وحدت تضمین کننده بقای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن است

مدرس حوزه علمیه چابهار گفت: چهل سال است که دشمن هر روز به روش‌های مختلف با ما دشمنی می‌کند؛ گاهی با جنگ نظامی و سخت و گاهی با جنگ اقتصادی؛ اما در این مسیر پیروز نشده است.

‌به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، مولوی سید محمد درتکیده مدرس حوزه علمیه چابهار با بیان اینکه همه انسان‌ها از اولاد حضرت آدم (ع) هستند و این امر مهمترین موضوع وحدت به شمار می‌رود، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید هیچکدام از شما بر دیگری برتری ندارد مگر آن کس که باتقواتر است. بنابراین انسان‌ها از هر نژاد و ملیتی که باشند همه از فرزندان حضرت آدم (ع) هستند و نژاد و ملیت آنها نمی‌تواند عامل برتری آن‌ها باشد.

وی افزود: خداوند در ادیان الهی مؤمنین را دعوت به وحدت می‌کند. مؤمنین به ادیان الهی در مقابل ادیان و فلسفه‌های غیر الهی باید وحدت خود را حفظ کنند چرا که همه یگانه‌پرست هستند. پس از آن خداوند متعال مسلمانان را که دارای دین بر حق و کامل هستند در مقابل سایر ادیان الهی که دچار انحراف شدند به حفظ وحدت توصیه می‌کند. دعوت به وحدت در آیات و روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) مورد توجه و سفارش قرار گرفته است. وحدت در حقیقت مانند دیوار و دژی مستحکم است. افرادی که خود را در این دژ مستحکم جای بدهند در مقابل هیچ قدرت و نیروی شیطانی از جانب دشمن شکست نخواهند خورد. امروز وحدت میان مسلمانان از بمب هسته‌ای و اتمی و از شدیدترین بمب‌ها و موشک‌ها برای دشمن خطرناک‌تر است. وحدت برای مسلمانان ایجاد قدرت و برای دشمن ایجاد وحشت می‌کند.

تحقق وحدت در گرو عبور از شعار است

درتکیده در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه تا چه میزان شعار وحدت عملی شده است؟ گفت: متأسفانه ما در امر وحدت کوتاهی کردیم و این امر مهم را در شعار دادن آن هم تنها در هفته وحدت خلاصه کردیم. شعار بدون عمل در هیچ امری سودمند نیست، وحدت نیز از این قائده مستثنی نبوده و شعار وحدت به تنهایی و بدون عمل چاره‌ساز نخواهد بود. علت اینکه امروز دشمنان اسلام گستاخ شدند نیز همین است، تفرقه میان مسلمانان دشمن را جسور و گستاخ می‌کند.

مدرس حوزه علمیه چابهار به مهمترین راهکارهای تقویت وحدت اشاره و عنوان کرد: یکی از نکاتی که در عملیاتی شدن شعار وحدت مؤثر است، احترام به مقدسات مذاهب مختلف است. اهل سنت، تشیع و سایر مذاهب اسلامی باید به مقدسات یکدیگر احترام گذاشته و به آنها بی احترامی نکنند. این مسئله تأثیر زیادی در حفظ وحدت میان مسلمانان دارد. در دنیا عقاید مختلفی وجود دارد و هر عقیده‌ای برای صاحب آن عقیده محترم است بنابراین با محترم شمردن عقاید دیگران می‌تواند وحدت و یکپارچگی را به وجود آورد.

وی افزود: عامل دیگری که در حفظ وحدت مؤثر است، این است که مسلمانان از هر مذهبی که هستند در غم‌ها، شادی‌ها و مراسمات برادران دینی خود شرکت و از این طریق عملاً دوستی و برادری خود را اثبات می‌کنند. برای مثال اگر یک مسلمان سنی مذهب خود را در غم و شادی برادر شیعه خود شریک بداند و در عمل نیز این را نشان بدهد محبت، عشق و برادری در میان آنها بیشتر خواهد شد و به تبع آن وحدت و یکپارچگی در جوامع مسلمان فزونی خواهد یافت.

درترکیده ادامه داد: در مقابل اگر مسلمانی در غم و شادی برادر دینی خود حضور نداشته باشد و غم و شادی او را غم و شادی خود نداند حتی اگر از یک مذهب هم باشند موجب جدایی شده و از یکدیگر دور می‌شوند. عامل دیگری که سبب دوری و تفرقه می‌شود به رخ کشیدن اختلافات قومی و مرتبط ساختن آن به مذهب است. این مسئله نیز در ایجاد تفرقه و کمرنگ شدن وحدت تأثیرگذار است.

نقش آفرینی بزرگان هر قوم و مذهب در تقویت وحدت

مدرس حوزه علمیه چابهار به نقش آفرینی بزرگان هر قوم و مذهب در تقویت وحدت بیان کرد: به طور قطع هر قوم، طایفه و مذهبی در خود بزرگانی دارد که رهبری و هدایت آن‌ها را بر عهده دارند و اعضا و پیروان آن قوم، طایفه یا مذهب از این رهبران تبعیت می‌کنند. از این جهت رهبران قومی یا مذهبی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در ایجاد و حفظ وحدت دارند. اگر یک رهبر اهل سنت بگوید ما با مذهب شیعه و رهبر شیعه بگوید ما با اهل سنت هیچ اختلافی نداریم و همه مسلمان و با هم برادر و برابر هستیم و این را در عمل نیز ابراز کند، قوم و طایفه او نیز به این سمت گرایش پیدا می‌کنند و این رفتار خود عامل وحدت آفرینی در جامعه مسلمانان می‌شود.

وی افزود: در مورد اقوام نیز همین‌طور است. اگر بزرگ یک طایفه بگوید که ما با بلوچ، ترک، کرد و لر برادر و برابر هستیم و هیچ مزیتی نسبت به یکدیگر نداریم مسلماً پیروان آنها نیز به این سیره عمل خواهند کرد. بنابراین نقش رهبران قومی و مذهبی در ایجاد وحدت و یگانگی بین مذاهب و اقوام، نقشی حیاتی و انکار ناپذیر است. نکته مهمی که در مسئله وحدت وجود دارد و نباید از آن غفلت کرد مسئله تفرقه‌انگیزانی است که در این عرصه بسیار فعال عمل می‌کنند. بعد از انقلاب دشمنان انقلاب اسلامی وقتی دیدند نمی‌توانند در مقابل انقلاب بایستند و انقلاب سد بزرگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان است، برای ضربه زدن به آن از حربه تفرقه‌افکنی استفاده کردند. دشمن بین مذاهب مختلف به سم‌پاشی فکری و عقیدتی پرداخت و افکار مردم را مسموم کرد تا از این طریق بذر نفرت و تفرقه را میان مذاهب و اقوام مختلف بپراکند و از قبل آن اهداف خود را دنبال کند.

درترکیده ادامه داد: در چنین شرایطی رهبران مذاهب و اقوام وظیفه سنگین و خطیری بر عهده دارند و باید با راهنمایی و روشنگری پیروان خود، در مقابل سم‌پاشی‌های دشمن سد بزرگی ایجاد کنند. رهبران و بزرگان باید مردم را از نقشه‌های شوم دشمن در ایجاد تفرقه و جدایی در اقوام و مذاهب آگاه سازند. چرا که وحدت از سخت‌ترین سلاح‌ها برای دشمن خطرناک‌تر است. امروز دشمن می‌داند که با جنگ نظامی کاری از پیش نمی‌برد. چهارده قرن است که این را آزموده‌اند. چرا که مسلمانان معتقدند اگر در جنگ کشته شوند، شهید هستند و بهشت برین جایگاه آنان است و اگر کشته نشده و پیروز شوند باز هم به سعادت می‌رسند. آرزوی هر مسلمانی است که به شهادت برسد و با مرگ طبیعی از دنیا نرود. بنابراین مسلمان چه در جنگ کشته شود چه زنده بماند پیروز میدان است از این جهت هیچ ترسی از جنگ و کشته شدن ندارد. اما دشمنان اسلام از کشته شدن می‌هراسند. این نقطه ضعف دشمن است و به همین دلیل است که در جنگ سخت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. از این جهت جنگ سخت را رها کرده و جنگ نرم را در پیش گرفته است و آن تفرقه‌افکنی و ایجاد جدایی بین اقوام و مذاهب مختلف است. بنابراین رهبران، بزرگان و نخبگان وظیفه دارند آگاهی مردم را نسبت به خود و دشمن بالا ببرند. باید این مسئله را تبیین کنند که انسان‌ها از هر قوم و مذهبی که هستند هیچ مزیتی جز تقوا و پرهیزگاری بر یکدیگر ندارند.

مدرس حوزه علمیه چابهار بیان کرد: چهل سال است که دشمن هر روز به روش‌های مختلف با ما دشمنی می‌کند؛ گاهی با جنگ نظامی و سخت و گاهی با جنگ اقتصادی؛ اما در این مسیر پیروز نشده است. علت این است که بزرگان و رهبران بصیر و حکیم ما مردم را آگاه ساختند و اجازه ندادند دشمن موفق شود. انشاالله انقلاب ما به انقلاب موعود متصل شده و به پیروزی نهایی دست می‌یابد. پیامبر (ص) از ایرانیان به خوبی یاد کرده و فرمودند: «اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد». از این جهت من به مسلمان و ایرانی بودنم افتخار می‌کنم. نظام اسلامی ایران در حالی که در تحریم شدید قرار داشت و دارد با اتکا به فرزندان خود و با توکل به خداوند عرصه‌های مختلف علمی و فناوری را در می‌نوردد و دستاوردهای علمی خوبی از جمله فناوری هسته‌ای را به دست می‌آورد، چیزی که دشمن حتی خوابش را هم نمی‌دید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من به عنوان یک ایرانی از مسئولین محترم تقاضا دارم قدر این زحمت‌ها و تلاش‌های چهل ساله را بدانند و در تحقق امر وحدت بیش از پیش اهتمام ورزند. وقت آن رسیده است که به این شعار عمل شود. امام راحل (ره) و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز همواره بر این مسئله تاکید داشته و دارند. چرا که وحدت است که می‌تواند تضمین کننده بقای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن باشد.

ارسال نظر