این دستگاه کاملا ایرانی زباله را به برق تبدیل می‌کند

محققان ایرانی موفق به ساخت دستگاهی شدند که زباله‌ها را امحا و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

به گزارش عاشورا: یاشار معصومی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری گفت: محققان و پژوهشگران این شرکت ایرانی به دانش تبدیل کامل پسماند به انرژی الکتریکی دست پیدا کرده اند، دانشی که از طریق آن و با استفاده از یک راکتور تبدیلی کل پسماند شهری را امحا و به برق تبدیل می‌کنند.

به گفته وی، این رآکتور قادر به امحای ۹۹ درصدی زباله و جلوگیری کامل از  نفوذ شیرابه به زمین می باشد.

معصومی افزود: در حال حاضر پایلوت ابتدایی راکتور در مقیاس کوچک ساخته شده ولی مقیاس بزرگ آن 50 تا 100 میلیارد تومان هزینه دارد و هنوز کار برای ساخت رآکتور اصلی به دلیل هزینه  بری پروژه شروع نشده است.

این محقق ایرانی با بیان اینکه تولید برق از این روش نیز به شدت مقرون به صرفه و کاملا دوستدار محیط زیست است،  اظهار داشت: گفت‌وگو و جلسات با شهرداری‌های مختلف در حال انجام است تا با حمایت‌های دولتی بتوانیم مقیاس بزرگ رآکتور را بسازیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر راکتور ساخته شده است و در هفته‌های آتی گاز خروجی  برای آنالیز به پژوهشگاه ملی نفت ارسال می‌شود.

به گفته این محقق ایرانی، کشورهای آلمان، ژاپن، سوئد، کانادا و چین از این تکنولوژی برخوردارند، ولی در ایران برای نخستین بار رآکتور به صورت کاملا ایرانی ساخته شده است.  معصومی عنوان کرد: نصب رآکتور برای هر شهر می‌تواند منجر به امحا کامل پسماندهای شهری، بیمارستانی و دامی شود.

ارسال نظر