اروپا در تنگنای انرژی؛ نگاه ایتالیا به گاز آفریقا

دولت ایتالیا در پی تحریم های غرب علیه روسیه و تلاش برای کاهش وابستگی به منابع گازی روسیه ، به دنبال تنوع بخشی به سبد تامین کنندگان انرژی خود از طریق منابع گاز کشورهای عمدتا فقیر حوزه آفریقای مرکزی است.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، در حالیکه ایتالیا در تلاش است تا وابستگی خود را به گاز روسیه پایان دهد، چند تن از وزرای کابینه «ماریو دراگی»  با هدف امضای قراردادهای انرژی به آفریقای مرکزی می روند.

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا در پی افزودن کشورهای آنگولا و جمهوری کنگو به مجموعه تامین کنندگان گاز کشورش برای جایگزینی روسیه است که حدود ۴۵ درصد گاز ایتالیا را تامین می کند.

وی در مصاحبه ای با روزنامه "کوریره دلا سرا" چاپ ایتالیا گفت: ما نمی خواهیم دیگر به گاز روسیه وابسته باشیم، همانگونه که وابستگی اقتصادی نباید به تابعیت سیاسی بدل شود.

دراگی افزود: امکان تنوع‌سازی در سبد تامین کنندگان انرژی وجود دارد و این امر می تواند در مدت زمان نسبتا کوتاهی محقق شود، سریع‌تر از چیزی که یک ماه پیش تصور می‌کردیم.

گفته می شود از آنجاکه آزمایش کووید-۱۹ دراگی مثبت شده، وی به جای خود، «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه و «روبرتو سینگولانی» وزیر محیط زیست را به آفریقای مرکزی می‌فرستد تا دیدارهایی با مقامات کشورهای مزبور در روز چهارشنبه و پنجشنبه داشته باشند.

تلاش دولت ایتالیا برای پیدا کردن جایگزین در آفریقا در حالی صورت می گیرد که این کشور در هفته های اخیر توافقنامه هایی را با الجزایر هم به امضا رسانده است.

الجزایر در حال حاضر دومین تامین کننده بزرگ گاز ایتالیا است و نزدیک به ۳۰ درصد گاز مصرفی آن را تامین می کند. .

از سوی دیگر، کارشناسان هشدار داده اند که تنوع بخشی به سبد تامین کنندگان گاز کشور ارزان نخواهد بود، چراکه این امر بی تردید مالیات های بیشتری را بر مشاغل و خانواده ها تحمیل می کند.

«دیوید تابارلی» رئیس اندیشکده انرژی Nomisma Energia مستقر در رم در این خصوص  گفت دولت دراگی به درستی از روابط عالی که شرکت "انی" (شرکت ایتالیایی فعال در صنعت نفت و گاز)  در طول ۶۹ سال در آفریقا ایجاد کرده است، بهره می برد اما جایگزینی گاز روسیه در کوتاه مدت خیالی بیش نیست و این امر دستکم دو یا سه سال طول می کشد. اما دولت ایتالیا انتظار دارد ظرف ۱۸ ماه واحدهای گازی جدید را راه اندازی کند.

«فرانچسکو گالیتی» رئیس شرکت مشاوره "پالیسی سونار" مستقر در رم هم در این خصوص گفت: این مسابقه با زمان است تا مطمئن شویم که گاز و نفت لازم را برای فصل زمستان آینده ذخیره می کنیم.

ایتالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز اروپا است که در حال حاضر ۴۲ درصد از مصرف انرژی خود را تامین و ۹۵ درصد گاز مصرفی را از طریق واردات برطرف می کند.

دولت دراگی امیدوار است که با تسریع در سرمایه گذاری انرژی های تجدیدپذیر مصرف سوخت فسیلی را کاهش دهد. دولت ایتالیا همزمان در حال آماده شدن قانونی است که براساس آن گرمایش بخش عمومی در مدارس و ادارات تا یک درجه در زمستان کاهش می یابد. این قانون قرار است برای خانواها و شرکت های خصوصی نیز اعمال شود.

براساس گزارشی که روزنامه "لا استامپا" به تازگی منتشر کرده است، قانون جدید می تواند منجر به ذخیره سالانه چهار میلیارد مکعب گاز طبیعی و به عبارتی نزدیک به ۱۴ درصد از کل گاز وارداتی از روسیه شود.

ارسال نظر