فعالیت‌های قرآنی باید همراه با نوآوری باشد

منیری گفت: فعالیت‌های قرآنی باید همراه با نوآوری باشد، از جمله فعالیت‌های دفتر تبلیغ و ترویج در معاونت قرآن و عترت حمایت از برخی هنرمندان و فعالان جامعه قرآنی است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، بی شک تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی که از جمله وظایف خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زمینه ساز فعالیت‌های اساسی قرآنی است امری بسیار مهم می‌باشد. در همین راستا با حامد منیری مدیر دفتر تبلیغ ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو پرداختیم.

حامد منیری گفت: از آذر ماه سال ۱۴۰۰ دفتر تبلیغ و ترویج در دولت جدید آغاز به کار کرد و از همان زمان مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در دو قالب هفته‌های قرآن و عترت و جشنواره‌های قرآنی برگزار می‌شد. برنامه دیگر این دفتر کل برگزاری پایتخت‌های قرآنی بود.

وی ادامه داد: در دو ماه پایانی سال در همکاری با استان‌ها فعالیت‌هایی انجام شد. همچنین پایتخت‌های قرآنی بسته به سیاست‌های معاونت قرآن و عترت و استان ممکن است ادامه پیدا کند یا دیگر ادامه نداشته باشد. کاشان نیز به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه حدود ۱۳ برنامه با مؤسسات مختلف قرآنی و دانشگاه کاشان و شهر اصفهان تدارک دید که در حال برگزاری است.

منیری با تاکید بر اینکه شخصیت این اداره کل ناظر بر برنامه‌ها است، ادامه داد: در پایتخت‌های قرآنی توافقی میان استاندار و معاون قرآن و عترت وقت بسته شده بود و بر این اساس دفتر تبلیغ و ترویج ناظر این طرح است و زمانی که مؤسسات این طرح را اجرا کرده و گزارش عملکرد آن را بفرستد مبالغ هزینه کرد برایشان قابل دریافت خواهد بود. در حال حاضر قرارداد تفاهم نامه پایان پیدا نکرده است و ما هم منتظر گزارش عملکرد این فعالیت‌ها از استان‌ها هستیم.

مدیر دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این نکته که این طرح‌ها مدل‌هایی وام گرفته از سایر کشورها است، افزود: فعالیت‌های قرآنی باید همراه با نوآوری باشد. از جمله فعالیت‌های دیگر دفتر تبلیغ و ترویج در معاونت قرآن حمایت از برخی هنرمندان و فعالان جامعه قرآنی است که طرح‌ها و اقدامات نوآورانه داشته‌اند.

وی با اشاره به جشنواره‌های در حال برگزاری گفت: در حال حاضر جشنواره‌هایی تحت عنوان «تبیین» را آغاز کردیم که با جشنواره آیات متفاوت است. سه کار در دفتر تبلیغ و ترویج مطرح شده است. سطح عمومی این فعالیت‌ها همان برپایی هفته‌های قرآن و عترت است که در سطح استانی برگزار می‌شود و از لحاظ فنی حساسیت به خرج داده نمی‌شود و اقشار مختلف در این هفته‌ها شرکت کرده و فعالیت قرآنی انجام دهند. در سطح بعدی جشنواره آیات قرار دارد که حساسیت بالایی دارد و فرق آن با جشنواره تبیین در داوران تخصصی مشخص می‌شود. جشنواره تبیین هم زمانی بود که رهبر معظم انقلاب به فریضه جهاد تبیین امر کردند. این جشنواره نسبت به آیات درجه‌ای بالاتر قرار دارد و در این جشنواره هر داوری اجازه بررسی آثار ارسالی را ندارد. سطح کیفی بالاتر داشته و مثل آوا و نغمات در کرمان، موشن گرافیک در لرستان و قصه گویی در خراسان که در حال برگزاری است.

منیری در پاسخ به این سوال که اعتبارات دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت چه مقداری است و بر چه اساسی هزینه می‌شود، افزود: اعتبارات همگی در معاونت قرآن و عترت به دست شخص معاون محترم است. پیشنهادی که امسال برای دفتر تبلیغ و ترویج دادم هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بود ولی اینکه چه میزان از این مقدار به این دفتر اختصاص یابد در سه ماه آینده مشخص می‌شود.

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: در اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد شورایی وجود دارد که به مؤسسات مجوز می‌دهد آنجا درخواست‌های مؤسسات تبلیغی ترویجی می‌آید و سطح‌های مختلفی دارد. چهار مدل مؤسسه وجود دارد و ما اگر مؤسسه تبلیغی ترویجی داشته باشیم فعالیت‌های ترویجی را با آنها پیش می‌بریم.ما معتقدیم در معاونت قرآن و عترت که با استان‌ها قرارداد همکاری امضا می‌کند باید موسساتی اولویت داشته باشند که فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی انجام می‌دهند.

وی با اعلام اینکه ما متولی آمار مؤسسات تبلیغی ترویجی نیستیم، گفت: گزارش عملکرد مؤسسه‌ای که فعالیت‌هایشان تبلیغی ترویجی بوده را تأیید می‌کنیم و عملکرد آنها در دفتر آموزش به ثبت رسیده باشد. ما متولی آمار نیستیم و این آمار در سیستم حمد معاونت قرآن و عترت در دسترس قرار دارد.

منیری ادامه داد: با هیچ مؤسسه‌ای وارد تفاهم نمی‌شویم مگر تبلیغی و ترویجی باشد و ما در کلیه فعالیت‌های معاونت به صورت ناظر حضور داشته و طرف تفاهم نامه نیستیم. ما در آنجا فقط ناظریم و دفتر تبلیغ و ترویج با همین عنوان تفاهم نامه امضا می‌کند.موسسات قرآنی فعالیت‌هایی ذیل عناوین هفته‌های قرآن و عترت، جشنواره‌های قرآنی و پایتخت‌ها را انجام می‌دهد که در آن صورت پرداختی خواهند داشت.

مدیر دفتر تبلیغ و ترویج در خصوص برنامه‌های آتی گفت: ما ناظر هستیم هر میزان به اجرای نوآوری‌ها و برنامه‌های خوب استان‌ها توجه کنیم همان کارکرد ما خواهد شد. ما باید سطح انتظار مخاطبان را مدیریت کنیم و به سمت حوزه مسئولیت و قانونی این دفتر برگردانیم. اصلی ترین برنامه این دفتر این است که توقعات و انتظارات را به درستی به سمتی که ابلاغ شده، هدایت کنیم.

 

ارسال نظر