ادامه تنش در بازار نفت در سایه تحریم‌های نفتی جدید روسیه

بازار متلاطم نفت همچنان نشانه‌هایی از تنش را نشان می‌دهد و تشدید تهاجم روسیه در جنگ اوکراین، دلایل و بهانه‌های بیشتری در اختیار مدافعان تحریم مسکو قرارمی‌دهد تا تحریم‌های شدیدتری وضع کرده و شانس تحریم نفت روسیه از سوی اروپا افزایش یابد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سنگین‌تر شدن آتش حملات روسیه علیه اوکراین و تقویت انگیزه مدافعان تحریم نفت روسیه همزمان با وضعیت اقتصادی چین در سایه محدودیت‌های کرونایی، تظاهرات گسترده علیه نخست وزیر لیبی و دست رد اوپک به درخواست غرب برای افزایش ۲۵۳ هزار بشکه‌ای در روز، از تداوم نشانه‌های تنش در بازار جهانی نفت خبر می‌دهد.

نفت برنت به ۱۱۲ دلار رسید

به گزارش نشریه ال اکونومیستا، بهای معاملات آتی نفت برنت دیروز دوشنبه برای چهارمین جلسه متوالی افزایشی، با حدود ۱.۶ درصد افزایش به محدوده ۱۱۲.۶ دلار در هر بشکه رسید.  قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات صبح امروز سه‌شنبه، با افت ۰.۵۰ درصدی به ۱۱۲ دلار و ۵۹ سنت رسید.

در سال جاری تاکنون، برنت ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) هم‌ اکنون به بهای ۱۰۶.۹۵ دلار داد و ستد می‌شود.

در سال جاری تاکنون، برنت ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

نخست وزیر ایتالیا: اروپا می‌تواند وابستگی انرژی به روسیه را سریع‌تر از آنچه قبلاً برآورد می‌شد کاهش دهد 

به گزارش نشریه سینکو دیاس اسپانیا، «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه‌ای اعلام کرد اروپا می‌تواند وابستگی انرژی به روسیه را سریع‌تر از آنچه قبلاً برآورد می‌شد، کاهش دهد. وی تاکید کرد: تنوع‌پذیری نسبتاً سریع، در زمان کمتری از آنچه حدود یک ماه پیش تصور می‌کردیم، امکان‌پذیر شده است.

این سیاستمدار ایتالیایی همچنین گفت: اروپا با خرید نفت و گاز با قیمتی که هیچ ارتباطی با قیمت‌های تاریخی و هزینه های تولید ندارد، به تامین مالی روسیه ادامه می‌دهد.

امضای دو توافق نامه در بخش انرژی میان الجزایر و ایتالیا با حضور رئیس جمهوری الجزایر و نخست وزیر ایتالیا از جمله اقدامات اروپا در هفته اخیر برای جایگزینی نفت روسیه بود.

تاثیر وضع اقتصادی چین بر قیمت نفت خام

وضعیت اقتصادی در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان نیز تأثیر مستقیمی بر قیمت نفت خام بین‌المللی خواهد داشت. اقتصاد این غول آسیایی در ماه مارس به دلیل کاهش مصرف و صادرات کاهش یافت. داده‌های رسمی دیروز دوشنبه نشان داد که این کشور در ماه مارس، ۲ درصد کمتر از سال قبل، نفت پالایش کرده است.

اقدام پکن در اعمال محدودیت‌ها علیه ویروس کرونا نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. محدودیت‌های جابجایی، تقاضای نفت خام چین را کاهش داده است.

تولید نفت لیبی در سایه اعتراضات

از سوی دیگر، تظاهرات علیه عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی، نیز باعث ایجاد نوسان خواهد شد. به گفته مقامات، بسته شدن دو بندر مهم نفت، همراه با توقف تولید در میدان نفتی الفیل، که ۶۵ هزار بشکه در روز تولید می‌کند، می تواند به «موج دردناک بسته شدن» تامین کننده ارزشمند دیگر نفت خام اروپا دامن بزند.

شرکت نفت لیبی می‌گوید موج اعتراضات که بر بخش انرژی تاثیر گذاشته است، احتمالا بدتر هم خواهد شد. به نوشته بی بی سی، حداقل چهار گروه جداگانه از معترضان، تولید در میادین نفتی و تاسیسات انرژی در سراسر این کشور شال آفریقا را متوقف کرده‌اند.  

لیبی پیش از اعتراضات، به طور متوسط ۱.۲۱ میلیون بشکه نفت به صورت روزانه تولید می‌کرد.

تغییر سیاست اوپک پلاس، محتمل نیست

«الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه اطمینان داده است که اگر کشورهای بیشتری جریان انرژی روسیه را ممنوع کنند، قیمت‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی از بالاترین حد تاریخی فراتر رود. هشدار نواک پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک تماس تلفنی آخر هفته «تلاش ها برای ثبات بازار نفت» را «مثبت» خواندند و تاکید کردند که تغییر سیاست تولید اوپک پلاس محتمل نیست.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک و متحدانش در اوپک پلاس، شامل روسیه)، فشار غرب برای اجرای توافق قبلی، مبنی بر افزایش تولید با سرعت بیشتر به منظور افزایش عرضه را رد کرده‌اند. گزارش هفته گذشته اوپک نشان داد که تولید در ماه مارس تنها با ۵۷ هزار بشکه افزایش به ۲۸.۵۶ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به افزایش ۲۵۳ هزار بشکه‌ای در روز که اوپک بر اساس این توافق مجاز است، فاصله دارد.   

تشدید جنگ اوکراین و تقویت تز تحریم نفت روسیه 

حملات روسیه با محاصره ماریوپل افزایش یافته است و هر افزایش جدید در فشار نظامی روسیه، تز مدافعان کاهش واردات نفت به عنوان تحریم علیه روسیه را تقویت می‌کند. هر چند آلمان، احتمال تحریم را رد می‌کند زیرا می‌ترسد روسیه در اقدای تلافی‌جویانه، صادرات گاز را کاهش دهد.

آژانس بین المللی انرژی هشدار داده است که دریافت حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت روسیه، مکن است از ماه مه ممکن است به دلیل تحریم‌ها و یا به دلیل امتناع داوطلبانه اپراتورها از خرید محموله‌های نفت متوقف شود.

آژانس اینترفاکس روز جمعه گزارش داد که تولید نفت روسیه در ماه آوریل با کاهش ۷.۵ درصدی در نیمه اول ماه نسبت به ماه مارس ادامه یافته است.

تحلیلگران شرکت Fujitomi Securities به رویترز گفتند: بازار نفت احتمالاً در این هفته روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد زیرا تولیدکنندگان عمده عرضه را اندکی افزایش می‌دهند تا جریان کاهش‌یافته از روسیه را جبران کنند.

ارسال نظر