تنها ماندن اوکراین قابل پیش‌بینی بود/ موضع ایران مستقل است

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه تنها ماندن اوکراین در مقابل روسیه قابل پیش‌بینی بود، گفت: ایران مخالف اقدامات تحریک‌آمیز ناتو است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، محسن پاک‌آیین با اشاره اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دقت اوضاع اوکراین را رصد می‌کند و سیاست جمهوری اسلامی هیچ‌گاه انفعالی نبوده است و همواره در حال رصد اوضاع این تحولات است که تماس تلفنی رئیس‌جمهور با پوتین در وافع عدم انفعال ایران را نشان می‌دهد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران از سوی مقامات رسمی کشور اعلام شده است، اضافه کرد: اما به طور طبیعی در وهله اول ما نگران حال ایرانیان مقیم اوکراین هستیم که تعدادشان هم نسبتا زیاد است و عمدتا دانشجو هستند. تمهیدات لازم برای این که این افراد بتوانند به ایران برگردند و از محیط ناامن اوکراین خارج شوند، اندیشیده شده که مراتب از سوی وزارت امور خارجه و هواپیمایی کشوری هم اعلام شده است.

وی با تأکید بر اینکه به طور اصولی ما هر گونه اقدام تحریک‌آمیزی که ایجاد ناامنی در جهان کند، مخالفیم، گفت: به همین دلیل اقدامات تحریک‌آمیز ناتو و سیاست این کشور برای گسترش حوزه نفوذ خود به طرف شرق را نمی‌پذیریم و متاسفانه رئیس‌جمهور اوکراین هم در یک خطای محاسباتی به ناتو و به خصوص آمریکا اتکا کرد و کشور خود را در معرض جنگ قرار داد و از این بابت خسارات زیادی به کشور او وارد شد. لذا ما مخالفات اقدامات تحریک آمیز ناتو هستیم.

پاک‌آیین اظهار کرد: ناتو یک سازمان بدنام است و جنایات ۲۰ ساله این سازمان، در جهان ثبت شده است. دنیا هرگز جنایات و کشتار بی‌رحمانه ناتو در افغانستان، شکنجه در زندان بگراند و افزایش مواد مخدر را فراموش نمی‌کند. ناتو چیزی جز بدبختی برای کشورها به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور صلح‌طلب، مخالف جنگ است، تصریح کرد: جنگ جز خسارت و ویرانی حاصلی ندارد و لذا امیدواریم که روسیه و اوکراین هم بدون دخالت کشورهای ثالث، مذاکره کنند و اختلافات موجود را حل و فصل کنند. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه تاکنون به سمت هیچ طرف درگیر غش نکرده است و همواره نشان داده که موضعی مستقل دارد.

پاک‌آیین بیان داشت: عاقلانه ترین راه این است که دولت اوکراین اعلام کند که به دنبال پیوستن به ناتو نیست و امروز که سیاست‌های ناتو مشخص شده است، اجازه ندهد که پیش از این به عنوان یک بازی چه در اختیار سیاست‌های ناتو قرار بگیرد. لذا امیدواریم که در سایه مذاکره بتوانیم شاهد خاتمه درگیری‌ها و استقرار آتش بس و بعد هم امنیت و صلح در همه مناطق اوکراین، به خصوص مناطق شرقی، باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اعتراف به تنها ماندن اوکراین در مقابل روسیه از زبان زلینسکی، از قبل هم قابل پیش بینی بود. متاسفانه در حالی که همه تحلیلگران معتقد بودند که آمریکا و اروپا در مقابل روسیه وارد عملیات نظامی نمی‌شوند، باز هم زلینسکی در یک خطای محاسباتی به مناطق روسن‌نشین که شهروندان اوکراین در آن حضور دارند، حمله کرد و بهانه را به دست روسیه داد و حاضر نشد اعلام کند که وارد پیمان ناتو نخواهد شد. الان هم شاهدیم که آمریکا و اروپا حمایتی از اوکراین نکردند و این باید عبرتی برای تمام کشورهایی که به آمریکا اعتماد می‌کنند و استقلال خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند، بشود.

ارسال نظر