تحصیل بدون کنکور نخبگان قرآنی در دانشگاه‌های سراسر کشور

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه‌های اول مرحله نهایی قرآن دانش آموزی می توانند به عنوان نخبگان قرآنی در بنیاد ملی نخبگان حاضر شوند و براساس مصوباتی که وجود دارد، بدون شرکت در آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌ها در دانشگاه تحصیل کنند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، میکائیل باقری روز سه شنبه افزود: دو دانش آموز نمونه سال‌های گذشته درحال حاضر به واسطه بنیاد نخبگان در دانشگاه تهران تحصیل می کنند.

باقری همچنین درباره اینکه دانش آموزان تا چه میزان در آینده می توانند از استعداد قرآنی خود استفاده کنند، توضیح داد: دانش آموزانی که به مراحل بالای مسابقات راه می‌یابند، تجربه ای کسب کرده اند که حاصل زحمات خود، اولیا و مربیان آنها است. در واقع دانش آموزان تجربیاتی کسب کرده اند که می توانند آن را در اختیار سایر دانش آموزان قرار می دهند و همچنین همکاران آموزش و پرورش را در جهت کیفیت بخشی فعالیت‌های قرآنی راهنمایی می کنند.

 

خاستگاه فرایند انتخاب تیم دانش آموزی، مدرسه است

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درخصوص اقدامات آموزش و پرورش برای تقویت دانش و افزایش شرکت دانش آموزان در مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار داشت: خاستگاه فرآیند انتخاب تیم ملی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات بین المللی قرائت و حفظ قرآن کریم میان دانش آموزان جهان اسلام از مدرسه آغاز می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شرکت در مسابقات بین المللی شرایط سنی دارد، خاطرنشان کرد: دانش آموز باید هنگام شرکت در مسابقات بین المللی زیر ۱۸ سال سن داشته باشد.

باقری افزود: دانش آموزان در وهله اول در مسابقات مدرسه‌ای و پس از کسب رتبه برتر در مسابقات منطقه، استانی و  کشوری شرکت می کنند. نفرات اول کشوری در دو سال گذشته با توجه به دوساله بودن مسابقات بین المللی  به مرحله انتخابی راه یافتند.

وی ادامه داد: امسال مرحله انتخابی برای هفتمین دوره مسابقات بین المللی انجام شد و افرادی که به مرحله بین المللی راه یافتند، تیم دانش آموزان را تشکیل دادند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: یک دوره آماده سازی غیرحضوری برای دانش آموزان تیم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و پس از این دوره در مرحله نیمه نهایی مسابقات بین المللی شرکت کردند.

باقری با تاکید بر اینکه ۲ دانش آموز دختر و ۲ دانش آموز پسر به مرحله نهایی مسابقات راه‌ یافتند، توضیح داد: هر دانش آموز از هفته گذشته توسط یک استاد به صورت غیرحضوری در مباحث صورت، لحن، حفظ و غیره آماده می‌شوند.

وی عنوان کرد: آماده سازی دانش آموزان توسط  استادان انجام شده تا از ۲۵ بهمن ماه به بعد آثار این دانش آموزان برای حضور در مرحله نهایی ضبط شود و آنها بتوانند آثار خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند.

 

رتبه قرآنی دانش آموزان ایرانی در عرصه بین الملل

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره رتبه قرآنی دانش آموزان ایرانی در کشور و عرصه‌های بین المللی در حوزه قرآن اظهار داشت: به جز جمهوری اسلامی ایران هیچ کشوری مسابقات ویژه دانش آموزان در رده بین المللی برگزار نمی کند. مسابقات مختلف قرآنی در کشورهای متفاوت انجام می شود اما هیچ کشوری مسابقه مخصوص دانش آموزان را برگزار نمی کند.

باقری افزود: دانش آموزان ایرانی در مسابقات بین المللی قرآن زیر ۱۸ سال در ۶ دوره گذشته که به میزبانی جمهوری اسلامی انجام شده، رتبه اول تیمی را کسب کردند.

وی ادامه داد: تحلیل از ۶ دوره مسابقات گذشته ثابت می کند که دانش آموزان ایرانی در مجموع یک سرو گردن بالاتر از دانش آموزان سایر کشورها هستند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: کیفیت اجرای دانش آموزان سایر کشورها از دانش آموزان ایرانی پایین تر است؛ چرا که در سایر کشورها مسابقات در حوزه دانش آموزی مانند ایران برگزار نمی شود.

ارسال نظر