شرایط برای مهاجرت معکوس نخبگان به کشور را باید فراهم کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از ذخایر ارزشمند کشور، ژن‌های هوشمندی است که آن را نخبگان ایرانی دارا هستند و به همین دلیل باید در درجه اول، شرایطی را ایجاد کنیم تا شاهد حضور نخبگان در کشور و مهاجرت معکوس باشیم.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در ویژه برنامه استقبال از دانشجویان دانشگاه تهران که در اولین روز از سرگیری آموزش حضوری برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد دستاوردهای وزارت علوم در بخش ذخایر ژنتیکی با توجه به این که فردا روز فناوری ذخایر ژنتیکی است، اظهار داشت: یکی از ذخایر ارزشمند کشور، ژن های هوشمندی است که آن را نخبگان ایرانی دارا هستند به همین دلیل باید در درجه اول، شرایطی را ایجاد کنیم تا شاهد حضور نخبگان در کشور باشیم یا شرایطی را ایجاد کنیم که مهاجرت معکوس را شاهد باشیم.

وی درخصوص سایر نمونه های گیاهی و حیوانی در سال های گذشته یادآور شد: در این زمینه هم دستاوردهای خوبی را در سال‌های گذشته در نهادهای مربوطه شاهد بودیم به عنوان نمونه در دانشگاه تهران مرکزی در خصوص علوم شناختی تاسیس شد که مشترک بین این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
وزیر علوم تصریح کرد: حفاظت و صیانت از ژن های گیاهی و حیوانی در کشور باید اصل باشد چرا که نمونه‌هایی را در ایران به خاطر اقلیم چهار فصل داریم که در بسیاری از کشورهای دیگر وجود ندارد، بنابراین حفاظت و صیانت جزو وظایفی است که بخشی از آن به وزارت علوم مربوط می شود.

زلفی گل ادامه داد: حفاظت و صیانت از ژن‌ها  و ذخیره ژنتیکی کشور نیاز به عزم فرابخشی دارد. باید همه وزارتخانه‌های مرتبط با این موضوع درگیر شوند چرا که یک هدایت همه جانبه و فرابخشی برای صیانت از ذخیره ژنتیکی در کشور لازم است.

دانشگاهیان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی الگوی جامعه باشند

وی همچنین درمورد بازگشایی دانشگاه ها در کشور گفت: از دانشگاهیان تقاضا داریم همانگونه که در همه عرصه‌ها برای جامعه الگو هستند در عرصه سلامت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم الگو باشند.

وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه‌ها از آغاز شیوع کرونا هیچ وقت تعطیل نبودند چرا که دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پایان نامه ها و طرح ها و رساله های آنها تصویب شده بود در آزمایشگاه ها و پژوهشگاه ها حضور داشتند.
زلفی گل خاطرنشان کرد: امروز روز خوبی است چراکه شاهد حضور دانشجویان در دانشگاه ها به ویژه دانشجویان کارشناسی هستیم، دانشجویان روح دانشگاه ها هستند و اگر آنها در دانشگاه نباشد مانند کالبدی است که روح ندارد لذا امروز از این بابت بسیار خوشحالیم و آرزوی سلامتی و توفیق برای همه جامعه دانشگاهی داریم.

وی از جامعه فرهیخته دانشگاهی خواست همانگونه که در همه عرصه ها برای جامعه الگو هستند در عرصه سلامت و رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم الگو باشند تا از این بابت آسیبی نبینیم. اصل سلامت دانشجویان و دانشگاهیان برای ما بسیار مهم است.

وزیر علوم همچنین گفت: امکان دارد دانشجویانی به دلایل موجه امکان حضور در سر کلاس ها را نداشته باشند لذا دانشگاه‌ها باید تمهیدات لازم را برای آنها در نظر بگیرند.

زلفی گل یادآور شد: اگر به هر دلیلی امکان حضور دانشجویان مقدور نباشد و در دانشگاه محل تحصیل، رشته تحصیلی آنان وجود نداشته باشد یا امکان مهمان شدن برای آنها وجود نداشته باشد دانشگاه ها برای حذف درس های این دانشجویان اقدام لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در مواردی هم دانشگاه تشخیص داد، دانشجویان می توانند از آموزش بر خط استفاده کنند.  

وزیر علوم تاکید کرد: به هر حال ما اعضای یک خانواده هستیم و جامعه فرهیخته دانشگاهی باید همدیگر را درک و شرایطی را ایجاد کنند که به مرور شاهد حضور همه دانشجویان در دانشگاه ها باشیم.

هدف وزارت علوم تعامل و تکامل هم افزا است

زلفی گل همچنین درباره شعار امسال (سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) گفت: یکی از برنامه‌های ما از ابتدای حضور در وزارت علوم تاسیس معاونت فناوری و نوآوری بود. با گذشت سه ماه از عمر دولت سیزدهم توانستیم این معاونت را تاسیس کنیم که زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان هدف اصلی تاسیس این معاونت بود.

وی تصریح کرد: در سال جدید با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید، دانش بنیان اشتغال آفرین، ما عزم خود  را جذب کردیم تا برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه داشته باشیم و از تمام ظرفیت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بخش اصلی آن  دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و پهنه های فناوری هستند، استفاده کنیم و بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و مغزافزاری لازم را برای توسعه شرکت‌های دانش پایه و دانش بنیان فراهم کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: ما در راستای استفاده از تمامی ظرفیت هایی که به نوعی به وزارت علوم هم مرتبط هستند در این زمینه استفاده خواهیم کرد به عنوان مثال باید با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های غیرانتفاعی و دیگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی که مرتبط با سایر نهادها و وزارتخانه ها فعالیت می کنند، هماهنگ باشیم.

زلفی گل همچنین گفت: ما باور داریم که همه در  یک تیم هستیم و برای یک هدف کار می‌کنیم به همین دلیل هدف وزارت علوم تعامل و تکامل هم افزا است و  سراغ تقابل نمی رویم

وی خاطرنشان کرد: با این نوع نگاه، یک هم افزایی و وحدت ایجاد خواهیم کرد که فرمان رهبر معظم انقلاب در زمینه دانش بنیان ها عملیاتی شود.  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بزرگ ترین مشکل کنونی کشور را اشتغال عنوان کرد و گفت: اگر جوانان ایرانی شغل داشته باشند، به موقع ازدواج می‌کنند و سر و سامان می‌گیرند و امید و نشاط به جامعه و همه خانواده‌ها برمی گردد.  

زلفی گل تصریح کرد: یکی از راه های موثر برای ایجاد اشتغال به خصوص برای تحصیلکردگان دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش پایه است به همین دلیل عزم خود را جزم کرده ایم تا از ظرفیت بزرگ جامعه دانشگاهی در کنار پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا، ویژه برنامه استقبال از دانشجویان دانشگاه تهران امروز (یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱) همزمان با اولین روز از سرگیری آموزش حضوری با شرکت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس دانشگاه تهران و جمعی از اساتید از مقابل سردر اصلی این دانشگاه برگزار شد.

وزیر علوم در این برنامه با حضور در دانشکده ‌های دانشگاه تهران از کلاس های درس و چگونگی حضور دانشجویان بازدید کرد.

معاونت آموزشی دانشگاه تهران هم امروز در اطلاعیه ای با اعلام از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران از تاریخ ۱۴ فروردین بر شرکت منظم در کلاس‌های درس تاکید و درباره نحوه مواجهه با غیبت‌های غیرموجه، برنامه‌ریزی دروس عملی ناتمام و نحوه برگزاری امتحانات اطلاع‌رسانی کرد.

براساس این اطلاعیه دانشجویانی که به دلایل غیرموجه غیبت داشته باشند، مشمول ضوابط و مقررات مندرج در بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران خواهند بود.

ارسال نظر