پنجاهمین روز جنگ در اوکراین؛ تحریم بیشتر روسیه و سرازیر شدن تسلیحات غرب به اوکراین

در پنجاهمین روز از جنگ روسیه در اوکراین همچنان غرب برتحریم بیشتر روسیه و متهم کردن مسکو به جنایت جنگی اصرار دارد و به همین بهانه ارسال سلاح به اوکراین را ادامه داده است. در عوض پوتین تاکید دارد که عملیات روسیه برای نازی‌زدایی و تا رسیدن به اهداف در اوکراین ادامه خواهد یافت. مسکو نیز در اقداماتی متقابل اقدام به تحریم مقام‌های غرب و اخراج دیپلمات‌ها کرده است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، وزارت دفاع روسیه از تسلیم شدن بیش از یک هزار تفنگدار اوکراینی و به دنبال آن تسلیم شهر ماریوپل خبر داده است. فیلم پخش شده از تلویزیون دولتی روسیه ظاهرا نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی پس از مقاومت در شهر بندری محاصره شده از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه، خود را تسلیم می‌کنند.

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اما ادعاهای مربوط به تسلیم شدن در ماریوپل را نپذیرفت. او در عوض ویدئویی به زبان انگلیسی منتشر کرد و از غرب خواست تا «سلاح‌های سنگین» بیشتری برای جلوگیری از «حمام خون بی‌پایان» بفرستد.

دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، ادعای تسلیم شدن را در اظهاراتی برای کانال تلویزیونی Current Time رد کرد و گفت که آنها چنین چیزی نشنیده‌اند و نبرد بر سر بندر دریایی ادامه دارد. دنیسنکو گفت: «طبق اطلاعات رسمی وزارت دفاع (اوکراین) و ستاد کل، ما چنین چیزی نشنیده ایم. "علاوه بر این، من می گویم ... که نبرد بر سر بندر دریایی هنوز هم امروز ادامه دارد.

تصرف ماریوپل بزرگترین موفقیت روسیه در طول جنگ است. این امر به نیروهای روس کنترل کامل سواحل دریای آزوف و یک پل زمینی امن را می‌دهد که سرزمین اصلی روسیه و منطقه جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق را با شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ توسط مسکو تصرف شد، به هم متصل می‌کند. این به نیروهای روسیه اجازه می دهد تا متحد شوند و به یک حمله بزرگتر علیه نیروهای اوکراینی در شرق بپیوندند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ارائه ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی از جمله توپخانه سنگین به اوکراین را اعلام کرد.

بایدن گفت: این بسته که کل کمک‌های نظامی را از زمان تهاجم نیروهای روسیه در فوریه به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار می‌رساند، شامل سامانه‌های توپخانه، گلوله‌های توپخانه، نفربرهای زرهی و قایق‌های دفاع ساحلی بدون سرنشین است.

رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه انتقال هلیکوپترهای اضافی را تایید کرده است، گفت: تجهیزات ارائه شده به اوکراین برای مقابله با تهاجم "بسیار حیاتی" بوده است. ما اکنون نمی توانیم استراحت کنیم. همانطور که به رئیس جمهور زلنسکی اطمینان دادم، مردم آمریکا در مبارزه برای آزادی در کنار مردم شجاع اوکراین خواهند ایستاد.

پنجاهمین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز می‌شود که همزمان با تشدید درگیری‌ها بویژه در مناطق جنوبی و شرقی این کشور، تنش‌های لفظی میان رهبران سیاسی جهان نیز افزایش یافته و بحران دیپلماتیک جدیدی را رقم زده است.

رهبران سیاسی دو کشور واقع در آمریکای شمالی یعنی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه در آخرین واکنش‌ها به وقایع خونین اوکراین، روسیه را متهم به «نسل کشی» در این کشور کردند آنهم در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اتخاذ موضعی محتاطانه‌تر از بکار بردن این واژه پرهیز کرده و بار دیگر بر یافتن راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ تاکید کردند.

کاخ سفید نیز در تازه ترین موضع گیری خود اعلام کرد که استفاده از واژه «نسل کشی» نظر شخصی جو بایدن بوده و تغییری در موضع واشنگتن در قبال تحولات شرق اروپا بوجود نیامده است.

تهدید روسیه به هدف گرفتن مراکز تصمیم‌گیری و فرماندهی عالی در کی‌یف

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: شاهد هستیم که نیروهای اوکراینی برای خرابکاری و حمله به اراضی روسیه تقلا می‌کنند. اگر چنین مواردی ادامه یابد، نیروهای مسلح روسیه به مراکز تصمیم‌گیری از جمله در کی‌یف حمله خواهد کرد.

روسیه ۳۹۸ عضو کنگره آمریکا و ۸۷ عضو سنای کانادا را تحریم کرد

روسیه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه ۳۹۸ عضو کنگره آمریکا در انتقام از اقدامات تنبیهی واشنگتن در مورد اوکراین وضع کرده است و گفت که تحریم‌های بیشتری در پی خواهد داشت. تحریم‌هایی نیز علیه ۸۷ عضو سنای کانادا وضع شده و به دلیل سیاست‌های «کوته‌اندیشی» اتاوا، اقدامات بیشتری به زودی اعلام خواهد شد.

انفجار در سرگروه ناوگان روسیه در دریای سیاه/  اوکراین:حمله موشکی کردیم/ مسکو: انبار مهمات منفجر شد

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مخزن مهمات یک ناو این کشور در دریای سیاه منفجر شده است. آتش‌سوزی باعث این انفجار در ناو جنگی "مسکُوا" شد.

در این بیانیه آمده است: "مهمات ناو مسکُوا در نتیجه آتش‌سوزی در کشتی منفجر شده است... کشتی به شدت آسیب دیده است. کلیه خدمه خارج شده اند. علت آتش‌سوزی در دست بررسی است."

فرماندار اودسا در اوکراین پیشتر گفت که این کشتی که سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه است هدف موشک‌های اوکراینی قرار گرفته و آسیب زیادی دیده است.

نخست وزیر کانادا: اکنون بیشتر می‌توان از کلمه نسل کشی در اوکراین استفاده کرد

بعد از استفاده رئیس‌جمهور آمریکا از واژه نسل کشی در اوکراین، جاستین ترودو اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین بیشتر و بیشتر به نسل کشی شباهت پیدا می‌کند.

نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو عنوان کرد : نهادهای بین المللی رسماً تعیین خواهند کرد [آنچه در اوکراین اتفاق می افتد]، اما مسلم است که ما می توانیم بیشتر و بیشتر از نسل کشی صحبت کنیم.
وی گفت: ما شاهد جنایاتی بودیم که روس‌ها، ارتش روسیه و [ولادیمیر] پوتین در اوکراین مرتکب می شوند. ما این تمایل را برای حمله به غیرنظامیان، استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاح جنگی دیده‌ایم. این کاملا غیر قابل قبول است.
از سوی دیگر،  اعضای گروهی از کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کردند که به شواهدی مبنی بر ارتکاب «جنایت‌های جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از سوی ارتش روسیه در اوکراین دست یافته‌اند.

استرالیا ۱۴ شرکت دولتی روسیه را به فهرست تحریم‌شدگان افزود

استرالیا تحریم های مالی را علیه ۱۴ شرکت دولتی روسیه از جمله نهادهای مرتبط با وزارت دفاع مانند شرکت کامیون سازی کاماز (KMAZ.MM) و شرکت‌های کشتیرانی SEVMASH و United Shipbuilding Corp اعمال کرد.

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای گفت که تحریم ها بر شرکت الکترونیکی Ruselectronics که مسئول تولید حدود ۸۰ درصد تمام قطعات الکترونیکی روسیه است و راه آهن روسیه به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین نیز اعمال خواهد شد

کاخ سفید سفر یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به کی‌یف را سبک سنگین می‌کند

پس از هجوم رهبران غرب و بالتیک به کی‌یف برای نشان دادن حمایت خود از اوکراین، اکنون آمریکا نیز در حال بررسی احتمال اعزام یک مقام عالی رتبه به اوکراین است.

یک منبع آگاه گفت  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه یا لوید آستین ، وزیر دفاع، نامزدهای بالقوه برای سفر غیرمنتظره به کی‌یف هستند.

رهبران لهستان و سه کشور بالتیک در کی‌یف، روسیه را محکوم کردند

رؤسای جمهور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی روز چهارشنبه در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور دیدار کردند و خواستار افزایش حمایت نظامی از اوکراین و پاسخگو ساختن روسیه برای اقدامات نظامی‌اش در این کشور شدند.

رابرت گیتس: احتمال استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای کم است

با وجود هشدارهای مکرر کاخ سفید و برخی کشورها، وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت احتمال اینکه ولادیمیر پوتین در جنگ علیه اوکراین از تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای استفاده کند، بسیار کم است.

بعد از انتشار گزارش‌هایی از سوی نظامیان و غیرنظامیانی که از مشکلات تنفسی شکایت داشتند، در حال حاضر یک گروه دیده‌بان شیمیایی ادعاهای اوکراین مبنی بر اینکه روسیه از یک سلاح شیمیایی در شهر بندری ماریوپل استفاده کرده است، تحت بررسی دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر