نشست بررسی جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه روز گذشته در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری رسا، نشست «بررسی جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه» در سالن کنفرانس حوزه مدیریت دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حضور رییس این دانشگاه، حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی، حجت‌الاسلام حسن خیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم و خانم  روح‌اللهی امیری، مدرس گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی معصومیه برگزار شد. گفتنی است دبیر علمی این نشست نیز  مهدی فدایی بود.
 

قرار بود جلسه رأس ساعت ۸ صبح و به‌صورت آنلاین برگزار شود؛ اما جلسه با حدود ۳۰ دقیقه تأخیر به دلیل مسائل و مشکلات فنی با اعلام دبیر علمی جلسه آغاز شد. در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام خیری به ارائه صحبت‌های خود پرداخت از نامۀ انتقادی برخی از مسؤولان انجمن‌های علمی کشور نسبت به حضور طلاب در وزارت‌خانه آموزش و پرورش انتقاد کرد.
 
علت برگزاری نشست
 
قانونی در خردادماه سال ۱۳۷۶ به امضای معاون اول وقت رسید تا طلاب در دستگاه آموزش و پرورش جذب، گزینش و استخدام شوند. این قانون که در ۱۰ ماده تألیف شد نسبت به جذب طلاب متخصص نیز برنامه ریزی کرده بود. گفتنی است طلابی که برای ورود به آموزش و پرورش می‌خواهند اقدام کنند مانند افراد عادی مراحل جذب و گزینش را طی می‌کنند تا آمادگی آن‌ها برای حضور در کلاس درس احراز شود.

در مقابل برخی از رؤسای انجمن‌های علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی، تاریخ، تاریخ اسلام، علوم سیاسی و ... نسبت به حضور طلاب در آموزش و پرورش ابراز نگرانی کردند و حضور طلاب را عاملی برای بیکاری فارغ التحصیلان رشته‌های خود دانستند؛ درحالی که آموزش و پرورش به جذب ۳۰۰ هزار معلم احتیاج دارد و اگر حتی سالانه ۵۰ هزار معلم جذب کند نیز تا چند سال دیگر نمی‌تواند این نیاز خود را جبران کند!
 
حجت‌الاسلام خیری و حجت‌الاسلام مریجی عامل بی‌خبری منتقدان از اوضاع آموزشی حوزه علمیه را در انتقادات تند آن‌ها مؤثر دانستند و حجت‌الاسلام خیری گفت: منتقدان، تجربه ورود تخصصی حوزه علمیه در مراکز آموزشی و پژوهشی به‌ویژه دانشگاه‌ها که واقعیتی پیش روی همه افراد است را ندیده‌اند و در مجموع در قضاوت عجله کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مریجی نیز در این باره گفت: در جامعه شناسی علم، یکی از عوامل گسترش علم ارتباط علما با همدیگر است. منظور از علما همه دانشمندان هستند که اگر ارتباط بین آن‌ها به معنای گفت‌وگو وجود داشته، این ارتباط و بروز اختلافات رحمت است.

خانم روح‌اللهی امیری نیز اشکال آن‌ها را بی‌اساس دانست و اظهار داشت: اگر آن‌ها نسبت به تخصص طلاب شک دارند، چرا در تأسیس برخی از مراکز تخصصی حوزوی حضور داشتند و نام آن‌ها در پایان نامه‌های تخصصی طلاب وجود دارد.
 
 
طلاب متعهد جایی وارد می‌شوند که متخصص باشند
 
 حجت‌الاسلام مریجی اوج بی‌اطلاعی از حوزه علمیه را در بیانیه منتقدان بی‌اطلاعی از منش طلاب دانست و عنوان کرد: همان تعهدی که بیان کردید به طلبه اجازه نمی‌دهد تا در بحثی که تخصص ندارد وارد شود و حتی اظهار نظر کند.

حجت‌الاسلام خیری و خانم روح‌اللهی امیری نیز به بیان آماری از مراکز علمی و تخصصی حوزوی پرداختند. حجت‌الاسلام مریجی به بیان وجود ۳۸ مرکز تخصصی در استان قم اکتفا کرد؛ اما حجت‌الاسلام خیری مؤسسه امام خمینی(ره) را سرآمد مراکز تخصصی دانست و پس از بیان پیشینۀ آن عنوان کرد: در این مؤسسه ۱۲۹ عضو هیأت علمی، ۳۰۰۰ دانش آموخته در دورۀ کارشناسی و سطح ۲ حوزه، ۱۲۰۰ دانش آموخته در دوره کارشناسی ارشد و سطح ۳، ۲۴۵ دکتری و سطح ۴ دارند. آیا ما نباید از این ظرفیت عظیم در حوزه‌های تدریسی و آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه و مراکز پژوهشی استفاده کنیم؟
 
شهید چمران نمونه انسانی بود که تخصص و تعهد را باهم داشت؛ جملۀ معروف تخصص و تعهد از او در اذهان نقش بسته.
 
حجت‌الاسلام خیری در ادامه به بیان آمار پایان‌نامه‌های تخصصی دفاع شده پرداخت: ما در فقه و مبانی ۳۹۰۰ عنوان پایان نامه دفاع شده داریم. در کلام و فلسفه ۲۵۰۰ عنوان؛ تفسیر و علوم قرآنی ۲۴۰۰ عنوان؛ در تبلیغ و معارف اسلامی ۲۱۸۰ عنوان؛ اخلاق و تربیت ۱۷۰ عنوان؛ علوم حدیث ۲۲ عنوان داریم. این‌ها یک بخش کوچکی از واقعیت‌های علمی حوزه است.

نتیجه حضور یک طلبه در کرسی تدریس دانشگاه
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم شهید مطهری را مصداقی از حضور طلاب در کرسی‌ تدریس دانشگاه دانست که نتیجه و آثار این تدریس امروزه به‌عنوان منبعی برای دانشگاه و حوزه درحال استفاده است.
 
حجت‌الاسلام مریجی با اشاره به کمبود ۳۰۰ هزار معلم در آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر همه دانش آموختگان در کشور نیز جذب دانشگاه فرهنگیان شوند باز ما با کمبود معلم روبرو خواهیم بود.
 
وی اوضاع کرسی‌های تدریس را نابسامان دانست و در همین باره توضیح داد: در استان قم که در مرکز کشور نیز قرار دارد معلم فیزیک درس جامعه شناسی می‌دهد یا معلم ادبیات، تاریخ تدریس می‌کند./پ200/

 

ارسال نظر