ظرفیت تجارت ۱۰۰ میلیارد دلاری ایران با همسایگان و آسیای شرقی وجود دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی سیاست خارجی دولت سیزدهم را نقطه عطف و مه آن دانست و گفت: کشورهای منطقه و همسایگان آسیایی شرقی، ظرفیت رساندن مراودات ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار را دارند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،محسن زنگنه سفر روسای جمهوری کشورهای مختلف از جمله روسیه و ترکیه به ایران را یکی از نقاط بارز استراتژی دولت در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم شاهد رفت و آمدهای روسای جمهور کشورهای مختلف دنیا به ایران هستیم که این نشانه حرکت دولت به سمت  تقویت و توسعه روابط با کشورهای همسایه، کشورهای جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین است که نقطه عطف دولت در سیاست خارجه محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه وزارتخانه‌های کشور باید برای تعاملات با دیگر کشورها آماده باشند، افزود:‌ وقتی رییس جمهور به کشورهای همسایه، منطقه و سایر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین سفر می‌کند، باید وزارتخانه‌هایی مانند صمت، جهاد کشاورزی، نفت و وزارت گردشگری هم زیرساخت‌های لازم را برای استفاده از این ظرفیت تقویت کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: به رغم اینکه راهبرد دولت در این باره بسیار درست است،‌ ولی نیاز به اتاق جدیدی در دیپلماسی اقتصادی وجود دارد تا بتوان از همه ظرفیت وزارتخانه‌ها به بهترین شکلی بهره برد.

زنگنه درباره تاثیر رفت و آمدهای روسای جمهور کشورهای مختلف به ایران برای بی اثر کردن تحریم‌ها اظهار کرد: بیشتر صادرات کشور به کشورهای همسایه یا کشورهای چین و روسیه انجام می‌شود و کشورهای اروپایی سهم ۴ تا ۵ درصدی از مراودات تجاری و صادرات به ایران دارند. بر همین اساس اگر بر کشورهای همسایه و شرقی در حوزه توسعه تجارت تمرکز کنیم، در این صورت توانایی افزایش دو برابری صادرات به این کشورها وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های مهمی در تعامل با کشورهای شرق‌ آسیا به ویژه چین به عنوان یکی از بزرگترین قدرت‌های جهانی داشته و روابط خود را با روسیه تقویت کرده است که چنین رویکردی توانایی و امکان لازم را برای افزایش صادرات فراهم خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در کنار بهره بردن از ظرفیت پیمان‌هایی نظیر شانگهای، دولت سیزدهم با ادامه روند توجه به همسایگان و آسیای شرقی، می‌تواند رقم ۵۳ میلیارد دلار مروادات تجاری خود را به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال برساند.​

ارسال نظر