همکاری‌های علمی ایران و ترکیه می‌تواند الگوی کشورهای اسلامی باشد

رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک) در دیدار با قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: اراده تهران - آنکارا برای گسترش همکاری‌های علمی می‌تواند الگوی کشورهای اسلامی باشد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، دکتر حسن ماندال رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک/ Scientific and Technological Research Council of Turkey) با حضور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وحید حدادی اصل قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

تاکید ریس توبیتاک بر لحاظ کردن صنایع در همکاری‌های علمی  

ماندال رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک) در این دیدار اظهار داشت: همکاری‌های علمی بین دو کشور اکنون در سطح دانشگاهی جریان دارد و تقاضا می‌کنم صنایع هم در این همکاری لحاظ شوند.

وی تاکید کرد: اگر در کنار یک دانشگاه ایرانی یک صنعت نیز با دانشگاه و صنعت متناظر خود در ترکیه همکاری کند همکاری‌های علمی دو کشور ضمن افزایش، بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود.

رییس توبیتاک به نقش محوری دانشگاه تبریز در همکاری‌های علمی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (توبیتاک) خود موسسات پژوهشی مستقلی دارد که می‌توانند در زمینه زیست‌فناوری و صنایع مختلف با ایران همکاری کنند.

ماندال در این دیدار بر همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دو کشور تاکید کرد و گفت: با ایجاد دفتر انتقال فناوری بین وزارت علوم و توبیتاک می‌توان همکاری پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور را گسترش داد. تعریف فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکترا نیز می‌تواند یکی از  محورهای همکاری علمی ایران و ترکیه باشد.

 

همکاری علمی ایران و ترکیه می‌تواند الگوی کشورهای اسلامی باشد

 

 

۴۷ طرح پژوهشی مشترک میان ایران و ترکیه در حال انجام است

حدادی اصل قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل هم در این دیدار به روابط دیرین دو کشور اشاره کرد و گفت: آماده تقویت همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری هستیم و ضمن ادامه روندهای گذشته بر تعریف مسیرهای جدید تاکید داریم.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۴۷ طرح پژوهشی مشترک میان ایران و ترکیه در حال انجام است و آمادگی داریم در مدت یک سال ۳۰ طرح پژوهشی دیگر را به طرح‌های موجود اضافه کنیم. علاوه بر مراکز دانشگاهی، در ایران حدود ۴۰ موسسه پژوهشی مستقل وجود دارد که می‌توانند با موسسات پژوهشی ترکیه همکاری کنند و موضوع آب می‌تواند یکی از زمینه‌های این همکاری باشد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از رییس توبیتاک ترکیه خواست ضمن معرفی نماینده برای استمرار گفت‌وگوها، زمینه‌های همکاری و مدل همکاری مورد نظر ترکیه به صورت مکتوب به وزارت علوم اعلام شود.

در پایان مقرر شد پیشنهاد مکتوب توبیتاک به مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی ایران ارایه و مقدمات فعالیت کمیته علمی و فناوری بین دو کشور مهیا شود.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه (۲۷ تیر) به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران و در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شد.

در این دیدار سندهای همکاری‌ها در زمینه‌های طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‌های توسعه تامین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه امضا شد.

ارسال نظر