ابهری: باشگاه‌های لاکچری ورزش‌های اصیل را به حاشیه خواهد برد

متخصص حوزه آسیب‌های اجتماعی با نفی رواج ورزش لاکچری در شهر تهران گفت: باشگاه‌هایی با شهریه میلیونی، سبکی از ورزش را رواج خواهند داد که موجب به حاشیه رفتن ورزش‌های اصیل ایرانی- اسلامی خواهد شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مجید ابهری روز چهارشنبه در چرایی شکل‌گیری باشگاه‌های لاکچری در سطح شهر تهران اظهار داشت: برای رسیدن به واقعیت شکل‌گیری این مکان‌های گرانقیمت باید نخست ریشه آن را پیدا کنیم. ورود فضای مجازی به زندگی مردم مزایا و معایب زیادی داشت و یکی از این معایب گرفتار شدن برخی از اقشار جامعه در زندگی تشریفاتی بود. بیشتر کسانی که خود را اسیر زندگی تشریفاتی کرده‌اند، قشر نوکیسه است که هیچ زحمتی برای درآمد خود نکشیدند. این افراد به دنبال آن هستند تا با حضور در فضاهای لاکچری مانند رستوران‌ها، بوتیک، باشگاه و آپارتمان‌های خاص برای خود هویت درست کنند و به نوعی ثروتشان را به رخ دیگران بکشند. زمانی که بستنی با روکش طلا در تهران باب شد هشدارهایی به آسیب‌های این پدیده مذموم دادم اما کسی توجهی نکرد و امروز گرفتار تشریفات‌زدگی شدیم. حال با گروهی مواجه هستیم که هزینه زیادی را پرداخت خواهند کرد تا صرفا زندگی لاکچری برای خودشان تعریف کنند.

این رفتارشناس اجتماعی با اشاره به شکاف طبقاتی گسترده در سطح جامعه گفت: در ایران برخی برای سیر کردن شکم زن و بچه درمانده هستند، اما برای برخی دیگر پول مانند کاغذ پاره است؛ باید بپرسیم این پول از کجا آمده است. اخبار شهریه میلیونی باشگاه‌های لاکچری نشان داد که حضور در این مکان‌ها برای برخی از افراد بسیار مهم و حتی به قیمت کار خلاف هم شده باشد، مبلغ شهریه را تهیه خواهند کرد، زیرا به منطق زندگی آشنا نیستند و این خود موجب آسیب‌های زیادی در سطح جامعه خواهد شد. یکی از این آسیب‌ها آلوده‌سازی زندگی شرافتمندانه است. اگر اینگونه مکان‌های ورزشی در سطح کلان‌شهر تهران و دیگر شهرها باب شود به یک امر عادی تبدیل شده و حسرت بسیاری از جوانان و نوجوانان ما را به همراه خواهد داشت.

ابهری این را هم گفت: تا زمانی که تصاویر این مکان‌ها در فضای مجازی می‌شود حضور در آن  به رویا برای جوانان ما تبدیل خواهد شد، جوانانی که حتی از نزدیک این باشگاه نمی‌توانند رد شوند. این حسرت در ذات خود به سرخوردگی تبدیل خواهد شد. بهتر است که تا دیر نشده و تشریفات به عمق جامعه نفوذ نکرده است جلوی این کار گرفته شود؛ کارشناسان حوزه‌های مختلف اجتماعی و رسانه ملی باید علیه این پدیده موضع‌گیری کنند زیرا ادامه آن موجب به حاشیه رفتن بخش‌های زیادی از زندگی اجتماعی خواهد شد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به طبقاتی شدن ورزش با رواج باشگاه‌های لاکچری تصریح کرد: این باشگاه‌ها در ذات خود ورزش‌هایی را ترویج می‌دهند که با فرهنگ ما ممکن است ناهمخوان باشد. همچنین هزینه زیاد حضور در این مکان‌ها موجب خواهد شد تا قشر زیادی از جامعه از حضور در آن محروم باشند. رواج چنین باشگاه‌هایی همچنین موجب به حاشیه رفتن ورزش‌های اصیل ایرانی - اسلامی خواهد شد.

ارسال نظر