ماراتن جنجالی در کیش؛ چالش فدراسیون با مسوولان برگزار کننده

انتشار ویدیوی از ماراتن کیش حاشیه‌هایی را ایجاد کرد تا جایی که فدراسیون دو و میدانی بدنبال شکایت از مسوولان برگزار کننده این مسابقه است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، هفته گذشته ویدیویی از دو ماراتن کیش در فضای مجازی منتشر شد که برخی از دونده‌ها از همان ابتدا از مسیر اصلی منحرف شدند و دوباره به مسیر بازگشتند. این موضوع سبب شد تا فدراسیون دو و میدانی نسبت به برگزاری این مسابقات واکنش نشان دهد.

«علی رضایی» دبیر فدراسیون دوومیدانی به خبرنگار ایرنا گفت: همه مسابقات نیمه ماراتن و ماراتن باید زیر نظر فدراسیون، هیات‌های استانی و شهرستانی برگزار شود که متاسفانه این مهم در کیش انجام نشد. نهادهای برگزار کننده، بدون مجوز مسابقه را برپا کردند و حتما از طریق نهادهای نظارتی در این زمینه پیگیری قانونی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: حتی مسوول ورزش کیش نیز در جریان برگزاری این مسابقات بوده اما قرار نبود این رقابت‌ها برپا شود. آنها در فضای مجازی اطلاع رسانی، ثبت نام و مبلغ زیادی از شرکت کنندگان دریافت کردند. در هر صورت این دوستان باید پاسخگو باشند. حتما از آنها شکایت می‌کنیم.

برخلاف دبیر فدراسیون، «عزیز فرضی‌پور» رییس مرکز ورزش کیش با تمجید از برگزاری این مسابقات از سوی موسسه «دویدن در طبیعت» اظهار داشت: این رقابت‌ها با حضور ۵۰۰ دونده در بخش زنان و مردان در ششم اسفند در کیش برگزار شد اما از رسانه‌های حاضر در جزیره گله‌مندم که چنین اتفاق بزرگی در حوزه ورزش رقم می‌خورد و تنها به نقطه ضعف می‌پردازند.

وی درباره کسب مجوز برای برگزاری دوی ماراتن گفت: براساس ماده ۶۵ احکام توسعه کشور، نیاز به اخذ مجوز در خصوص برگزاری ماراتن نداریم و وقتی دبیر فدراسیون به چنین موضوعی اشاره می‌کند باید درباره این ماده هم مطلع باشد. فدراسیون دو و میدانی نیز عاری از مشکلات نیست و آنها هم به اشتباه رییس فدراسیون بلاروس را به عنوان نایب رییس کنفدراسیون اروپا معرفی کردند. فدراسیون دو و میدانی هم باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کند. ورزش همگانی هم در بخش خصوصی اداره می‌شود و فدراسیون دو و میدانی باید بپذیرد که بخش خصوصی هم خواهان سرمایه‌گذاری در ورزش است.

اما در کنار همه این سخنان، صحبت‌های «پیام دیباج» مدیر موسسه «دویدن در طبیعت» به عنوان برگزار کننده دو ماراتن در کیش نیز شنیدنی است. وی با اشاره به اینکه از ابتدا اشتباهی در روند برگزاری دو ماراتن نداشتیم. در ۱۰ ثانیه اول و در زمان استارت، ۶ دونده در حد چهار متر از مسیر خارج شدند و دوباره برگشتند. در طول مسیر، دو راهی‌های زیادی وجود دارد که خارج شدن دوندگان از مسیر هم ممکن است اما دوندگان در این ماراتن همه مسیر را درست طی کردند.

دیباج در واکنش به شکایت فدراسیون دو و میدانی عنوان کرد: وارد حاشیه شکایت نمی‌شوم و کار ما ورزشی و هدف گردشگری و نشاط در جامعه است. مسوولان فدراسیون حتی تماسی هم با من نگرفتند. علاقمندیم تا با کمک فدراسیون دو و میدانی رویدادهای بزرگ‌تری برگزار کنیم.

وی درباره ورودی مسابقات دو ماراتن کیش خاطرنشان کرد: در همه مسابقات دریافت ورودی عرف است و فدراسیون دو و میدانی هم در برخی از مسابقات این ورودی را دریافت می‌کند. ورودی بخش کوچکی از مسابقات است و مبلغ قابل توجهی در برابر هزینه‌های هنگفت برگزاری یک مسابقه نیست. در واقع هدف از برگزاری این مسابقات این بود تا ورزشکاران بدون پرداخت هزینه گزاف در ایران در یک مسابقه ماراتن شرکت کنند. سالانه ۸۰۰ ایرانی برای حضور در چنین مسابقاتی به کشورهای همسایه می‌روند و متقبل هزینه گزافی می‌شوند.

نباید فراموش کنیم که فدراسیون دو و میدانی قرار بود چنین مسابقاتی را در جزیره هرمز برگزار کند اما به دلیل کرونا آن را لغو کرد و به نظر می‌رسد برگزاری این مسابقه در کیش، سبب ناراحتی و واکنش این فدراسیون شده است. در حالی که این مسابقات بدون مشکل و با مجوز موسسه ورزش وتفریحات سالم منطقه آزاد کیش و با همکاری سایر ارگان‌ها به صورت رسمی برگزار شد.

همچنین همانند تمامی ماراتن‌ها و براساس استانداردهای بین‌المللی در این مسابقه نیز علاوه بر راهنماهای کنار مسیر، موتور مارشال از خط شروع راهنمای مسیر حضور داشته تا شرکت‌کنندگان در مسیر درست حرکت کنند.

به نظر می‌رسد فدراسیون برای ترویج دو و میدانی و کشف استعداهای نهفته در جامعه، باید مسیر گسترش این رشته را هموار سازد، زیرا این فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند حجم انبوهی از مسابقات را برگزار کند و نیازمند سرمایه‌گذاری حامیان مالی و بخش خصوصی است.

ارسال نظر