اخباری از قصد نخست وزیر سودان برای استعفا ظرف ساعات آینده

خبرگزاری رویترز بامداد امروز چهارشنبه گزارش داد که عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان قصد دارد طی ساعات آینده استعفای خود را از این سمت ارائه کند. این درحالی است که تنها یک ماه از توافق وی با فرمانده ارتش سودان برای تشکیل دولت جدید می‌گذرد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، این خبرگزاری به نقل از منابع نزدیک به حمدوک گزارش داد که وی به تعدادی از شخصیت‌های سیاسی اطلاع داده که قصد دارد در ساعات آینده از سمت خود استعفا دهد.

این منابع گفتند که شخصیت‌های سیاسی از حمدوک خواسته‌اند در سمت خود باقی بماند، اما او بر استعفا تاکید دارد.

برخی منابع نیز به تلویزیون «الشرق» عربستان گفتند که حمدوک به دلیل عدم توافق طرفین قصد استعفا از سمت خود را دارد.

این منابع اشاره کردند که حمدوک از طریق توافق با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی، به دنبال اجماع میان دو طرف نظامی و غیر نظامی بود، اما این اقدامات او توسط احزاب سیاسی سودان شکست خورد.

این خبر حدود یک ماه پس از انتصاب مجدد حمدوک به عنوان نخست وزیر سودان و انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزرا در اکتبر گذشته منتشر شد.

یک منبع نزدیک به دفتر حمدوک نیز به اسکای نیوز عربی گفت که نخست وزیر سودان "قصد داشت طی دو هفته آینده ارزیابی را درخصوص توافق سیاسی با طرف نظامی که ۲۱ نوامبرامضا کرد، انجام دهد اما نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان در اعتراضات یکشنبه گذشته و گزارش‌هایی که از سرکوب شدید، کشتار و تجاوز به معترضان حکایت داشت، او را به فکر تسریع در استعفای خود انداخت."

همچنین منابع آگاه به RT گفتند که دیدار اخیر عبدالله حمدوک و عبدالفتاح البرهان درباره استعفای حمدوک بوده است.

از زمان اعلام وضعیت فوق العاده در سودان توسط البرهان در ۲۵ اکتبر و انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران، سودان شاهد ناآرامی سیاسی و یک جنبش اعتراضی بزرگ بود که منجر به کشته شدن ۴۸ تظاهرکننده شد. این اعتراضات پس از امضای توافقنامه میان حمدوک و البرهان در ۲۱ نوامبر شدت گرفت و حمدوک تحت فشار شدیدی از سوی معترضان قرار گرفت و چندین راهپیمایی اعتراضی که بزرگترین آن راهپیمایی یکشنبه گذشته در مجاورت کاخ ریاست جمهوری بود، شکل گرفت؛ این راهپیمایی بخاطر استفاده افراطی از زور توسط سرویس های امنیتی انتقادات گسترده بین المللی و محلی را به دنبال داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر