از مهم‌ترین راه‌ها برای ترویج فرهنگ قرآنی برگزاری مسابقات است

سید رضا میرموسایی پیشکسوت قرآنی، حافظ کل و داور مسابقات قرآن در ادوار گذشته یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانست.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سید رضا میرموسایی پیشکسوت قرآنی، حافظ کل و داور مسابقات قرآن در خصوص سی‌و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: باید درود بفرستیم به روح و روان امام خمینی (ره) که برگزاری مسابقات بین‌المللی در کشور ایران را مدیون ایشان هستیم و امام بودند که این سفره را گسترانیدند و مقام معظم رهبری هم راه امام را ادامه دادند و تشویقات و حمایت ایشان از حفاظ و قرّا بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی را برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بالاترین سطح مسابقات جهانی را دارد حتی ما از کشور مالزی که حدود ۶۰ دوره مسابقه قرآن برگزار کرده، سبقت گرفته‌ایم. مخصوصاً در سال‌های اخیر که یک برنامه آموزشی هم برای شرکت‌کنندگان کشورهای دیگر در نظر گرفته شده است.

میرموسایی یادآور شد: آن موقعی که ما در مسابقات قرآن حضور داشتیم شرکت‌کنندگان خارجی خیلی ضعیف بودند الان در این سال‌ها با همت عزیزمان در سازمان اوقاف و امور خیریه دوره آموزشی هم برای آن‌ها برگزار می‌شود و اساتید ایرانی در حفظ و قرائت تذکراتی به آن‌ها می‌دهند. در مسابقات غیرحضوری هم مسئولان مسابقات با شرکت‌کنندگان خارجی در ارتباط اند و بازهم نفراتی می‌آیند که رشد کرده‌اند و از سطح دانش قرآنی بالاتری برخوردارند و می‌توانند با شرکت‌کنندگان ایرانی رقابت کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته قطعاً نفر اول حفظ و قرائت از کشور ایران بود اما الان این‌گونه نیست و سطح مسابقات بالاتر رفته است.

این پیشکسوت قرآنی کشور اضافه کرد: از آن سالی که انقلاب ما پیروز شده تا الان همیشه خیلی علیه این نظام در کشورهای دیگر تبلیغات می‌شده و حقانیت این نظام را نمی‌توانستند باور کنند. الان برگزاری همین مسابقات باعث شده که ورق برگردد چون شرکت‌کنندگان خارجی فضای ایران را می‌بینند امنیت آن را می‌بینند احترام و مهمان‌نوازی ما را می‌بینند و این خیلی تأثیرگذار است

میرموسایی تأکید کرد: بالاترین سند برای مقبولیت این مسابقات بسیار ارزشمند، تأکیدات شخص مقام معظم رهبری است.

وی در زمینه برگزاری مسابقات به‌صورت مجازی هم گفت: قطعاً برگزاری مسابقات به‌صورت مجازی نمی‌تواند تأثیرات مسابقات حضوری را داشته باشد. تنها راهی که پیش روی برگزارکنندگان مسابقات بوده همین برگزاری مسابقات به‌صورت مجازی است. در کشورهای دیگر به این نتیجه نرسیده بودند اما شنیده‌ام آن‌ها هم درصددند که از این روش تبعیت کنند. امیدوارم بلای ویروس کرونا رفع شود تا دوباره مسابقات به‌صورت حضوری برگزار شود.

گفتنی است، مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران روزهای نهم تا چهاردهم اسفندماه با حضور ۶۲ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور به‌صورت غیرحضوری در حال برگزاری است و امروز اختتامیه این مسابقات با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

ارسال نظر