مقام سازمان ملل: احیای زندگی یمنی‌ها مشکل‌تر از بازسازی زیرساخت‌ها است

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن هشدار داد که احیای زندگی یمنی‌هایی که به شدت از درگیری طولانی آسیب دیده‌اند، بسیار مشکل تر از بازسازی زیرساخت ها در این کشور است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،دیوید گرسلی هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن اظهار داشت: مناطق درگیری در یمن باعث آوارگی های جدید و ناامنی غذایی می شوند.

این مقام سازمان ملل گفت: محدودیت های نگران کننده دسترسی، از جمله مین های زمینی و تغییر خطوط درگیری، منجر به وخامت بیشتر اوضاع در یمن می شود.

گرسلی با ابراز تاسف از اینکه جوانان یمنی چیزی جز جنگ و محرومیت را نشناخته اند، بر نیاز فوری به توافق پایدار صلح برای پایان این بحران تاکید کرد.

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن به وابستگی مردم یمن به واردات اشاره کرد و اظهار داشت که اقتصاد و معیشت داخلی این کشور سقوط کرده است.

وی بر توسعه یک "استراتژی اقتصادی" قابل اجرا تاکید کرد. به گفته او مردم یمن باید دوباره «نفس بکشند» و خودکفایی خود را بدست آورند و فقط یک صلح پایدار می تواند این را تضمین کند.
گرسلی هشدار داد: تأسیسات بهداشتی و آموزشی در یمن به دلیل تهدیدات متعدد درحال تعطیلی هستند و بودجه برای سرپناه نیز محدود است.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که درگیری ها در یمن باید به سرعت پایان یابند.
به گزارش ایرنا، نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند. 
برنامه جهانی غذا اعلام کرده است نشانه ای از فروکش عوامل بحران یمن یعنی جنگ و سقوط اقتصادی دیده نمی شود و به این دلیل، گرسنگی در یمن در حال گسترش است. این شرایط خانواده های یمنی را مجبور به انجام اقدامات فوری از جمله خوردن برگ درخت برای بقا کرده است.

برنامه جهانی غذا شاخهٔ کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی همچنین در گزارشی در خصوص وضعیت غذا در یمن اعلام کرده بود که اگرچه در سال جاری میلادی برنامه جهانی غذا، تامین غذا برای مناطق قحطی زده یمن را افزایش داده است، اما با بدتر شدن وضعیت اقتصادی، خانواده ها حتی پس از دریافت کمک های غذایی، برای زنده ماندن با مشکل مواجه هستند.

 بر اساس این گزارش، در منطقه ای دورافتاده در استان حجه در شمال یمن، خانواده ها برای زنده ماندن به خوردن برگهای یک درخت محلی روی آورده و آنها را می جوشانند تا به شکل خمیری تلخ در آید و کمی قابل هضم تر شود. المغربه یکی از ۱۱ منطقه در یمن است که در اواخر سال ۲۰۲۰ به عنوان منطقه دارای شرایط قحطی شناسایی شد.

به گفته برنامه جهانی غذا، حدود ۲.۵ میلیون کودک در یمن با سو تغذیه شدید مواجه هستند. با توجه به اینکه هیچ نشانه ای از کاهش عوامل بحران ساز در یمن دیده نمی شود، گرسنگی در این کشور در حال افزایش است.

به دلیل  رشد رکود اقتصادی در یمن،  مصرف ناکافی غذا که یکی از معیارهای اندازه گیری گرسنگی توسط برنامه جهانی غذا است، در حال افزایش است. ۴۵ درصد مردم در جنوب و ۳۷ درصد در شمال یمن  دسترسی کافی به غذا ندارند.

نرخ سوءتغذیه در میان زنان و کودکان یمنی همچنان در بالاترین در جهان است به طوری که ۱.۲ میلیون زن و ۲.۳ میلیون کودک نیاز به درمان فوری سوء تغذیه حاد دارند. از این تعداد، ۴۰۰ هزار کودک یمنی در معرض خطر مرگ بدون درمان سو تغذیه هستند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت از سال ۲۰۱۷، هنگامی که آوارگی دسته جمعی در این منطقه آغاز شد، ده ها هزار نفر در مناطق صعب العبور که خدمات عمومی و کمک های بشردوستانه بسیار محدود به آنها می رسد، به سختی برای بقا تلاش کرده اند.

بیش از ۱۷ هزار  خانواده آواره در حال حاضر در بیش از ۱۴۰ اردوگاه  در یمن زندگی می کنند، در حالی که درگیری های مداوم ادامه دارد. اخیرا، درگیری ها در منطقه التحیتا در شرق یمن  باعث آوارگی بیش از ۲۰۰ خانواده و مهاجرت آنها به غرب شده است.

این سازمان افزود کمک های بشر دوستانه سازمان در درجه اول بر دو استان تعز و حدیده متمرکز شده است. در این دو استان  جبهه های فعال همچنان باعث بی ثباتی می شود و خانواده ها را مجبور به فرار می کند.

سازمان بین المللی مهاجرت در میان معدود سازمان های حقوق بشری است که در یمن فعال است و مشغول ارائه کمک های حیاتی در ۱۳ اردوگاه آوارگان در یمن از جمله ارائه سرپناه، آب بهداشتی، سرویس های بهداشتی، پول نقد و اقلام ضروری برای هزاران خانواده نیازمند یمنی است.

عربستان با تشکیل ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از فروردین سال ۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی و فراری عبدربه منصور هادی، اقدام به حمله نظامی به کشور فقیر و مسلمان یمن کرد.

ارسال نظر