ملانشون؛ پدیده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

«ژان لوک ملانشون» سیاستمدار کهنه‌کار فرانسوی با کسب آرایی نزدیک به دومین نامزد برنده دور نخست و با جلب آرای جوانان شگفتی‌ساز اصلی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، دور نخست انتخابات فرانسه روز یکشنبه (۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و مارین لو پن نامزد حزب راستگرای افراطی «مجمع ‌ملی» به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند. جایگاه سوم با اختلاف کمی نسبت به جایگاه دوم، در اختیار ژان لوک ملانشون قرار گرفت.

هرچند که راهیابی لو پن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری همانند هشدار در مورد قدرت‌گرفتن اندیشه‌های راست تندرو امسال نیز همانند سال ۲۰۱۷ خبرساز شد و طبقه سیاسی را تحت تاثیر خود قرار داد، اما نتوانست بر افزایش قابل توجه هوادران ملانشون و نیز واکنش گسترده آنها به نتیجه انتخابات سرپوش بگذارد.

افزایش محبوبیت ملانشون یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری خود را نشان داد و او برای نخستین بار جای نامزد حزب جمهوری‌خواه (والری پکرس) را در نظرسنجی‌ها گرفت. آنچه که در ادامه او را تبدیل به پدیده این انتخابات کرد افزایش قابل توجه آرایش در مقایسه با آخرین نظرسنجی‌ها و نزدیکی او به نامزد راست‌تندرو (مارین لو پن با کسب ۲۳ درصد آرا) بود. ملانشون با کسب ۲۱.۹۵ درصد آرا در صورتی که فابیان روسل نامزد حزب کمونیست (۲.۳ درصد آرا) به نفع او در انتخابات شرکت نمی‌کرد می‌توانست به جای لو پن در دور دوم انتخابات به رویارویی با مکرون برود.

ملانشون؛ پدیده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

ملانشون کیست و چرا محبوب است

ژان لوک ملانشون مسن‌ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با ۷۰ سال سن و سابقه سه نامزدی پیاپی در این رقابت ها بود. این وزیر سابق که در ابتدای سال ۲۰۰۰ از فعالان حزب سوسیالیست بود و سال ها در تشکل های حزبی چپ‌گرایان حضور فعال داشت با فاصله گرفتن از احزاب سنتی چپ، از حزب خود «فرانسه تسلیم ناپذیر» در انتخابات شرکت کرد. او از چهره های پرسابقه عرصه سیاسی فرانسه شناخته می شود و نمایندگی پارلمان، سناتوری و نیز نمایندگی پارلمان اروپا را در کارنامه حرفه ای خود دارد. او در دور نخست انتخابات سال ۲۰۱۷ در جایگاه چهارم قرار گرفته بود.

فاصله نزدیک آرای ملانشون به دو نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری که هر دو گرایشات راست‌گرایانه دارند و نیز نتیجه ناامیدکننده حزب سوسیالیست در این انتخابات نشان داد که فرانسویان را نمی توان به دو دسته راست‌گرای میانه و راست‌گرای تندرو تقسیم کرد. جمعیتی ازفرانسویان و عمدتا جوان جذب آرای سیاستمداری شدند که در عین تندرو بودن حزبش اندیشه‌هایی معتدل‌تر و منطی‌تر را نسبت به مکرون و لو پن نمایندگی کرد.

به عنوان مثال در مساله جنگ اوکراین تازه‌ترین مساله جهانی برای مطرح شدن آرای سیاستمداران، نگاه ملانشون قابل توجه است. او در مقابل مکرون با موضع سریع و صریح قرار گرفتن در جبهه آمریکا و نیز دفاع از ناتو و نیز در برابر لو پن که ملاقات با پوتین را در سال ۲۰۱۷ در کارنامه دارد و با مخالفت آشکار با سازوکار اتحادیه اروپا از تلاش برای خودمختاری فرانسه در برابر ناتو حرف می زند، موضع منطقی و واقع بینانه‌تری را ارائه داد.

وی با تاکید بر موضع همیشگی خود در مورد لزوم خروج فرانسه از ناتو یادآوری کرد که زنگ هشدار جنگ اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی به صدا درآمده است.

وی گفته بود: وقتی آمریکایی ها گفتند ما ناتو را به دروازه‌های روسیه می‌بریم من اعلام «خطر» کردم. 

ملانشون؛ پدیده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

ملانشون که در بهره‌گیری از تکنولوژی نیز از سایر رقبای خود پیش است امسال نیز همانند سال ۲۰۱۷ نشست های تبلیغاتی هم زمانی را با کمک فناوری سه بعدی و حضور هولگرامی برگزار کرد.

وی در نشستی تبلیغاتی گفته بود: جهان در انتظار کشوری است که سیگنال مبارزه ضد لیبرالی را پرتاب کند. بازار در دوره هرج و مرج به سر می برد. احیای هوش و اراده انسان در همه فرآیندها ضروری است. دنیای جدید ممکن است.

بررسی آماری رای‌دهندگان فرانسوی نشان می دهند که ملانشون بیش از دیگر نامزدها حتی مکرون که خود جوان‌ترین نامزد انتخابت ریاست جمهوری بوده است، در جلب آرای جوانان موفق بوده است. تصاویر ناراحتی و گریه جوانان هوادار ملانشون از نخستین تصاویر خبرساز پس از اعلام نتایج شمارش آرای دور نخست انتخابات بود. در تعدادی از شهرهای بزرگ همچون رن، لیون و پاریس جوانان در اعتراض به نتیجه انتخابات و در حمایت از ملانشون دست به اعتراض زدند.

ملانشون؛ پدیده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

آرای ملانشون در برخی از مناطق همچون «ایل دو فرانس» استانی که پاریس در آن واقع است و نیز در شهرهای بزرگی چون مونپولیه، رن و استراسبورگ نیز شگفتی ساز شد. همین امر مکرون و لو پن را بر آن میدارد تا در کارزار انتخاباتی خود تمرکز بیشتری بر این شهرها برای جلب آرای ملانشون داشته باشند. این در حالی است که ملانشون بر خلاف بیشتر نامزدهای ناکام مشخصا از هیچکدام از این دو نامزد نهایی حمایت نکرد. همانطور که معترضان به نتیجه انتخابات در حمایت از ملانشون فریاد «نه مکرون، نه لو پن» سردادند، خود او نیز تنها تاکید کرد که نباید اجازه داد تا لو پن رای بیاورد.

تازه ترین نظرسنجی پس از دور نخست انتخابات نشان داد مکرون و لو پن برای جلب نظرهواداران ملانشون راه دشواری در پیش دارند. این نظرسنجی اولا عنوان می کند که با توجه به میزان بالای این رای تاثیر آن بیش از آرای سایر نامزدها بر دور دوم انتخابات تاثیرگذار است. این نظرسنجی پیش بینی کرد: ۳۳ درصد آرای ملانشون به نفع مکرون خواهد بود و ۲۳ درصد به نفع لو پن. این گزارش ۴۴ درصد آرای ملانشون را در دور دوم انتخابات سفید و یا از آن رای دهندگان غایب می داند.

ارسال نظر