نفس‌های آخر دموکراسی آمریکا؛ جدال برای تغییر قوانین انتخابات

دموکراسی آمریکا که با شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و تداوم طرح تقلب انتخاباتی در ۲۰۲۰ بیش از پیش متزلزل شد، اکنون در جدال تصویب قوانین انتخاباتی بین دو حزب سیاسی، نفس‌هایش به شماره افتاده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، انتخابات آمریکا که زمانی خود را به عنوان نمونه عالی دموکراسی به افکار عمومی جهان تحمیل کرده بود، به ویژه بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۰ وارد مرحله ای از سقوط شد که همچنان ادامه دارد.

در این انتخابات که با همه گیری کرونا هم قرین شده بود، دموکرات ها کوشیدند تا انتخابات را به شکل غیرحضوری و زودهنگام انجام دهند در حالیکه ترامپ و جمهوری خواهان این نوع انتخابات را منشا تقلب می دانستند و هواداران خود را به حضور در پای صندوق های رای تشویق می کردند.

از آنجا که روز انتخابات در آمریکا هیچ گاه تعطیل رسمی نبوده است، مشارکت در آن به خصوص برای کسانی که مجبور به حضور در محل کار هستند، مقدور نبوده است و همین باعث می شد که نرخ مشارکت هم کاهش یابد اما تجربه سال گذشته نشان داد که تغییر در سیستم رای گیری می تواند نتایج بهتری را به خصوص برای دموکرات ها فراهم سازد.

حال، با گذشت یک سال پس از تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شورشی که به دنبال جلوگیری از صدور گواهینامه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انجام شد، بیشتر رای دهندگان جمهوری خواه همچنان به این دروغ که بایدن به طور غیرقانونی به عضویت سفید انتخاب شده است، چسبیده اند.

در نتیجه آن، جمهوری خواهان به مجالس ایالتی رجوع کردند که اکثریت را در آن دارند و با رد مشروعیت انتخابات ۲۰۲۰، کارزارهای گسترده سرکوب رأی دهندگان در سطح ایالتی و تلاش فزاینده برای براندازی سیستم انتخاباتی آمریکا را آغاز کردند.

بر این اساس، آنها مقررات سختگیرانه ای را برای شناسایی رای دهندگان و تایید آن و همچنین محدودیت های شدیدی برای رای گیری غیرحضوری برگزیده اند که با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲، کارشناسان قانون انتخابات و مدافعان حقوق رای، زنگ خطری را به صدا درآوردند و در نتیجه آن، دو لایحه به کنگره ارائه شد.

در همه ایالت‌ها به جز هفت ایالت، جلسات مجلس ایالتی برای تصویب این قوانین به پایان رسیده است. بین ۱ ژانویه تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱، حداقل ۱۹ ایالت، ۳۳ قانون را تصویب کردند که رأی دادن را برای آمریکایی‌ها سخت‌تر می‌کرد.

در مقابل، قانون‌گذاران دست کم ۲۵ ایالت دیگر به اشتیاق آمریکایی‌ها برای رای دادن با تسهیل رای دادن برای واجدین شرایط پاسخ داده اند و بین ۱ ژانویه تا ۲۷ سپتامبر، ۶۲ قانون را با مقرراتی وضع کردند که دسترسی به رای را افزایش می دهد.

۳۳ قانون تصویب شده در سال ۲۰۲۱ تا کنون تاثیرات دشوار کننده ای برای رای گیری پستی و انتخابات زودهنگام داشته و الزامات شناسایی رای دهنده را سخت گیرانه قرار داده است.

در برخی ایالت ها سخت گیری را به حدی رسانده اند که حق توزیع خوراکی یا آشامیدنی به مردمی که در صف رای ایستاده اند را ندارند و در چنین صورتی، به دخالت در انتخابات متهم خواهند شد.

نوشتن برگه های رای افراد سالمندان و معلولان، تشویق به شرکت در رای گیری پستی یا نظرسنجی در این زمینه، پیگیرد کیفری خواهد داشت.

به این ترتیب، بیش از ۴۲۵ لایحه با مقرراتی که دسترسی به رای را محدود می کند در ۴۹ مجلس ایالتی در ایالت های مختلف آمریکا ارائه شده است.

دلیل طرح لایحه انتخاباتی دموکرات ها چیست؟

در این لوایح انتخاباتی، دموکرات ها توجه خود را به براندازی انتخابات جلب کرده اند که استراتژی برای نفی نتایج قانونی انتخابات تنها با امتناع از پذیرش آنها توسط منتصبان رئیس جمهوری معترض را مورد توجه قرار می دهد؛ نظیر آنچه که ترامپ خواستار انجام آن توسط قانون گذاران جمهوری خواه در ایالت های میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا بود.

این مساله و به تبع آن، تصویب قوانین محدود کننده در مجالس ایالتی، خشم بخش زیادی از جامعه را برانگیخته است. ریچارد ال. هاسن، استاد حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب «نابودی انتخابات و سخنرانی ارزان آینده» می گوید: «انتخابات ۲۰۲۰ مسیرهای متعدد تلاش برای دستکاری نتایج انتخابات نشان داد. اگرچه این سیستم در انتخابات قبل به سختی برقرار شد، زیرا ما قهرمانانی از جمله جمهوری‌خواهانی داشتیم که مخالفت کردند اما دلیل خوبی وجود دارد که باور کنیم بسیاری از این افراد، دیگر در زمان انتخابات آینده روی کار نخواهند بود.»

با توجه به این شرایط، دموکرات های سنا در حال بررسی دو اقدام هستند که به گفته مدافعان، برخی از قوانین ایالتی مورد حمایت جمهوری خواهان را لغو می کند. دموکرات‌ها در تلاش هستند تا قوانین رای‌گیری فدرال را از طریق سنا تصویب کنند، اقدامی که بایدن هم از آن حمایت می‌کند.

در حال حاضر، این دو لایحه رای گیری در سنا در حال بررسی است.

لایحه انتخاباتی دموکرات ها چه نام دارد؟

نخستین مورد، اقدام گسترده‌ای به نام قانون "آزادی رأی" است، لایحه‌ای مصالحه‌ای که توسط دموکرات‌های سنا پس از اینکه سناتور جو مانچین دموکرات گفت که از لایحه گسترده‌تر مجلس نمایندگان یعنی «قانون اقدام مردم» حمایت نخواهد کرد، تدوین شد.

این لایحه، که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ ارائه شد، پیش از آخرین لوایح محدودکننده مصوب مجالس جمهوری خواه، شامل فهرست طولانی از اولویت های دموکرات ها است.

لایحه دوم، قانون "ارتقای حقوق رای" جان لوئیس است که قانون "حقوق رای" ۱۹۶۵ را به روز رسانی می کند. نسخه ای از این لایحه پیش از این در مجلس نمایندگان تصویب شده و اکنون منتظر رای سناتورها است.

دموکرات ها می گویند تصویب این لایحه رای ضروری است. ۱۹ ایالت سال گذشته که به دلیل آنچه دروغ انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا مبنی بر سرقت انتخابات، نامیده شد، قوانین محدودکننده ای برای رای گیری تصویب کردند، و انتظار می رود برخی از مجالس قانونگذاری ایالتی در سال جاری میلادی، موارد بیشتری را بررسی کنند.

هر دو لایحه از حمایت همه ۵۰ دموکرات و مستقل در سنا برخوردار است و چاک شومر، رهبر اکثریت، از ایالت نیویورک، قول داده است که هر دو را قبل از تعطیلات سالگرد مارتین لوتر کینگ جونیور در روز دوشنبه برای رای گیری مطرح کند. اما مشکل دموکرات ها در این است که بدون حمایت ۱۰ جمهوری خواه، که آرای آنها برای کسب حداقل ۶۰ رای لازم است، تصویب این قانون احتمالا با شکست مواجه خواهد شد.

دموکرات ها می گویند پس از آن تلاش خواهند کرد تا قوانین سنا را تغییر دهند تا شرط ۶۰ رای را از بین ببرند، اقدامی که بایدن روز سه شنبه آن را تایید کرد اما بعید است که این اقدام بتواند حتی حمایت همه ۵۰ سناتور دموکرات را که برای تصویب به آن نیاز دارند، کسب کند.

نفس‌های آخر دموکراسی آمریکا؛ جدال برای تغییر قوانین انتخابات

هدف این لوایح انتخاباتی چیست؟

قانون "آزادی رای"، مجموعه ای از استانداردها را برای انتخابات فدرال ایجاد می کند تا اطمینان حاصل شود که رای دهندگان دسترسی مشابهی به صندوق های رای در سراسر کشور دارند.

مدافعان می‌گویند که این مقررات، محدودیت‌های صندوق رای را که بسیاری از ایالت‌ها در سال گذشته ایجاد کرده‌اند و در نظر دارند امسال پیش ببرند، خنثی می‌کند و همچنین استانداردهایی را ایجاد می‌کند که انتخابات ایالات متحده را یکپارچه سازی کند و قوانین انتخاباتی ایالت ها به هم شبیه شوند. در واقع با این قانون ،ایالت ها از مقررات فدرال تبعیت خواهند کرد.

بر این اساس، ایالت ها باید حداقل تعداد روزهای رای گیری زودهنگام و امکان رای دادن از طریق پست را به هر دلیلی، فراهم سازند. برخی از محدودیت‌های اخیراً تصویب شده در ایالت های جمهوری خواه، ساعات و روزهای رای‌گیری زودهنگام را محدود کرده است.

پس از اینکه در طول همه‌گیری کرونا، مردم به رای گیری پستی روی آوردند و به عنوان یک رویه پذیرفته شد، ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان که برخی از آنها قبلاً رای‌گیری پستی را برای افراد به بهانه‌هایی چون شرایط پزشکی یا مسافرت محدود می‌کردند، الزامات و مقررات جدیدی را وضع کردند.

این لایحه درباره شناسه های مورد نیاز برای تایید هویت رای دهندگان، یک استاندارد ملی از فرم های قابل قبول ایجاد می کند. این استاندارد دامنه وسیع تری از اسناد شناسایی - و کپی های الکترونیکی - را نسبت به آنچه که برخی از ایالت های دارای قوانین سختگیرانه کنونی برای شناسه رای دهندگان دارند، مجاز می شمارد.

این لایحه همچنین روز انتخابات را به یک تعطیلات ملی تبدیل می‌کند که به گفته مدافعان، رأی دادن را برای مردم آسان‌تر می‌کند. هرچند برخی دیگر هشدار داده اند که این کار دوباره به طور نامتناسبی کار را برای کارگران شیفتی و کسانی که نگرانی های مربوط به مراقبت از کودک دارند، دشوارتر می سازد.

برای کم کردن صف‌های طولانی که از لحاظ تاریخی به طور نامتناسبی بر جوامع رنگین پوست تأثیر گذاشته است، این لایحه ایالت‌ها را ملزم می‌کند که صف‌های رأی‌دهی را تا ۳۰ دقیقه یا کمتر کاهش دهند.

این لایحه همچنین مجازات هایی را برای ارعاب و فریب رای دهندگان برای مقابله با اطلاعات نادرست و دروغ‌پراکنی در مورد انتخابات که از سال ۲۰۲۰ شدت یافته است، ایجاد می کند یا افزایش می دهد.

مشکل بایدن و دموکرات ها برای تصویب این لوایح چیست؟

با مخالفت دو سناتور دموکرات به نظر می‌رسد امیدهای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، برای اصلاحات گسترده در سیستم انتخاباتی نقش بر آب شده باشد.

در آخرین تلاش، بایدن برای تصویب دو لایحه حق رای: "قانون آزادی رای" و "قانون ارتقای حقوق رای جان لوئیس"، اصلاحات فیلیباستر را خواستار شده است. هر دو لایحه بدون تغییر قوانین فیلیباستر در سنا با فرصت اندکی برای تصویب روبرو هستند.

بایدن استدلال می کند که به دلیل مخالفت جمهوریخواهان برای تصویب این اصلاحات، باید فیلیباستر که یک رویه آیین نامه ای سنا است، لغو شود تا دموکرات ها بتوانند این لوایح را تصویب کنند.

نفس‌های آخر دموکراسی آمریکا؛ جدال برای تغییر قوانین انتخابات

اما کرستن سینما سناتور دموکرات در مخالفت با این کار گفت که لغو فیلیباستر "بیماری تفرقه" که آمریکا "دچار آن است" را افزایش خواهد داد و افزود: ما باید به خود بیماری، بیماری تفرقه، رسیدگی کنیم تا از دموکراسی خود محافظت کنیم.

اگرچه ترامپ و سایر جمهوری خواهان نیز در زمان ریاست جمهوری او برای تغییرات فاحش در قوانین انتخاباتی فشار می آوردند اما میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری خواه در سنا، اظهارات سینما این سناتور دموکرات را اقدام مهمی از «شجاعت سیاسی» خواند که می تواند «سنا را به عنوان یک نهاد قانونی، نجات دهد».

جمهوری خواهان تقریباً در مخالفت با این قانون متفق القول هستند و آن را تجاوز فدرال می دانند که توانایی ایالت ها برای برگزاری انتخابات خود، نقض می کند. آنها همچنین مخالفت دموکرات ها با تغییرات مورد نظر ترامپ در زمان ریاست جمهوری اش را یادآور می شوند.

چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات ها در سنا اما می گوید «اگر حق رأی سنگ بنای دموکراسی ما است، پس چگونه می‌توانیم با وجدان راحت، اجازه دهیم شرایطی فراهم شود که در آن، حزب جمهوری‌خواه بتواند قوانین سرکوب رأی‌گیری را تصویب کند.»

نفس‌های آخر دموکراسی آمریکا؛ جدال برای تغییر قوانین انتخابات

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که روز پنج شنبه به کنگره رفته بود، در گفت وگوی کوتاهی با خبرنگاران اذعان کرد که اطمینان ندارد برنامه هایش عملی شود.

اما اظهار امیدواری کرد و ادامه داد: یک چیز قطعی و مسلم است؛ مانند هر لایحه حقوق مدنی مهم دیگری که پیش آمد، اگر بار اول را از دست دادیم، می‌توانیم برگردیم و برای بار دوم آن را امتحان کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا که خود برای سالها در سنا فعالیت داشته است، نگرانی خود را از قوانین انتخاباتی مصوب برخی ایالت ها اینگونه برمی شمارد که "نهادهای قانونگذاری ایالتی به تغییر قانون ادامه می دهند. نه اینکه چه کسی می تواند رای دهد، بلکه چه کسی می تواند آرا را بشمارد. آرا باید شمرده شود. این در مورد براندازی انتخابات است، نه فقط اینکه مردم رای بدهند یا ندهند بلکه چه کسی رای را می شمارد؟ این چیزی است که این کار را بسیار متفاوت از هر کار دیگری کرده است که تا به حال انجام داده ایم.

بایدن افزود: نمی‌دانم می‌توانیم این کار را انجام دهیم یا نه، اما یک چیز را می‌دانم: تا زمانی که نفس دارم، تا زمانی که در کاخ سفید هستم، تا زمانی که درگیر آن هستم، من برای تغییر شیوه حرکت قانونگذاری، مبارزه خواهم کرد.

فیلیباستر، یک رویه آیین نامه ای است که به سناتورهای مخالف اجازه می دهد با طولانی کردن سخنرانی خود به منظور عبور از مهلت تعیین شده برای در دستور کار بودن لایحه، اجازه ندهند لایحه وارد فرایند رای گیری شود.

برای جلوگیری از فیلیباستر، رای ۶۰ سناتور لازم است که در شرایط فعلی، به معنای نیاز به ۱۰ رای جمهوری خواهان است و عملا ممکن نیست. در حال حاضر، کرسی های سنای آمریکا به طور مساوی ۵۰ -۵۰  بین دموکرات ها و مستقلان با جمهوری خواهان تقسیم شده است و در شرایط خاص، رای کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا و رئیس سنا، تعیین کننده خواهد بود.

برای دموکرات ها و بایدن، پیشبردن این قانون یک الزام سیاسی است. عدم تصویب آن وعده اصلی مبارزات انتخاباتی به رای دهندگان سیاه پوست را که به کنترل دموکرات ها بر کاخ سفید و کنگره کمک کردند، زیر پا می گذارد و درست قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره، آثار بدی بر جای خواهد گذاشت.

همچنین پس از اینکه جو مانچین سناتور دموکرات، کار بر روی بسته ۲ تریلیون دلاری ابتکارات اجتماعی و زیست محیطی بایدن را اندکی پیش از کریسمس متوقف کرد، این دومین شکست بزرگ برای دستور کار بایدن در یک ماه آینده خواهد بود.

هشدار نوام چامسکی درباره کودتای نرم در آمریکا

«نوام چامسکی» فیلسوف و نظریه پرداز آمریکایی با بیان اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا هنوز پایگاهی از هواداران دارد، هشدار داد که با این شرایط، در ایالات متحده کودتای نرم در جریان است.
این تحلیلگر و منتقد سیاسی-اجتماعی به تازگی در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره خطر کودتای نرم در آمریکا پس از حمله جنجالی هواداران ترامپ به کنگره این کشور در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، هشدار داد.
چامسکی در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای این رویداد خشونت آمیز خاطرنشان کرد این اقدام که درواقع تلاشی برای سرنگونی یک دولت منتخب بود، کاملا بطور صریح و آشکار از سوی ترامپ انجام شد؛ با این عنوان که در انتخابات تقلب و سرقت آرا صورت گرفته، پس پیش به سوی کنگره!»
چامسکی با هشدار درباره اینکه حزب جمهوریخواه دیگر یک نهاد سیاسی نیست، بلکه قدرت نوفاشیست است، تصریح کرد: اگرچه آمریکا از نظر تکنولوژی و فرهنگی جامعه ای پیشرفته است، اما در سایر زمینه ها همچنان عقب مانده است.​

ارسال نظر