شاخص‌های اعزام رایزنان فرهنگی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد

رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی معتقد است مبنای اعزام رایزنان فرهنگی به خارج از کشور بر اساس شایسته سالاری است و حتی افراد خارج از این سازمان نیز در صورت دارا بودن شاخص‌هایی که در اختیار رسانه ها قرار می‌گیرد، می‌توانند به عنوان رایزن فرهنگی اعزام شوند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیش از ۸۰ نمایندگی فرهنگی در۶۰ کشور جهان، تلاش دارد با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان فرهیختگان و کارشناسان در قالب فعالیت‌‌های متنوع و گوناگون مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آشنا کند و چهره اسلام ناب به همراه توانمندی‌‌ها و پیشرفت‌‌های علمی و فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران را با هدف آشنا سازی، علاقه‌مند سازی و ایجاد باور نسبت به اسلام ناب، انقلاب اسلامی و مزیت های جمهوری اسلامی ایران به مردم جهان بشناساند.

از این رو مدیریت و راهبری روابط فرهنگی بین المللی و سیاستگذاری، هماهنگی، هدایت، حمایت و نظارت برفعالیت های فرهنگی تبلیغی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به منظور تحقق اهداف نظام در این روابط به عنوان ماموریت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گنجانده شده است. 

حجت الاسلام مهدی ایمانی‌پور در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره شرایط و نحوه اعزام رایزنان فرهنگی به کشورهای دیگر در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا  اظهار داشت: واقعیت این است که باید در اعزام ها به این نکته توجه کرد که ما نه فقط نماینده سازمان فرهنگ که نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی را به خارج از کشور اعزام می کنیم و نماینده ای که اعزام می شود، باید نماینده کلیت نظام باشد و لذا باید برای این منظر قد و قامت های رایزن فرهنگی لحاظ شود.

وی از انقلابی گری، تحول خواهی و تحرک به عنوان شرایط لازم برای انتخاب رایزن های جدید سخن گفت و افزود: البته آشنایی با فرهنگ و زبان برای اعزام رایزن ها با توجه بیشتری نسبت به گذشته مدنظر قرار خواهد گرفت. در همین راستا به بهانه دیدار با همکارانمان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیانیه ماموریت سازمان را منتشر می کنیم و به زودی شاخص های شایسته سالاری را در اختیار همه رسانه ها قرار می دهیم.

ایمانی پور درباره رایزنانی که اکنون در خارج از کشور فعالیت می کنند، گفت: بنای من در سازمان، شایسته سالاری است. کمیته ای را به همین منظور از اهل نظر تشکیل می دهم و تلاش می کنیم مبانی و شاخص های شایسته سالاری را استخراج کنیم تا انتخاب ها بر آن مبنا انجام شود و اگر کسی در این تراز نبود، حتما به نحو مقتضی برای او تصمیم خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی خارج از سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز می توانند به عنوان رایزن فرهنگی انتخاب شوند، پاسخ داد: وقتی بنا را بر شایسته سالاری می گذاریم، ناگزیریم که مجموعه دارایی نظام را درنظر بگیریم؛ گرچه به سبب اقتضائات اگر کسی را در سازمان داشته باشیم و متناظر او را در خارج از سازمان داشته باشیم، نیروی سازمانی اولویت دارد ولی حاضر نیستیم به هر قیمتی از نیروی سازمانی استفاده کنیم و افراد باید شاخص های لا زم را داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره به کارگیری جوانان در این سازمان گفت: برداشت ما از جوان یعنی نیروی پرتحرک، با نشاط و فهیم. لذا می توان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را هم جوان دانست ولی باید این باور را هم داشت که رویش های جدیدی داریم که به ا ندازه کافی از آنها بهره نبردیم و باید فضا را برای این رویش های جدید و کسانی که علاقه مند و با انگیزه هستند فراهم کرد. البته تجربه همیشه جای خود را خواهد داشت.

شاخص‌های اعزام رایزنان فرهنگی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد

استفاده از ظرفیت اساسنامه برای ایجاد تحول

ایمانی پور درباره مهمترین برنامه های خود گفت: تلاشم این است که تحولی را در سطح سازمان ایجاد کنیم که برای این تحول نیازمند استفاده از ظرفیت اساسنامه سازمان هستیم. اساسنامه این سازمان ظرفیت های بسیاری دارد که فعال نشده است. ما فقط در این صورت می توانیم جوان گرایی را رونق داده و افراد جدید را وارد سازمان کنیم و گرنه باتوجه به چالش هایی که برای جذب نیروی جوان وجود دارد، نخواهیم توانست به نتیجه جوان گرایی برسیم.

وی افزود: ظرفیتی که اساسنامه سازمان برای ما ایجاد می کند، این است که می توانیم همکاران مان را به معنای واقعی حرفه ای کنیم و حرفه‌ای سازی همکارانمان نیازمند رتبه بندی های درست فرهنگی است. این ظرفیت را نمی توانیم در چارچوب مرسوم اداری استخدامی انجام دهیم و سازمان باید به شکلی که در اساسنامه پیش بینی شده، طراحی شود تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

شورای هماهنگی فعالیت های بین المللی ایجاد می شود

ایمانی پور ادامه داد: یکی از مطالبات رهبر انقلاب در حوزه ملی پس از ادغام دستگاه های فرهنگی که منجر به شکل گیری سازمان فرهنگ و ارتباطات شد، موضوع انسجام و هم افزایی بود. یعنی روح فرمایش معظم له در ادغام در واقع همکاری و وحدت دستگاه هاست که برای رسیدن به این وحدت ها نیازمند شکل گیری یک شورای هماهنگی فعالیت ها و امور فرهنگی بین المللی هستیم.

وی افزود: پیش بینی این موضوع در سندها به تصویب رسیده و امیدوارم با شکل دهی به شورای هماهنگی بتوانیم موضوع معرفی ایران و انقلاب اسلامی در جهان را به معنای واقعی به صورت هم افزا با یک تقسیم کار ملی پیش ببریم. چون اکنون احساس می کنم این تقسیم کار ملی به صورت نظام مند شکل نمی گیرد و لذا تلاش خواهیم کرد که خواسته ریاست جمهوری که ایران قوی است را به صورت تصویری در خارج از کشور به نمایش بگذاریم.

روز سه‌شنبه دوم آذرماه مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور و سخنرانی حجت الاسلام محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سابق این سازمان و در حضور اعضای شورای عالی سازمان و برخی شخصیت های فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد و درحدود ۶۰ رایزن فرهنگی به صورت مجازی این مراسم را دنبال کردند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور روز چهارشنبه (۲۶ آبان) از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منصوب شد تا برای تحقق برنامه‌هایی چون استفاده از نیروهای جوان انقلابی و تحول­ خواه در سطوح مدیریتی داخل و خارج از کشور، پایبندی به اساسنامه سازمان و تحقق مفاد آن، هماهنگی برای تبیین و تبلیغ مواضع و اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط فرهنگی بین­ المللی در همه زمینه­ ها و استفاده حداکثری از ظرفیت­ های فرهنگی کشور و  وزارت­خانه تلاش کند. 

ایمانی‌پور متولد سال ۴۳ و دارای تحصیلات عالی حوزوی است، در سوابق او می‌توان به تدریس و تحقیق در زمینه حقوق و کلام، مدیریت فرهنگی و مدیریت استراتژیک، تالیف و ترجمه مقالات متعدد در مجلات داخلی و خارجی، تألیف کتاب‌های رساله فی الغنا، شبهات قرآنی و نقد نظریه اقتباس و در مسئولیت اجرایی رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و آلمان، مدیر کلی فرهنگی اروپا و آمریکا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد.

وی که به زبان‌های انگلیسی، عربی، روسی و آلمانی تسلط دارد، طی سال های ۷۴ و ۷۵ قائم مقام و دبیر شورایعالی مجمع جهانی اهل بیت بوده، مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (۱۳۷۷ – ۱۳۸۲)، رایزن فرهنگی در مسکو (۱۳۸۲ – ۱۳۸۶)، معاون توسعۀ روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(۱۳۸۶ – ۱۳۹۱)، رایزن فرهنگی در برلین(۱۳۹۱ – ۱۳۹۵) و طی سال های ۹۵ تا ۹۸ دستیار ارشد رییس (معاون پژوهشی) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است.

ارسال نظر