تحول شکل گرفته است که حتماً یکی از موضوعات بنیادین تحول در حوزه قرآنی است. با ورود به چهل ساله دوم انقلاب خصیصه‌های متفاوتی نسبت به چهل سال اول مدنظر است که اصلی ترین آن داشتن چشم اندازهای تحولی است. در همین راستا رهبر معظم انقلاب هدف را تمدن نوین اسلامی نام گذاشتند. ما باید تلاش کنیم تا شاخص‌های دوره ظهور را کسب کنیم. بیانیه گام دوم انقلاب مبین نگاه فعالانه و به دور از انفعال مقام معظم رهبری است.

وی با تاکید بر اینکه در عرصه تحول گرایانه، نگاه کمال‌گرایانه باید داشته باشیم تا رشد محقق شود افزود: باید ببینیم همه ما می‌خواهیم برای قرآن چه کنیم. خود حفظ قرآن هم یک گذر گاه است اگر بخواهیم عمل تأثیرگذار باشد باید تزکیه نفس و عمل به فرامین قرآنی را هدف و غایت فعالیت‌هایمان قرار دهیم.

حجت الاسلام عاملی با تاکید بر اینکه باید تحولی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود، اظهار داشت: این تحول باعث می‌شود تا از تشتت نهادها گوناگون در عرصه قرآنی و موازی کاری جلوگیری شود. عصبیت نیز در این حوزه نباید باشد. یکی از تحول‌ها در این حوزه بحث قرارگاهی است که متن حکم‌های صادر شده از سوی رهبر انقلاب نیز بیان شده است. در این زمینه به توانمند سازی و هم به ناتوانی‌ها باید توجه کرد. بعضی به دنبال ناتوان سازی و عقب افتادگی جامعه هستند. کار قرارگاهی نوعی تعیین و اقدام سریع راجع به مسائل در جامعه است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: کاری که ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام هستیم به عنوان یک مرکز علم و داده فرهنگی کشور بررسی می‌شود تا هم افزایی بیشتر ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه یکپارچه سازی سامانه‌های قرآنی در یک سکوی واحد می‌تواند ما را به افق بالاتری از فعالیت‌های قرآنی برساند، افزود: ما باید کلیه سرمایه دانشی فرهنگی کشور را در این پلتفرم قرار دهیم و از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم. ما باید از تفکر آنالوگ به ظرفیت تفکر دیجیتال بهره مند شویم.

خروجی جریان قرآنی در کشور را کجا می‌توان مشاهده کرد؟

سپس در ادامه جلسه حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به بیان مطالبی پرداخت و گفت: دریافت و توزیع و نظارت بودجه در این مساله بسیار دچار مشکل بوده است در جریان قرآنی کشور امر بررسی بسیار مهم بود. باید ببینیم خروجی فعالیت‌های قرآنی و آثارش در کجا و در چه موضعی می‌توان مشاهده کرد؟ ما مسئولیت و مأموریت در بحث تمدن نوین اسلامی در جایگاه قرآنی را در حول تمدن باید ببینیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بازوی این امر است. در فضای تحولی نیازمند نگاه کلان به جایگاه قرآن آن هم در جهان اسلام هستیم تا بدانیم سهم دو دستگاه کجاست؟

همچنین در ادامه دستور جلسه صاحب نظران حقیقی شورای توسعه قرآنی مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس مقرر شد تا ۱۲ نفر عضو حقیقی خارج از دستگاه مورد توجه قرار گیرد. کمیته متشکل از دبیران چهار کمیته، جواد شیخ اکبری، سید علی سرابی و حجت الاسلام شاهسونی به عنوان عضو مردمی این کمیته تشکیل خواهد شد و در جلسات بعدی افرادی معرفی خواهند شد.

آماده سازی بسته آموزش قرآن از سطوح ابتدایی تا آموزش عالی در عرصه بین الملل

در ادامه به سومین دستور این جلسه که ارائه بخش‌هایی از استقرار و برنامه‌های کمیسیون فعالیت‌های قرآنی بین المللی بود، پرداخته شد.

همچنین در ادامه مصطفوی مدیر کارگروه کمیسیون فعالیت‌های بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به توضیح برنامه‌های این کمیسیون پرداخت و گفت: در ۲۶ بهمن ماه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیسیون تخصصی فعالیت‌های قرآنی شکل گرفت. فعالیت‌های قرآنی را در سه حوزه فرهنگی هنری، تربیتی و علمی شکل دادیم و برنامه کارگروه‌ها را برای سال ۱۴۰۰ را برنامه ریزی کردیم جدولی برای شاخص‌های قرآنی هر کشور ترتیب دادیم تا اطلاعات قرآنی رصد شود.

مدیر کارگروه کمیسیون فعالیت‌های بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: توزیع و نشر کتاب‌های مناسب برای اقشار مختلف و ترجمه جزوه‌ای از خدمات قرآنی جمهوری اسلامی ایران نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد. همچنین بهره مندی از آموزش قرآن برای دانشجویان غیرایرانی نیز از دیگر مسائل مرتبطی است که برایش برنامه ریزی کرده ایم.

وی گفت: بسته‌ای با محتوای آموزش از سطوح ابتدایی تا آموزش عالی برای خارج از کشور را در حال آماده و برنامه ریزی هستیم. همچنین وبینارهایی برای معارف قرآنی و شناخت قرآن به زبان‌های مختلف نیز برگزار خواهیم کرد.

در انتهای این جلسه بررسی شاخص‌های پیشنهادی انتصاب مدیران امور قرآنی مورد بحث قرار گرفت که با تصویب کلیت این شاخص‌ها موافقت شد. از آنجایی که در تعیین شاخص‌ها تنها سه دستگاه از سی دستگاه نظر دادند و اگر کلیت این دستور به دستگاه‌ها تصویب شود دیگر دستگاه‌ها الزام بیشتری برای ارائه همکاری با شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهند داشت.

ارسال نظر