اجرای 40 هزار پروژه توسط بسیج سازندگی در سال 98/مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه این سازمان با همکاری دستگاه‌های اجرایی 40 هزار پروژه را به مناسبت 40 سالگی انقلاب کلید زده است، گفت: در ایام نوروز 1167 گروه جهادی مشتمل بر 24 هزار نفر به مناطق محروم اعزام می‌شوند.

به گزارش ا به نقل از عاشور خبرگزاری فارس،‌ اولین جلسه کارگروه هماهنگی بسیج سازندگی کشور امروز در محل وزارت کشور و با همکاری سازمان بسیج سازندگی و وزارت کشور و حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی برگزار شد.

در این مراسم رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه اولین افتخار بسیج سازندگی این است که به فرمان رهبری تشکیل شد افزود: سامان بخشیدن به جوانان برای رفع اوقات فراغت و تمرین مدیریت در عرصه‌های واقعی در کنار رفع محرومیت‌ها از اهداف بسیج سازندگی است.

محمد زهرایی با بیان اینکه ماموریت اول سازمان بسیج در ساماندهی گروه‌های جهادی، خود انسان است، گفت: پاکسازی، مدیرپروری و پرورش انسان‌های دغدغه‌مند به قصد خدمت با شعار خودسازی و دگرسازی بدون جهت‌گیری سیاسی از اولویت‌های ماست.

زهرایی افزود:‌ در سال 86 مجلس قانون بسیج سازندگی را تصویب کرد،‌ ما مجاز شدیم با سایر دستگاه‌های اجرایی تفاهم نامه ببندیم و قرارداد مستقیم داشته باشیم و از سال 86 به بعد کمک به دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی زودبازده و عام‌المنفعه در دستور کار ما قرار گرفت.

وی ادامه داد: 141 هزار پروژه کوچک نظیر قنوات، استخر ذخیره آب، آبخیزداری، ساخت خانه عالم، ساخت مسجد و غیره در 28 عرصه با دستگاه‌های اجرایی کار شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه ماموریت سوم ما اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما متولی اقتصاد کشور و حتی مردمی کردن همه اقتصاد نیستیم اما به نهادهای انقلابی کمک می‌کنیم اقتصاد مردمی شود.

زهرایی با بیان اینکه 170 هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی با تاکید بر زنجیره ارزش را شکل داده‌ایم، گفت: تلاش می‌کنیم در سال 98 هم به موضوعاتی نظیر بسته‌بندی و برندسازی توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ در محرومیت‌زدایی همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی را دنبال می‌کنیم.

* مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان در دستور کار بسیج سازندگی

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد: تفاهم نامه احداث 5هزار واحد مسکونی،‌مناسب‌سازی 10 هزار واحد مسکونی، مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان در دستور کار سازمان بسیج سازندگی کشور قرار گرفته است.

زهرایی با اشاره به هدف بسیج سازندگی برای اجرای 40 هزار پروژه عمرانی در40 سالگی انقلاب و آغاز این پروژه‌ها گفت: ما پروژه‌هایی را شروع می‌کنیم که مردم حضور حداکثری داشته باشند.

وی بیان کرد:‌ 20 درصد از منابع اجرایی پروژه‌ها در بسیج سازندگی توسط خیران تامین می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور افزود: گروه‌های جهادی ما باید در اجرای پروژه نقش‌آفرینی کنند اما قرار نیست همه پروژه‌ها را به دست بگیرند؛ در هر عملیات ساختمانی بخش‌هایی که مشخصات فنی دارد کار را به دست گروه‌های جهادی نمی‌دهیم. به عنوان مثال در حفر قنات حتما از مقنی و استاد فن استفاده می‌کنیم اما اصل استفاده از جوانان را دنبال خواهیم کرد.

زهرایی افزود:‌ما برای 11 هزار گروه جهادی ارتباط مستمر با مردم تعریف کرده‌ایم. در حال حاضر با استمرار 3 تا 5 سال گروه های جهادی و حضور آنها در منطقه می‌توان پروژه‌های طولانی‌تری را شروع کرد.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج رقیب پیمانکار نیست، گفت: ما در اجرای پروژه‌ها می‌خواهیم از ظرفیت سپاه و بسیج استفاده کنیم. ما به دنبال سود نیستیم و این حکم شرعی برای ماست که انتفاع نداشته باشیم.

* اجرای 40 هزار پروژه توسط سازمان بسیج به مناسبت 40 سالگی انقلاب

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: سال 98 در قالب طرح بزرگ خدمت‌رسانی همزمان و همگرا در سراسر کشور 40 هزار پروژه را آغاز می‌کنیم که البته بخشی از آنها آغاز شده است.

زهرایی توضیح داد: بخشی از این پروژه‌ها شامل پروژه‌هایی است که نهادهایی نظیر بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و امثال آنکار می‌کردند و هدف از اجرای این 40هزار پروژه امیدبخشی به مردم است. به هر حال در سال 98 جنگ روانی دشمن چند برابر می‌شود و به فرموده مقام معظم رهبری نیز عملیات اصلی دشمن در سال 98 است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم برای مردم در مناطق محروم و روستاها پروژه‌هایی از جنس نیاز خودشان اجرا کنیم که خدمت را لمس کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور تاکید کرد: قسم یاد می‌کنم که سازمان بسیج سازندگی نگاه سیاسی ندارد و فقط نگاه خدمت رسانی به مردم و آنهایی که پای انقلاب هستند را دنبال می‌کنند.

زهرایی اضافه کرد: در این 40 هزار پروژه با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و فرماندهان سپاه استان تقسیم استانی پروژه‌ها آغاز و پروژه‌ها با رمز عملیات «یازهرا» شروع شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها در 28 عرصه تقسیم شده است، گفت: به سراغ همه دستگاه‌های اجرایی رفتیم و از همه آنها تقاضا کردیم در این پروژه‌ها همگرایی داشته باشند.

* اجرای ۱۲ هزار و ۵۰۰ پروژه در زمینه آب و اشتغال

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد:‌از این 40 هزار پروژه 12 هزار و 500 پروژه در زمینه آب و زیرساخت اشتغال است. همچنین ساخت خانه نیازمندان و محرومان بخش دیگری از این پروژه‌هاست.

زهرایی ادامه داد: بیش از 11 هزار و 500 پروژه از 40 هزار پروژه در استان‌ها به صورت استانی تفاهم شده است. از این رقم 5 هزار و 300 پروژه شروع شده و پیشرفت فیزیکی دارد که این در کمتر از دو ماه گذشته بوده است.

وی اظهار داشت: یک هزار و 167 گروه جهادی مشتمل بر 24 هزار نفر در ایام نوروز به مناطق محروم خدمت‌رسانی می‌کنند.

* تفاهم‌نامه برای ساخت ۳ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت:‌مجلس موافقت کرده است که 5 هزار میلیارد تومان نیروگاه خورشیدی کوچک با همکاری بسیج سازندگی احداث شود که برای 3 هزار واحد آن سازمان بسیج تفاهم نامه امضا کرده است.

زهرایی با بیان اینکه پیش‌نویس تفاهم نامه با شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی در حال امضا است، گفت: با وزارت جهاد کشاورزی برای ساخت قنوات، آب‌بندها و استخرهای ذخیره آب تفاهم نامه داریم. همچنین طی تفاهمی با بنیاد شهید برخی مزارهای شهدا که هنوز مناسب‌سازی نشده است را مناسب سازی می‌کنیم.

وی افزود: در بنیاد مسکن طرحی عنوان شده به عنوان 40 روستای الگویی در کل کشور که ما در این باره تفاهم نامه‌ای با بنیاد مسکن منعقد کرده‌ایم که به زودی رسانه‌ای می‌شود البته ضرورت دارد همه دستگاه‌های اجرایی پای این تفاهم نامه را امضا کنند و ظرفیت‌های خود را در آن مناطق اجرا کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با تاکید بر اینکه برگزاری کارگروه بسیج سازندگی اولین کار ما در برنامه زمانبندی است، گفت: ضرورت دارد این کارگروه در استان‌ها هم به ریاست استانداران اجرا شود.

زهرایی ادامه داد: طرحی در سازمان بسیج سازندگی به نام طرح هجرت داریم که به دانش‌آموزان مهارت‌آموزی می‌شود. معلمان در گروه‌های جهادی فعال می‌شوند و در کارگاه‌ها کار به صورت استاد- شاگردی دنبال می‌شود.

وی افزود: طرح کرامت محلات حاشیه شهر که مربوط به بسیج سازندگی است، با طرح بافت فرسوده و بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی همخوانی دارد که در این باره با وزارت راه و شهرسازی همکاری می‌کنیم. 

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور تاکید کرد:‌گام دیگر ما این است که پروژه‌های زودبازده و میان بازده را در سال 98 در مناسبت‌های مختلف با هماهنگی دستگاه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود.

بنا بر این گزارش در این جلسه جمالی‌نژاد معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز به ایراد سخنانی پرداخت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر