نگرانی غرب از فروش سلاح‌های ارسالی به اوکراین در بازار سیاه اروپا

ناتو و اتحادیه اروپا خواستار ردیابی بهتر تسلیحات ارسالی به اوکراین شدند، زیرا نگران آن هستند که گروه‌های تبهکاری این تسلیحات را به اروپا قاچاق کرده و در بازار سیاه به فروش بگذارند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه کشورهای غربی بیش از ۱۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، از راکت‌اندازهای متحرک و خودروهای زرهی گرفته تا اسلحه و مهمات فراوان.

تعدادی از اعضای ناتو در حال مذاکره با کی‌یف برای برقراری یک سامانه ردیابی و یا تهیه یک فهرست موجودی با جزئیات دقیق از تسلیحات ارسالی به اوکراین هستند.

یک منبع آگاه به فایننشال تایمز گفت، دولت اوکراین به کمک کشورهای غربی در حال برپایی یک سامانه گسترده‌تر نظارت و ردیابی تسلیحاتی است.

این مقام غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: همه این سلاح‌ها به جنوب لهستان ارسال شده، به مرز منتقل شده و به وسیله خودرو از مرز عبور داده می‌شوند، با کامیون، ون و حتی - در بعضی موارد - با خودروهای شخصی! از آن لحظه دیگر هیچ اطلاعاتی راجع به موقعیت این سلاح‌ها نداشته و نمی‌دانیم به کجا ارسال می‌شوند. نمی‌دانیم که در کجا از این سلاح‌ها استفاده شده و آیا اصلا در اوکراین می‌مانند یا نه.

بانی دنیس جنکینز، معاون کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، افتادن تسلیحات ارسالی آمریکا به دست افراد "نادرست" از نگرانی‌های عمده غرب است، زیرا وضعیت این کشور چالش‌برانگیز است.

یوری ساک، مشاور وزیر دفاع اوکراین گفت: هر نوع جابجایی تسلیحات به اوکراین و خارج از اوکراین (برای تعمیر) توسط مقامات کی‌یف و شرکای بین‌المللی با دقت رصد می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر