توکایف: خروج نیروهای پیمان جمعی تا ۲ روز دیگر آغاز می‌شود

به موجب حکمی که رئیس‌جمهوری قزاقستان امروز (سه‌شنبه) به امضا رساند، «علی‌خان اسماعیلوف» که هم‌اکنون نخست‌وزیر موقت است، رسما رئیس دولت شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، پیش از صدور حکم اسماعیلوف به دست قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، مجلس این کشور آسیای میانه نامزدی او را تایید کرده بود.

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد: آقای علی‌خان اسماعیلوف به عنوان نخست‌وزیر تایید شد.

اسماعیلوف به دنبال اعتراضات ضد دولتی علیه افزایش قیمت سوخت که با کناره‌گیری دولت همراه شد، به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب شد. این اعتراضات به خشونت کشیده شده است. توکایف امروز گفت که یک "جنگ تروریستی" علیه این کشور در جریان بود.

توکایف در جمع قانونگذاران قزاقستان گفت: جنگ تروریستی علیه کشور ما آغاز شد. دشمن نهایت ظلم و ستم را نشان داد و برای هر اقدامی آمادگی داشت. او ترس را در بین مردم کاشت تا حتی ایده مقاومت را سرکوب کند. طرح حمله به قزاقستان شامل چند جنبه مختلف بود؛ نظامی، سیاسی، ایدئولوژیک، اطلاعات نادرست و غیره.

او همچنین با انتقاد از کمیته امنیت ملی کشورش گفت که این نهاد از شناسایی تهدید علیه امنیت ملی قزاقستان بازماند. توکایف با اشاره به اینکه "تلاش برای کودتا" شکست خورد، گفت: افراد حرفه‌ای روی آماده‌سازی تصرف قدرت در قزاقستان کار کردند.

همچنین دفتر ریاست جمهوری قزاقستان امروز با استناد به گزارش کمیته امنیت ملی اعلام کرد، وضعیت در قزاقستان به طور کلی در حال "تثبیت" است و هیچ گونه تظاهرات "مخرب حادی" ثبت نشده است.

در همین حال رئیس‌جمهوری قزاقستان گفت که خروج نیروهای صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی از کشورش بیش از ۱۰ روز زمان نمی‌برد.

وی گفت که بلوک نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) دو روز دیگر خروج نیروهای خود را از قزاقستان آغاز خواهد کرد. توکایف تصریح کرد: ماموریت اصلی نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی با موفقیت انجام شد. در دو روز دیگر خروج مرحله‌ای آغاز خواهد شد. روند خروج این گروه بیش از ۱۰ روز طول نخواهد کشید.

وزارت کشور قزاقستان نیز  گفت که نیروهای امنیتی از زمان آغاز شورش در این کشور نفت خیز آسیای مرکزی ۹,۹۰۰ نفر را بازداشت کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر