سلاح تحریم‌ بازی رولت‌ روی پیشانی غرب/ شکست آمریکا در قمار تحریم‌ها‌ی کشورهای حوزه مقاومت‌‌

سردبیر روزنامه البناء لبنان نوشت: بالا گرفتن بحث میان غربی‌ها بر سر کارساز نبودن نظام تحریم‌ها نشان می‌دهد که تحریم به یک بازی رولت تبدیل شده است که غرب سلاح آن را به سمت خود گرفته است.

به گزارشعاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، «ناصر قندیل» تحلیلگر سیاسی برجسته در لبنان و سردبیر روزنامه البناء در سرمقاله این روزنامه با عنوان «هفت‌تیر تحریم‌ها به بازی رولت روسی روی شقیقه غرب تبدیل شده» تاکید کرد که قمار تحریم‌های مالی آمریکا در قبال جبهه مقابل خود در شرق از روسیه تا ایران، لبنان و یمن در سایه تحولات بین المللی به شکست انجامیده است.

در این یادداشت آمده است: تا سال ۲۰۱۰ و پس از جنگ سرد، آمریکایی‌ها استراتژی خود را در اتکا به نیروی نظامی به عنوان موتور محرکه سیاست‌های بین المللی خود، حفظ کرده بودند و نمونه‌های آن جنگ یوگسلاوی، جنگ افغانستان، جنگ عراق و جنگ تابستان ۲۰۰۶ در لبنان است که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا آن را سرآغازی بر خاورمیانه جدید در منطقه خوانده بود.

 

قندیل آورده است: زمانی که آمریکایی‌ها متوجه محدودیت‌های توانایی نظامی خود در سیاست‌گذاری‌هایشان شدند، یک آلترناتیو استراتژیک برای جنگ‌های خود ایجاد کردند که عبارت بود از انقلاب‌های رنگی، فتنه‌ها، جنگ‌های داخلی، و به کارگیری گروه‌های افراطی دینی، ملی و قومی، چرا که سربازانشان دیگر خونشان را بهای پیروزی‌های فرضی نکردند در طی این دو مرحله، تحریم‌های مالی کمکی به طرح‌های نظامی یا انقلاب‌های برنامه‌ریزی شده و جنگ‌های نیابتی بود.

 

 

نویسنده تاکید کرد: پس از اینکه انقلاب‌ها و جنگ‌های برنامه‌ریزی‌شده آمریکا در مهم‌ترین نسخه آزمایشی خود که جنگ سوریه بود به بن‌بست رسید، یک نظریه آمریکایی دیگر مطرح شد که می‌گفت تحریم‌های مالی و بانکی به تنهایی یک ابزار جنگی کامل است و دستیابی کامل به اهداف را بدون هزینه تضمین می‌کند  تا از طریق آن به ارزهای ملی کشورهای مورد نظر خود ضربه بزند، مردم آن کشورها را فقیر و تا حد به گرسنگی کشاندن بکشاند و آنها را از بسیاری از نیازهای بهداشتی و فنی محروم کند.

در این یادداشت آمده است: طرفداران نظریه تحریم‌، از مدل جنگ علیه عراق استفاده کردند و گفتند که عراق به لطف تحریم‌ها از نظر نظامی در برابر ارتش‌های آمریکایی سقوط کرد، به نحوی که عملیات نظامی علیه عراق صرفا یک نمایش آتشین برای ایجاد ارعاب بود.

نویسنده تصریح کرد: باوجود استواری ایران، سوریه و لبنان در برابر هفت‌تیر تحریم‌های آمریکا که سرها و قلب‌ها را هدف گرفته است، اعداد مرتبط با سقوط نرخ پول ملی در این کشورها همچنان به سیاست‌های آمریکا برای موفقیت امید بخشیده بود، تا اینکه امسال اتفاق غیرقابل تصوری رخ داد، زیرا تحولات عمده در صحنه بین‌المللی امیدها برای دستیابی تحریم‌ها به نتایج مد نظر آمریکا را بر باد داد.

قندیل گفت: امروز از یک سو نیروهای مقاومت توانایی‌های نظامی خود و استفاده از آن را توسعه دادند، حزب الله لبنان تهدید می‌کند که جنگ نفت و گاز راه خواهد انداخت و انصار الله یمن هم تهدید می‌کند که با به راه انداختن جنگ آبراهه‌های بین المللی، ضربات مهلکی را به جریان روان انرژی و اقتصاد جهان و همچنین به خطوط کشتیرانی تجاری در حیاتی‌ترین مناطق جهان از جمله دریای مدیترانه، دریای سرخ و خلیج فارس وارد می‌کند.

 

وی افزود: همزمان روسیه به عملیات نظامی با اوکراین ورود می‌کند و چین به اولین وارد کننده انرژی در جهان و صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد تولید کننده جهان تبدیل می‌شود و بدین ترتیب آمریکا و غرب با هفت‌تیر تحریم‌های مالی و بانکی روی زندگی یا مرگ خود شرط‌بندی کردند.

نویسنده تاکید کرد: حالا ناگهان آمریکایی‌ها دریافته‌اند که بسته‌های تحریمی جامع غرب که برای سقوط اقتصاد روسیه طراحی شده‌ است، بر اساس معیارهای تعیین‌شده توسط آمریکایی‌ها به‌شدت شکست خورده است. منظور از معیارها نرخ ارز است که بر خلاف تصور غربی‌ها برای اولین بار، کشوری که هدف تحریم‌های گسترده قرار گرفته است، توانسته به یکباره از قیمت پول ملی خود تحت تحریم محافظت کند. در واقع، ارزش روبل روسیه پس از تحریم‌ها  تقویت هم شده و از 50 درصد ارزش خود قبل از تحریم‌ها هم فراتر رفته است.

قندیل ادامه داد: از سوی دیگر تجارت انرژی روسیه به جای اروپا به سمت چین و هند رفته است و بازار جهانی در حال گسترشی پدید آمده است که در تجارت خود به دلار متکی نیست از این طریق تحریم‌ها را کنار زده  است و حتی می‌توان گفت با دور شدن دلار به عنوان ارز تجاری انحصاری از بازار انرژی، تیر تحریم‌ها به سمت سر آمریکایی‌ها کمانه کرده است.

 

 

البناء در ادامه با اشاره به بحران انرژی و تورم در اروپا آورده است:  واشنگتن همزمان با یک بحران اروپایی مواجه شده و مشاهد می‌کند که  اروپا بر اثر پیامدهای جنگ اوکراین  در معرض فروپاشی مالی و اقتصادی است؛ در حالی که در لبنان هم مجبور به باج دهی شد تا جلوی اتفاق‌های بدتر برای خودش را بگیرد و به زودی در سوریه و ایران هم به این قضیه تن خواهد داد  و منظور از باج رفع کلی یا جزیی فوری یا تدریجی نظام تحریم‌هاست صرف نظر از موضوع نفت و گاز لبنان و اینکه مثلا آینده آتش‌بس در یمن چه باشد.

این روزنامه در پایان آورده است: امروز بحث میان غربی‌ها درباره کارساز بودن نظام تحریم‌ها بالا گرفته است و آنها می‌بینند که چگونه این هفت‌تیر به زعمشان قابل اعتماد تحریم‌ها، تبدیل به یک بازی رولت روسی شده است که غرب به سمت شقیقه خود گرفته است و  نمی‌داند چه زمانی گلوله فعال شده در مغز یا قلبش منفجر می‌شود.

پایان پیام/

 

ارسال نظر