انهدام یک باند کلاهبرداری اینترنتی با ارزش مالی ۱۰ میلیارد ریال

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از انهدام یک باند کلاهبرداری اینترنتی که اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب تعداد بیش از ۶۰ نفر از شهروندان با ارزش مالی حدودا ۱۰ میلیارد ریال نموده بودند؛ خبر داد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سرهنگ داود معظمی گودرزی، در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مبنی بر برداشت غیرمجاز از حسابشان بعد از دریافت پیامک جعلی سامانه ثنا و ابلاغ قضایی و یا کلاهبرداری به نام آنها از اشخاص دیگر، موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این ترفند با عنوان سامانه «ثنا»، عده‌ای از مجرمین سایبری با طراحی و ارسال پیامک حاوی یک لینک آلوده به بدافزار فیشینگ، کاربران را ترغیب به ورود به سامانه جعلی و مشاهده ی ابلاغیه خود در ازای واریز وجوه اندک می‌کنند که در نهایت به کلاهبرداری از شهروندان منجر می شود.

این مقام انتظامی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پایتخت بلافاصله اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و با تلاش شبانه روزی و بهره گیری از روش های فنی و علمی موفق شدند ردپای مجرمین را شناسایی کرده و به هویت اعضای این باند که ۳ نفر بودند دست پیدا کنند.

وی افزود: در تحقیقات انجام شده مشخص گردید اعضای این باند علاوه بر برداشت غیر مجاز اینترنتی از حساب شهروندان با درج آگهی های جعلی استخدام در حوزه رمز ارز در سایت های اینترنتی و دریافت مدارک هویتی شهروندان و حسابهای کاربری آنها در صرافی های اینترنتی مختلف و فروشگاه های آنلاین،  اقدام به سوء استفاده از این موارد نیز می نمودند.

رئیس پلیس فتا پایتخت خبر داد: در نهایت پرونده وارد مرحله عملیاتی شده و این مجرمان پس از تشریفات قضایی در یکی از مناطق جنوبی تهران در مخفیگاه خود دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا منتقل شدند.  

سرهنگ گودرزی با اشاره به اینکه ارسال پیامک های حاوی لینک و یا بدافزار فیشینگ خصوصا ارسال پیامک سامانه ثنا و سهام عدالت، رجیستری تلفن همراه از جمله ترفندهای شایع مورد استفاده متهمان است؛ بیان داشت: افراد دستگیر شده پس از انتقال به پلیس فتا همه چیز را انکار می کردند اما با مشاهده مستندات و ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس ضمن پذیرش بزه انتسابی خود؛ پرده از چگونگی اقدامات مجرمانه خود برداشتتند و به برداشت غیر مجاز مبالغی از حساب تعداد بیش از ۶۰ نفر از شهروندان با ارزش مالی حدودا یک میلیارد تومانی و سوء استفاده از مدارک هویتی بیش از ۱۰۰ نفر اعتراف نمودند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با تاکید بر اینکه مهمترین عامل پیشگیری از این نوع کلاهبرداری، افزایش آگاهی در این خصوص است به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان مدارک شخصی، هویتی خود و یا رمز ورود به حسابهای کاربری مختلف خود را در فضای مجازی به افراد غیر واگذار نکنند و به پیامک های ناشناس که دارای لینک هستند توجه نکنند و دقت داشته باشند که هیچ سازمان رسمی و دولتی از جمله قوه قضائیه با شماره های شخصی برای آنها پیامک ارسال نمی کند.

این مقام مسئول گفت: شهروندان می توانند هرگونه موضوع مشکوک و مشابه را از طریق تماس با شماره ۱۱۰ و یا سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir گزارش کنند.         

 

ارسال نظر