محکومیت اقدام تروریستی در حرم رضوی/ تاکید بر تقویت دوستی و همدلی تهران-کابل

محکومیت اقدام تروریستی در حرم رضوی/ تاکید بر تقویت دوستی و همدلی تهران-کابل

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور، در نشست همدلی دو ملت ایران و افغانستان که به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران برگزار شد، با محکوم کردن اقدام تروریستی شهادت روحانیون درحرم مطهر امام رضا(ع)، تصریح کرد: در چنین ماجراهایی باید دید آنکه سود می‌برد، کیست و مقصر را او دانست؛ در حادثه تروریستی صحن مقدس رضوی، سودش را استکبار برد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: نجابت، عنصر ذاتی مردم افغانستان است، ما خودمان را از هم جدا نمی‌دانیم چراکه ایران و افعانستان جزو یک دین و فرهنگ هستند.

ایمانی‌پور در ادامه سخنان خود با اشاره به درد مشترک دو ملت ایران و افغانستان ، بر تقویت دوستی و همدلی دو ملت ایران و افغانستان تاکید کرد و گفت: دو کشور علاوه بر مشترکات فراوان فرهنگی، هنری و دینی و مذهبی، از گذشته های دور تاکنون نیز همواره روابط فرهنگی و هنری و دیگر روابط دو کشور را حفظ کرده و بر ادامه این روند تاکید داشته و دارند. 

در ادامه، علیرضا قزوه، شاعر و دبیر اجرایی این مراسم اظهار داشت: طی حادثه دردناک حرم مطهر رضوی که منجر به شهادت دو تن از روحانیون کشور ما شد، شاهد بودیم مردم افغانستان از خودشان شعر و مقاله و آثار بسیار خوب ارائه داده و یادآور روزهایی شدند که دختران مظلوم افغانستانی در مدرسه‌ای واقع در دشت برچی این کشور به شهادت رسیدند که در آن زمان، شعرای کشور ما اشعار زیادی سرودند.

وی افزود: این حادثه تلخ نشان داد که اهل فرهنگ و رسانه و متفکران دو کشور همدل هستند. وقتی فضای مجازی را رصد کردم، بیشترین شعر را از عزیزان افغانستانی شنیدم تا حدی که می‌توان برنامه‌های ادبی بزرگی برگزار کرد.

هدف از اقدام تروریستی حرم رضوی ایجاد تفرقه بین ملت ایران و افغانستان است

دستیار وزیر و مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه نیز در سخنانی در این نشست گفت: این روزها یک نوع نگرانی بر من غلبه کرده است که بیراه هم نیست. اتفاقاتی که در پیرامون رخ می‌دهد، نشان می‌دهد ماجراهایی در حال قلیان کردن هستند.

سیدرسول موسوی، ادامه داد: شهادت این دو روحانی بزرگوار در صحن مقدس رضوی نمونه‌ای از حوادثی بود که بر این نگرانی دامن زد. این اتفاقات ساده نیست و نباید ساده‌انگارانه به آنها نگریست.

وی با اشاره به مشاهده چند مورد از چنین موج های التهابی در دوره‌های مختلف کاری خود، یادآورشد: خوشبختانه همه این امواج را مدیریت کرده و مانع ایجاد تفرقه بین ایرانیان و مردم افغانستان توسط دشمنان شدیم.

مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه با تأکید براینکه اگر حواسمان را جمع نکنیم، دچار مشکل شده و تشدید این مسئله سبب دل‌نگرانی خواهد شد، تصریح کرد: نهایت اینکه دشمن هر تحرکی کند، مردم ایران و افغانستان با هم همراه و همدل خواهند بود.

موسوی همچنین، در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون در شرایط جنگ روانی ویژه‌ای قرار داریم که باید دست به دست هم دهیم تا از این دوره عبور کنیم، تاکید کرد:. جنایتکار در هر سیستمی است و ملیت‌بردار نیست.

محکومیت اقدام تروریستی در حرم رضوی/ تاکید بر تقویت دوستی و همدلی تهران-کابل

وی خاطرنشان کرد: آنچه می‌بینم، این فضا، یک فضای ساختگی است و برای تفرقه به وجود آمده است از این رو همه ما باید به هم کمک کنیم تا این فضا را پشت سر بگذاریم.

در این نشست، حسین روزبه و محمدرضا بهمنی خدنگ،‌ معاونان توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی و توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدیران وزارت امورخارجه نیز حضور داشتند.

در پایان این نشست فرهیختگان، ادبا و شعرا علاوه بر شعرخوانی نیز، بر همدلی و وحدت ایران و افغانستان تأکید کردند و ضمن تسلیت و محکوم کردن این حادثه تلخ، آن را توطئه دشمنان اسلام و دو ملت برادر ایران و افغانستان خواندند.

به گزارش ایرنا، همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، یک فرد تکفیری روز سه شنبه ۱۶ فروردین ماه در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا(ع) با چاقو به سه روحانی حمله کرد. در این حمله تروریستی دو روحانی متاسفانه براثر شدت ضربات وارده سلاح سرد چاقو به شهادت رسیدند.

هر سه روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفتند از فعالان و ساکنان حاشیه شهر مشهد در منطقه شهرک شهید رجایی (قلعه ساختمان) هستند.

ارسال نظر