انتخابات فرانسه؛ آیا حمایت جوانان به پیروزی لوپن منجر می‌شود؟

همزمان با آغاز نخستین دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نظرسنجی ها نشان می دهند که حمایت اکثرجوانان فرانسوی از مارین لوپن نامزد راست افراطی فرانسه ممکن است شانس او برای پیروزی در انتخابات افزایش دهد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، تارنمای ایندیپندنت در گزارش خود از انتخابات فرانسه نوشت: تا یک ماه پیش به نظر می رسید که امانوئل مکرون بتواند برای بار دوم به عنوان رییس جمهوری فرانسه انتخاب شود.

واکنش مکرون به جنگ اوکراین محبوبیت او را افزایش داد اما تازه ترین نظرسنجی ها بشدت فاصله بین او و  رقیبش را در دو هفته گذشته کاهش داده است.

در تازه ترین نظرسنجی پیش بینی شده که مکرون حدود ۲۷ درصد آرای انتخابات امروز را کسب خواهد کرد و ۲۲ درصد به لوپن نامزد راست افراطی فرانسه رای خواهند داد و این امر راه را برای رقابت شانه به شانه او در دو هفته آینده هموار خواهد کرد.

نظرسنجی موسسه یوگاو در هفته گذشته نشان داد ۵۶ درصد رای دهندگان بین ۱۸ تا ۲۴ ساله در دور دوم به نامزد ملی گرا رای خواهند داد.

برخی دیگر از نظرسنجی ها هم پیش بینی کرده اند در بین جمعیت عادی، لوپن ۴۷ درصد آرا و مکرون ۵۳ درصد آرا را کسب خواهد کرد؛ نتیجه ای که فاصله مکرون با رقیبش را به نسبت انتخابات پنج سال پیش بسیار کمتر کرده است.

تازه ترین نتایج نظرسنجی ها هشداری به مکرون است مبنی بر این که اگر توده مردم از او در انتخابات حمایت نکنند، ممکن است  زلزله ای به سبک و سیاق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در کشورش رخ دهد.

موج حامیان جوان خانم لوپن بسیاری را شگفت زده کرده است. این تعجب و شگفتی به ویژه پس از آن ایجاد شده که این نامزد راست گرا به همان اندازه که در کمپین انتخاباتی اش بر بحران هزینه معاش تمرکز داشت بر مسائلی همچون سیاست های سختگیرانه مهاجرتی و سختگیری در مسائل مربوط به اسلام و هویت فرانسوی تاکید داشت.

«کلی بیتش» دانشجوی فرانسوی درباره لوپن گفته است او تنها کسی است که از ما دفاع خواهد کرد و فرانسه را امن تر و زیباتر خواهد کرد؛ فرانسه ای که آینده را به جوانانش اعطا خواهد کرد.

با توجه به این که «اریک زمور» و «ژان لوک ملانشون» نامزدهای راست افراطی و چپ گراهای تندرو هستند که همچنین نامزدهای مورد علاقه افراد زیر ۲۴ سال قلمداد می شوند انتظار می رود آرای جوانان در دور اول انتخابات بین این نامزدها تقسیم شود.

امروز ۱۰آوریل (۲۱ فروردین) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران  (۸ به وقت پاریس)  گشوده شد تا فرانسویان از میان ۱۲ نامزد که احزاب سیاسی مختلف را نمایندگی می کنند دست به انتخاب بزنند. مراکز اخذ قرار است ساعت ۱۹ امروز به استثنای شهرهای بزرگی چون پاریس، مارسی، بوردو، نانت، نیس و تولوز که یک ساعت فرصت بیشتر برای حضور در رای گیری پیس بینی شده است، بسته شود و از ساعت ۲۰ باید منتظر اعلام نتایج اولیه بود.

از جمعیت حدود ۶۷ و نیم میلیون نفری فرانسه، نزدیک به ۴۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما باتوجه به پیش بینی ها مبنی بر مشارکت پایین مردمی در انتخابات امروز، باید دید چه تعداد از فرانسوی ها پای صندوق های رای حاضر خواهند شد.

در انتخابات امروز «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از حزب «جمهوری به‌پیش» برای تمدید دوره ریاست جمهوری خود با ۱۱ نامزد دیگر رقابت می‌کند.

ارسال نظر