ایران در نگاه نظامی مرکز تپنده جهان است

کارگردان، نویسنده و بازیگر سینما و تئاتر حرف مدعیان خارجی درباره تعلق نداشتن حکیم نظامی به ایران و زبان فارسی را خنده دار دانست و گفت: ایران در نگاه حکیم مرکز تپنده جهان است، او از جمله شاعرانی است که از اسلام دفاع می‌کند.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، شکرخدا گودرزی اظهار کرد: حکیم نظامی شاعر قرن ششم در زمانه ای زندگانی می کند که ادبیات ایران قله ای مانند فردوسی را پشت سر گذاشته است، اگر فردوسی را نخستین داستان سرای جدی ادبیات خود بدانیم، بی شک اگر نظامی هم طراز فردوسی نباشد، دومی است.

کارگردان تئاتر راز مهر راز سپهر توضیح داد: تفاوت اصلی آنان این است که نظامی عاشقانه می نویسد عاشقانه ای که پای در حکمت دارد و با زبانی ساختارمند عاشقانه های خود را نزدیک کرده و بیت سستی را در آثار وی نمی توان دید و تمام ادبیات حکیم نظامی پخته، پرداخته و تراش خورده اند.

گودرزی یادآور شد: از منظر قصه گویی همتایی برای نظامی وجود ندارد و تنها فردوسی را می توان همتای او بدانیم. حکیم، ایران را به دل تشبیه می کند و عاشقانه ها در دل اتفاق می افتد و ایران در نگاه این شاعر مرکز تپنده جهان است.  

وی تاکید کرد: کسی که اینگونه با زبان فارسی اثر می سراید چگونه می تواند ادعا کنند که او ایرانی نیست و سندسازی کنند و دست به جعل بزنند. حرفی می زنند که خنده دار است. پنج گوهر و پنج گنجی که نظامی برای ما گذاشته باید سرمایه گذاری شود و هر قصه نظامی را می توان دستمایه تولید سریال و آثار متعدد سینمایی قرار داد.  

گودرزی گفت: هر بیت از آثار نظامی پر از تصویر و تمثیل و استعاره و کنایه و نشانه است. آنچنان قاطع و محکم از اسلام دفاع می کند که کمتر در آثار ادبی دیدیم، اگر نجنبیم، بزرگان را از دست می دهیم و دیگران می خواهند با بزرگان ما برای خود هویت بسازند و کرسی جهانی بخرند. نخستین شاعری که ساختارگرایی را به معنای آنچه در ادبیات غرب اتفاق افتاده مطرح می کند نظامی است.  

نخستین جایزه حکیم نظامی به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران ۱۹ اسفند در تالار وحدت برگزار می شود.  

بیست‌ویکم اسفند ماه در تقویم فرهنگی ایران‌زمین ممهور به مُهر یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های آسمان فیروزه‌ای ادب فارسی حکیم نظامی شاعر و داستان‌سرای بزرگ ایرانی قرن ششم هجری قمری است. شاعری که در حوزه منظومه سرایی و خلق آثار ادبی در عصر و زمانه خود تا به امروز نمونه‌گون و نادر بوده‌است.

امسال با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همیاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی، هنری و همچنین سیاسی کشورمان چون وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فرهنگستان هنر و جمع کثیری از هنرمندان عرصه‌های مختلف و اهالی فرهنگ و ادب کشورمان هفته بزرگداشت حکیم نظامی و جایزه بین‌المللی این حکیم نه‌تنها در سراسر کشور که با همت سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها در آستانه عید باستانی نوروز برگزار می‌شود.

همچنین در کنار این برنامه‌ها، برای معرفی هر چه بیشتر حکیم نظامی به عموم مردم و دانش‌افزایی درباره این شاعر و داستان‌سرای ایران‌زمین در سطح جامعه، پویش مردمی نظامی خوانی در فضای مجازی توسط مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است. پویشی که مدتی است کار خود را آغاز کرده و تا روز ۲۱ اسفند ماه مصادف با روز بزرگداشت حکیم نظامی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

ارسال نظر