گام‌های بلند ایران در نشست وین؛ مذاکرات در مسیر درست

روند مذاکرات وین باهدف لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران امروز هم ادامه می یابد و طبق گزارش رسانه ها و به گفته دیپلماتها، باوجود دست و پا زدن های رژیم صهیونسیتی و برخی همراهانش، گفت و گو ها در مسیر درست قرار دارد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، پافشاری هیات جمهوری اسلامی ایران بر مواضع قاطعانه و مطالبات به حق خود، انگلیس، آلمان و فرانسه را که بعنوان اعضای اروپایی برجام سیاست‌های کاخ سفید را پیگیری می‌کنند، در مقابل اراده جامعه جهانی برای دست‌یابی به توافق درباره احیای مفاد برجام قرار داده و دست آن‌ها را بسته است.

دور هفتم مذاکرات وین، هشتم آذر درحالی ازسرگرفته شد که تروئیکای اروپایی با مقصر نمایی ایران و بدون اشاره به نقش مخرب آمریکا در مشکلات کنونی اجرای برجام، با رویکرد باج‌خواهانه وارد مذاکرات شدند. خبرسازی‌های منفی و تبلیغات ضد ایرانی تا چهارشنبه، دهم آذرماه ادامه داشت که ارائه پیش‌نویس ایران خواب طرف‌ مقابل را آشفته کرد. علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران پنجشنبه یازدهم آذر اعلام کرد که ایران پیش‌نویس جدیدی را در قالب دو سند رفع‌ تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه داد و برای گفت‌وگو در این زمینه آمادگی دارد.

اما تروئیکای اروپایی که تابع نظرات ایالات متحده هستند خواستار وقفه در مذاکرات و بازگشت به پایتخت‌ها برای بررسی متون پیشنهادی ایران شدند. به این ترتیب گفت‌وگوها جمعه ۱۲ آذر متوقف شد و انگلیس، آمریکا و فرانسه مسیر مذاکرات را به سمت امتیازگیری از ایران و باج‌خواهی از روسیه و چین سوق دادند.

دور جدید مذاکرات سه روز پیش (۱۸ آذر) با آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام از سر گرفته شد و ایالات متحده ضمن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اظهارات نخ‌نمایی را درباره سناریوی شکست مذاکرات وین برای ارعاب طرف ایرانی مطرح کرد.

با این حال باقری کنی تصریح کرد که ایران مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌هایی که قبلا بیان کرده با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای مذاکرات جدی دارد. وی خاطر نشان کرد که ایران درمورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، مانعی نمی‌بیند.

مذاکره کننده ارشد ایران صبح دیروز نیز با کنایه به عدم جدیت برخی طرف‌ها برای دستیابی به توافق درباره احیای مفاد برجام تصریح کرد که هیات جمهوری اسلامی به وین آمده و در گفت‌ وگوها جدی است.

وی اظهار کرد که برای شرکت در مذاکرات وین جلسات و قرار ملاقات‌های دیگرش را به‌هم زده و این رفتار نشان دهنده اراده ایران در گفت‌ وگوهاست. باقری به خبرنگاران گفت: ببینید چه کسی جلسات دیگرش را به هم زده و اینجا مانده و چه کسانی جلسات دیگر را ترجیح دادند و اینجا نماندند.

موضع‌گیری‌های قاطعانه و ابتکار عمل ایران در مذاکرات سبب شد تا بر اساس شنیده‌ها مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نسبت به رفتار مخرب سه کشور اروپایی معترض شده و بشدت ابراز نارضایتی کنند.  

در نتیجه این تحولات که منجر به تغییر آرایش مذاکرات و انزوای تروئیکای اروپایی شد، جمعه شب یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود به روزنامه وال‌استریت گفت که مذاکرات در مسیر درستی حرکت می‌کند.

هم زمان مذاکره کننده ارشد روسیه هم در توئیتی اعلام کرد: اعضای برجام برای حصول توافق در مذاکرات وین نتیجه گرا هستند و کارشناسان سرگرم کار و تدوین متن سند نهایی توافق هسته ای هستند.

وی با بیان اینکه زمان و تلاش زیادی برای دست یابی به توافق نهایی لازم است، افزود: اما شرکت کنندگان نتیجه گرا هستند.

این دیپلمات روس در واکنش به ارزیابی مقام اروپایی از روند مذاکرات وین هم گفت که این اظهارات به ارزیابی مسکو از گفت‌وگوها نزدیک است. وی افزود: مذاکره‌کنندگان توانستند برخی سوء تفاهمات را که در پایان هفته گذشته با آن مواجه شدیم برطرف کنند و کار عملی را آغاز کردند.

به این ترتیب مذاکرات در سطوح و فرمت‌های مختلف طی روزهای آینده پیگیری خواهد شد و گام‌های بلند ایران برای دستیابی به یک توافق خوب و منطقی ادامه دارد.

ارسال نظر