شاخص بورس چگونه به استقبال بهار می‌رود؟/ حال و هوای بازار سرمایه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰

پیش‌بینی معاملات بورس در هفته پایانی سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر تعیین تکلیف احتمالی برجام با ابهام همراه شده و زمینه افزایش عرضه در بازار را فراهم کرده است؛ این در حالی است که اکثر کارشناسان آینده این بازار را مثبت ارزیابی کردند و معتقد به نگهداری سهام شرکت‌های بنیادی برای چند ماه آینده هستند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مسیر معاملات بورس از هفته گذشته و تحت تاثیر کاهش ریسک‌های متحمل شده بر بازار با تغییر همراه شد و با روزهایی مثبت و رشد پنج درصدی، هفته سوم اسفندماه را به پایان رساند.

ازنظر اکثر کارشناسان، هفته پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ می‌تواند تعیین‌کننده آینده بازار سرمایه باشد؛ چراکه تعیین تکلیف برجام ازجمله مسایلی است که به‌عنوان موضوعی مهم، موردتوجه اکثر کارشناسان برای ارزیابی و تحلیل آینده این بازار قرار گرفته است.

دولت سیزدهم در ادامه نوسانات شدید ایجادشده در بازار با اتخاذ برخی از تصمیم‌گیری‌ها به این بازار ورود کرد و اقدامات موثری را به‌منظور کاهش ضرر و زیان سهامداران در بازار در دستور کار قرار داد.

در ابتدا این اقدامات با تاثیر چندان مثبتی همراه نبود، اما به‌مرور و با گذر زمان تأثیر تصمیمات اتخاذشده از سوی رییس جمهور و دیگر مسوولان دولتی نمایان شد و اعتماد سهامداران برای ورود سرمایه‌های راکد به این بازار بازگشت که از هفته گذشته شاهد اثر مثبت این اقدامات و اصلاح برخی از زیرساخت‌ها در بازار بودیم.

اکنون و با ورود به هفته پایانی اسفندماه ممکن است برخی سهامداران طبق روند هرساله بازار سرمایه (برای تامین نقدینگی پایان سال) و نیز تحت تاثیر شفاف‌سازی احتمالی از نتیجه برجام، دست به رفتار و فروش‌های هیجانی در بازار بزنند که برخی از کارشناسان اتخاذ چنین تصمیماتی را در بازار از سوی سهامداران اشتباه می‌دانند و معتقدند که سهامداران در شرایط فعلی اقدام به فروش سهام خود نکنند و حداقل تا فصل مجامع در سهام بنیادی باقی بمانند.

با توجه به ارائه چنین پیشنهادهایی از سوی کارشناسان، تعدادی از فعالان بازار روند معاملات بازار سهام در گفت‌وگو با ایرنا، هفته پایانی اسفندماه را مورد پیش‌بینی و وضعیت این بازار را از جهات مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند.

 سردرگمی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال

«نوید خاندوزی»: پیش‌بینی از معاملات بورس برای چند روز باقیمانده سال کاری بسیار دشوار است، زیرا اکنون روند بازار به‌شدت وابسته به نتیجه مذاکرات برجام است.

بعد از اعلام توقف مذاکرات برجام در روز جمعه پیش‌بینی ایجاد فشار فروش در بازار قوت گرفت، اما هرلحظه ممکن است خبری در بازار منعکس شود که مسیر بازار تغییر کند، این مساله در چند هفته گذشته مسیر بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

ممکن است در اواسط هفته به‌واسطه افزایش نرخ دلار شاهد ثبات قیمتی در بازار باشیم که نمی‌تواند دائمی باشد.

به نظر می‌رسد بازار در هفته پایانی سال به‌نوعی در سردرگمی به سر ببرد و با توجه به تعطیلات پیش رو و نیز عدم تعیین تکلیف برجام، افراد به‌عنوان سهامدار به تعطیلات نخواهند رفت که این امر باعث کاهش فشار خرید در بازار خواهد شد.

با توجه به وجود چنین مسایلی بعید به نظر می‌رسد که شاخص بورس به کانال یک‌میلیون و ٤٠٠ هزار واحد ورود کند، درنهایت بازار سهام سال آینده و با دستیابی به توافق در برجام روند بهتری خواهد داشت. 

استقبال سبز بورس از بهار

«حمیدرضا جیهانی»: بورس از هفته گذشته به دلیل کاهش ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس، روزهای مثبتی را پشت سر گذاشت و شاهد بازگشت روند شاخص بورس به مسیر اصلی بازار بودیم.

روند صعودی بازار می‌تواند ادامه‌دار باشد و به نظر می‌رسد تحت تاثیر نرخ‌های جهانی، خبرهای خوش سیاسی و کاهش احتمالی ریسک سیستماتیک  بودجه با هفته‌ای سبز به استقبال بهار برویم.

پیش‌بینی معاملات بورس در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ کار آسانی نیست

«علی جبل عاملی»: شاید یکی از سخت‌ترین زمان‌ها برای پیش‌بینی بازار هفته آخر اسفند امسال است چراکه تکلیف مذاکرات وین هنوز به‌طور کامل روشن نشده و همچنین درگیری‌های اوکراین و روسیه که اثرات غیرقابل پیش‌بینی بر بازارهای بین‌المللی و نیز ایران خواهد داشت، ادامه دارد.  

با توجه به پایان بررسی بودجه ۱۴۰۱ ابهامات داخلی کمتر شده است، اما به نظر می‌رسد به دلیل تداوم درگیری‌ها در اوکراین، قیمت‌های جهانی به‌خصوص نفت، اوره، محصولات پتروشیمی و فلزات سطوح بالاتری را به خود ببینند و با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است؛ بنابراین به‌طور حتم اثر مثبتی بر شرکت‌های مربوطه خواهد داشت. 

اکنون پالایشگاهی‌ها، پتروشیمی‌ها، معدنی و فلزی‌ها می‌توانند با امید بیشتری روند خود را پیش ببرند؛ چراکه نرخ‌های معامله‌شده در بورس کالا هم علاوه بر قیمت‌های جهانی با جهش خوبی همراه بوده است. 

نکته دیگر در خصوص نرخ ارز است که برخلاف انتظارات، نزولی نشد بلکه با افزایش هم روبرو شد و بازار که این روزها حساس به نرخ دلار است می‌تواند با اطمینان خاطر مسیر سبز را در پیش بگیرد. 

با توجه به روند هفته گذشته باید گفت که  بازار در مسیر خوبی قرارگرفته و به دلیل ایجاد منطق در معاملات، دیگر به‌صورت هیجانی عمل نمی‌کند، اما اثرات مذاکرات بر روی بخشی از بازار به‌خصوص سهام خودرو کاملاً مشهود است و با هر خبر مثبت و منفی مسیر معاملات آن‌ها تغییر می‌کند. 

پیش‌بینی معاملات بورس در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ کار آسانی نیست، اما باوجود نفت بالای ١٠٠ دلار و نرخ ارز ۲۶ هزار تومانی به‌احتمال زیاد برآیند بازار مثبت باشد، گرچه اخبار وین تعیین‌کننده  نهایی جهت بازار خواهد بود.

رشدی پرشتاب در انتظار شاخص بورس به‌شرط تعیین تکلیف برجام

«احسان عسگری»: بازار سرمایه اکنون به‌شدت تحت تاثیر رشد کامودیتی‌ها در دنیا به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و تحریم‌های مترتب بر نفت و گاز روسیه قرار گرفته است و بر این اساس به نظر می‌رسد که هفته جاری به‌واسطه رشد کامودیتی‌ها با رشد ارزش معاملات و نیز روند صعودی شاخص بورس همراه باشیم.

موضوعی که در هفته جاری یا نهایتا در هفته نخست فروردین‌ماه تعیین تکلیف می‌شود، مساله مذاکرات هسته‌ای است که اگر اخبار مثبت آن در هفته جاری به بازار مخابره شود به‌طور حتم هفته‌ای سراسر مثبت را برای اهالی بازار رقم خواهد زد و رشد هفته گذشته شاخص بورس با شدت بیشتری در بازار ادامه پیدا می‌کند.

درصورتی‌که برجام با شک و تردید ادامه پیدا کند، بازهم روند معاملات بورس تحت تاثیر رشد کامودیتی‌ها در دنیا همچون هفته گذشته صعودی است.

روند پر نوسان بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰

«علیرضا تاج بر»: با توجه به بازگشت رشد به معاملات بورس و نیز بهبود روند معاملات این بازار، پیش‌بینی می‌شود روزهای پر نوسانی پیش‌روی بازار در چند روز پایانی سال ۱۴۰۰ باشد.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که معاملات بورس در نخستین روزهای هفته تحت تاثیر سه عامل کاهش قیمت‌های جهانی و فروش قبل از تعطیلات منفی باشد که این اتفاق چندان نگران‌کننده‌ نیست و بازار طبق سنت هرساله در هفته پایانی سال با نوسان همراه خواهد بود.

با توجه به وجود چنین عوامل تأثیرگذاری بر بازار، معاملات بازار در آخر هفته مثبت خواهد شد و این روند صعودی می‌تواند تا چند روز کاری ادامه داشته باشد.

هفته‌ای مثبت پیش روی بازار سهام

«فردین آقابزرگی»: با توجه به کاهش ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس، بازار در هفته پایانی سال مثبت ارزیابی می‌شود و می‌توان در چند روز باقیمانده سال شاهد کاهش میزان ضرر و زیان‌های سهامداران در بازار باشیم.

انتظار می‌رود حداقل کانال مورد انتظار برای شاخص بورس محدوده‌های یک میلیون و ۴٠٠ هزار واحد باشد.

توسعه دامنه جنگ روسیه و اوکراین نه در هفته جاری بلکه در ماه‌های آینده هم می‌تواند برای بازار تهدیدآمیز باشد و روند معاملات بورس را با نوسان همراه خواهد کرد.

۲ ریسک تهدیدکننده معاملات بورس در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۰

«احمد اشتیاقی»: در هفته آینده ۲ ریسک کاهش قیمت‌های جهانی و عدم امضا توافق برجام می‌توانند روند معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار دهند و باعث ایجاد نوسان در بازار شوند.

در هفته جاری با مساله مهم تعیین تکلیف برجام روبرو هستیم که به نظر می‌رسد. با امضای توافق در برجام شاخص بورس وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شود.

در صورت عدم امضای توافق شاخص بورس تحت تاثیر ترس ایجادشده در بازار وارد دوران رکود می‌شود و شاخص بورس تا محدوده یک‌میلیون و ٣٠٠ کاهش پیدا می‌کند.

همچنین افزایش ۵۵ درصدی حداقل دستمزد می‌تواند به‌عنوان دیگر مسایل تأثیرگذار بر معاملات بورس در هفته جاری تلقی شود.

بورس تحت تاثیر اخبار مذاکرات برجام

«نوید قدوسی»: تعداد زیادی از نمادها در محدوده مقاومتی قرار دارند؛ بنابراین فضای خبری و معاملاتی برای روند پیش رو تعیین‌کننده خواهد بود.

کاهش قیمت کامودیتی‌ها، انتشار اخبار مربوط به مذاکرات برجام و فشار فروش در هفته پایانی سال ازجمله مسایلی هستند که تعیین‌کننده مسیر بازار در هفته جاری خواهند بود.

در مقابل ایجاد فضای مثبت در مذاکرات و امضای احتمالی توافق یا صعود دوباره قیمت کامودیتی‌ها می‌تواند سبب عبور نمادهای مختلف از سطوح مقاومتی شوند.

افزایش حجم معاملات بورس نسبت به سه ماه گذشته

«علی صادقین»: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده، به نظر می‌رسد که با توجه به نزدیک شدن فصل مجامع، افزایش قیمت‌های جهانی و مسایل مطرح‌شده در زمینه احتمال توافق هسته‌ای، حجم معاملات نسبت به سه ماه گذشته روند بهتری پیدا کند اما سرمایه‌گذاران نباید در انتظار صعود پرشتاب شاخص بورس در بازار باشند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار در هفته جاری با روند بهتری همراه می‌شود، چراکه تحت تأثیر توافق هسته‌ای انگیزه بنیادی برای ورود به بازار سرمایه به‌عنوان یک دارایی ارزنده‌تر نسبت به دیگر دارایی‎ها افزایش پیدا خواهد کرد.

حجم معاملات و روند بازار در فصل مجامع با کمک برخی از نمادها به‌خصوص سهام کامودیتی محور که قیمت‌های جهانی معقولی دارند و با سود نقدی همراه هستند، بهبود پیدا خواهد کرد.

بورس در موقعیتی مناسب برای سرمایه‌گذاری

«عرفان هودی»: در ١٠ سال گذشته به غیر از ۲ سال، همیشه هفته پایانی سال هفته‌ای منفی برای معاملات بورس بوده است.

وجود چنین روندی در بازار طبیعی است؛ زیرا بازار تاثیرپذیر از برخی ریسک‌های حاضر مانند جنگ اوکراین و روسیه و نیز قیمت‌های جهانی است و این عوامل می‌توانند روند معاملات بازار تحت شعاع خود قرار دهند.

 تعطیلات پیش‌رو باعث می‌شود تا سهامداران با احتیاط بیشتری در بازار هفته جاری رفتار معاملاتی داشته باشند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در نخستین روزهای هفته جاری شاهد معاملات متعادل رو به مثبت باشیم اما اواخر هفته بازار روند منفی را در پیش خواهد گرفت.

سیاست سازمان بورس مبنی بر درخواست مشتریان اعتباری برای وجه نقد و امکان دریافت آن از سوی مشتریان باعث می‌شود تا از فشار فروش و هیجان در بازار کاسته شود.

به نظر نمی‌رسد که سهامداران سرمایه‌های خود را از بازار خارج کنند بلکه سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را برای تعطیلی نوروز وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهند کرد که تا بعد از اتمام ریسک‌های حاکم بر بازار دوباره وارد بازار شوند.

در کل بازار در موقعیتی مناسب برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و باید از این فرصت استفاده کرد تا از طریق انتخاب سهام مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری درست در بازار کنیم.

ارسال نظر