تصویب قطعنامه ای در محکومیت نژاد پرستی و مخالفت آمریکا با آن

مجمع عمومی سازمان ملل متحد شامگاه پنجشنبه وقت محلی قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن همه اشکال نژاد پرستی محکوم شده است.

 به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را که به پیشنهاد روسیه و بیش از ۳۰ کشور دیگر بود، با ۱۳۰ رای موافق، دو رای مخالف و ۴۹ رای ممتنع  به تصویب رساند.

آمریکا و اوکراین به این قطعنامه رای منفی و متحدان آمریکا نیز عمدتا به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آمریکا این قطعنامه را مغایر متمم اول قانون اساسی کشورش مبنی بر آزادی بیان می داند.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی این کشور برای مبارزه با تکریم نازیسم، نئونازیسم و رویه‌های دیگری را که منجر به پیدایش اشکال جدید نژادپرستی، تبعیض‌های نژادی، بیگانه‌هراسی و نابردباری می‌شود، تصویب کرد.

این قطعنامه از کشورهای عضو می‌خواهد تمامی اشکال تبعیض نژادی را از طریق تمام روش‌های مناسب از جمله قانونگذاری از بین ببرند.

روسیه از مدت ها قبل با اوکراین و سه کشور حوزه دریای بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی بر سر حمایت از افراد و سازمان‌های مرتبط با آلمان نازی در جنگ جهانی دوم مناقشه داشته است.

تبعیض نژادی در تمام نقاط جهان دارای چالش ها و درگیری های فراوانی بوده اما  آمریکا در صدر تمام کشور های جهان قرار دارد.

موضوع تبعیض نژادی و نژادپرستی در آمریکا، یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور محسوب می شود.

ایالات متحده آمریکا دو سیستم قانونی دارد که یکی در قبال سفیدپوستان و دیگری نسبت به آفریقایی‌تبارها اعمال می‌شود. ماموران اجرای قانون به بهانه‌های قانونی سیاه‌پوستان را مورد هدف شلیک خود قرار داده و به صورت خشونت بار و وحشیانه به آنها حمله می‌کند و سبب معلولیت و کشتارشان می‌شوند؛ این در حالی است که این ماموران در قبال اقدامات خود دارای مصونیت هستند. به عبارت دیگر، سیاه بودن فی نفسه مبنای جرم انگاری و بی ارزش تلقی کردن افراد است.

ارسال نظر