اساتید دانشگاه‌ یک روز از حقوق خود را به سیل‌زدگان اختصاص می‌دهند

اساتید مطرح دانشگاه‌ با سلایق سیاسی مختلف ظهر امروز دورهم جمع شدند تا با راه‌اندازی پویشی با عنوان «حمایت دانشگاهیان ایران از سیل‌ زدگان کشور» و با اختصاص یک روز از حقوق خود به سیل‌زدگان، یاری‌گر مردم این مناطق باشند.

 به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری فارس، اساتید مطرح دانشگاه‌ها با سلایق سیاسی مختلف ظهر امروز در سازمان بسیج اساتید کشور دورهم جمع شدند تا با راه‌اندازی پویش ملی «حمایت دانشگاهیان ایران از سیل‌ زدگان کشور» یاری‌گر مردم مناطق سیل‌زده باشند.

پویشی که امروز با حضور مجتبی زارعی، نجفقلی حبیبی، محسن رهامی، سیدمحمد حسینی، الهه کولایی، محمد صادق کوشکی، فریدون عباسی، فوائد ایزدی، محمد سلیمانی، سید شمس‌الدین حسینی، داود مهدوی زادگان، ابوالفضل شکوری، صادق خلیلیان، مجتبی شاکری، جلیل دارا، روح‌الله سلگی، متقی، رضازاده و تعداد دیگر از اساتید دانشگاه‌ها ایجاد شد قرار است به بررسی علمی مشکلات مردم سیل زده بپردازد و با پرداخت بخشی از حقوق خود به سیل زدگان مقداری از آلام آنها را بکاهد.

* گزارش پایداری خاک از اندیشکده مطالبات راهبردی دانشگاه تهران بزودی منتشر می‌شود

مجتبی زارعی رئیس  بسیج اساتید عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در نشستی که درباره راه‌اندازی این پویش برگزار شد، گفت: اساتید محترم مستحضر هستند که بارش‌ها بسیار زیاد بود، مثلا در آق قلا مسئول مربوطه می‌گفت بارشی که باید در یک سال اتفاق می‌افتاد در 30 ساعت رخ داد. 

وی ادامه داد: زمین رفتار ناپسندی که با آب، خاک و طبیعت داشتیم را به ما برگرداند. مجموعه مشترکی از علت‌ها سبب رانش زمین و خرابی شدند، دولت‌ها و قوه قضائیه ادوار و اقدام آموزش در مجموعه نسبت با مردم بزرگترین علتی بوده که این حادثه را بر ما بار کرده است و مهمترین آن تغییرات در کاربری زمین و فقدان حکمرانی آب و عدم ارتباط بین  حکمرانان و کارگزاران با دانشگاه است.

زارعی تاکید کرد: مسلما یک نقص علمی‌ای بوده که این حادثه بوجود آمده است و می‌طلبد که کارگزاران نظام رابطه خودشان را با دانشگاه تقویت کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در قوه قضائیه هم ما شاید در این حوزه با هم، هم‌سخن و هم دل باشیم و در راس مطالبات باید نگهبانی از حقوق عمومی، محیط زیست و آب و خاک باشد.

 

وی ادامه داد: بسیج اساتید در دوره تحولی رویکرد حل المسائلی دارد، می‌خواهد به دولت و مردم کمک کند تا باری از روی دوش کارگزاران دولت و مردم بردارد. نمی‌شود ما در بخش‌های مختلف این نسبت را با حوزه علم نادیده بگریم از آن طرف در کشور نسبت به تجاوزاتی که به عرصه خاک می‌شود، غفلت کنیم.

زارعی اظهار داشت: ما کارهای بلندمدت داریم، هم اکنون گزارش پایداری خاک از اندیشکده مطالبات راهبردی دانشگاه تهران در آمده که بزودی منتشر خواهد شد.

وی گفت: غیر از کارهای بلندمدت و میان مدت، شاید به دلیل تعطیلی دانشگاه ها در زمان وقوع سیل بود که نسبت عاطفی میان مردم و دانشگاه برقرار نشده است، البته اساتید درگیر بودند چه با کمک‌های مالی و چه با حضور در مناطق سیل زده، اما امروز این پویش به میزبانی دانشگاه‌های تهران اتفاق افتاده و در سطح ملی تعقیب خواهد شد و شاید بتواند بخشی از آلام را کاهش دهد.

* استقبال انجمن اسلامی مدرسین از ایجاد پویش «حمایت دانشگاهیان ایران از سیل‌ زدگان کشور» 

محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در این نشست گفت: بخش عمده‌ای از این مسائل قابل پیشگیری است، باید برای آینده طوری عمل کنیم که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و جمع‌های علمی می‌تواند در این مسیر کمک کنند.

 

وی با اشاره به ترکیب اساتید حاضر در جلسه و حضور اساتید با سلایق مختلف سیاسی، گفت: این نشان می‌دهد که در چنین مسائلی همه باید کمک کنیم، انجمن اسلامی مدرسین هم از ایجاد این پویش استقبال می‌کند. مسائل ملی مربوط به همه است و همه باید همفکری کنیم که چه کنیم.

رهامی یادآور شد: هدیه بخشی از حقوق اساتید به سیل زدگان یک جنبه نمادین و یک جنبه روانی دارد که جنبه روانی آن بسیار مهم است و به مردم نشان می‌دهد که اساتید کشور کنار ننشسته اند. 

وی در خاتمه سخنانش آمادگی انجمن اسلامی مدرسین برای کمک به سیل زدگان در قالب پویش را اعلام کرد.

*  باید نشان دهیم می‌توانیم از تهدید سیل فرصت بسازیم

 الهه کولایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست راه‌اندازی پویش حمایت دانشگاهیان از سیل‌زدگان، گفت: این حادثه‌ای که برای مردم به وجود آمد و موجب آب‌گرفتگی همه اموال آنها شد موجب شد که مردم ما در ایام نوروز احساسی از شادی و عید نداشته باشند.

وی افزود: این حادثه یک نشانه است، از انزوای دانشگاه، از دیده نشدن ملاحظات کارشناسی در سطوح مختلف. ما باید از این فرصت استفاده کنیم، برای دیدن اهمیت استفاده از علم، کار کارشناسی و مهار سودجویی‌ها را. 

 

کولایی تأکید کرد: ما قرار نیست همه چیز را خودمان تجربه کنیم می‌توانیم از تجربه ملت‌های دیگر هم استفاده کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: این فرصتی است برای گفت‌وگو و تعامل و برای دفاع از منافع مردم و اصلاح روش‌هایی که ما را به اینجا رسانده و البته ضرورت استفاده از علوم انسانی است.

وی تأکید کرد: ما شاهدیم این غفلت‌ها چه هزینه گزافی را برای ما داشته است، مطمئناً دولت به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند و بسیج نهادهای مختلف می‌تواند کمک بسیاری را برای حل مشکلات داشته باشد.

کولایی تأکید کرد: ما باید نشان دهیم می‌توانیم از این تهدید فرصت بسازیم و امیدواریم حضور دانشگاه بتواند در سیل و عرصه‌های دیگر نقش خود را نشان دهد و بتوانیم اعتماد را به جامعه بازگردانیم، انشاءالله این جمع بتواند با حرکت نمادین خودش منابع عمومی را به نفع همه مردم به حرکت در آورد.

* همه دیدند آمریکا مانع کمک‌رسانی به سیل زدگان شد

سیدمحمد حسینی دبیر کل کانون دانشگاهیان اسلامی هم در این نشست، گفت: همه ما به عظمت حادثه واقف هستیم، باید تلاش کنیم تا مشکلات مردم کمتر شود و نیاز است اقدامات جدی‌تری صورت گیرد و  باید از نهادهای دولتی، ارتش، سپاه، نیروهای جهادی و همه کسانی که تلاش کردند آلام مردم کاهش پیدا کند تشکر کنیم.

وی با اشاره خدمات رسانی ارتش و سپاه به سیل‌زدگان گفت: رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند بین سپاه و ارتش اختلاف بیندازند و از حادثه ایجاد شده سوءاستفاده کنند. اینجا اساتید دانشگاه باید روشنگری کنند و کمک کنند از این مشکل خارج شویم.

 

دبیرکل کانون دانشگاهیان اسلامی، گفت: دوستان ما از همان ابتدا درگیر ماجرا بودند و هر کاری توانستند انجام دادند تا آلام مردم کاهش یابد.

وی با اشاره به اظهارات برخی از سلبریتی که می‌گویند سیل به خاطر گفتن مرگ بر آمریکا ایجاد شده، گفت: همه ما شاهد هستیم تا آمریکا چگونه محدودیت ایجاد می‌کند که کمک‌های انسان‌دوستانه به سیل‌زدگان نرسد.

حسینی ادامه داد: دوستان ما آمادگی دارند تا در کنار بسیج، اساتید، انجمن مدرسین دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی به سیل‌زدگان خدمات‌رسانی کنند.

*  250 نفر از اساتید دانشگاه علم و صنعت بخشی از حقوق خود را برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص دادند

محمد سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و وزیر ارتباطات دولت نهم در ادامه نشست، گفت: سیل اخیر موجب شده تا زیرساخت‌های بسیاری از بین برود و تک‌تک مردم در مناطق سیل‌زده آسیب‌ دیدند و متأسفانه آسیب‌دیدگان جزو محروم‌ترین قشر جامعه هم هستند و واقعاً نیاز است که به آنها کمک شود.

وی افزود: در دانشگاه علم و صنعت برای کمک به سیل‌زدگان همبستگی بسیار خوبی ایجاد شد و 250 نفر از اساتید از یک روز تا 12 روز حقوق خود را برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص دادند.

 

وی گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند این همه خسارت به وجود آمده را جبران کند، همه باید دست به کار شوند و قشر دانشگاهی باید پیشتاز باشد، کمک‌ها نباید مقطعی باشد و موضوع سیل نباید چند روز دیگر فراموش شود.
وزیر ارتباطات دولت نهم تأکید کرد: الان هم همه اساتید باید درگیر شوند و مانند زمان جنگ تلاش کنند تا مشکلات از میان برداشته شود. مسلماً اگر در برخی حوزه‌ها از امروز کار نشود ممکن است نتیجه لازم را نگیریم.

سلیمانی افزود: با 30 تا 40 میلیون تومان مشکل خانواده‌های سیل‌زده حل نخواهد شد وقتی که یک گاومیش که 20 میلیون قیمت دارد تلف شده. کسانی که در روستاها بودند هم شغل و هم سرمایه خود را از دست داده‌اند و ما هم باید بتوانیم همه ظرفیت‌ها را برای حل مشکلات آنها استفاده کنیم.

* دانشگاهیان وظیفه دارند به سیل‌زدگان کمک کنند

غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه تهران هم در ادامه تصریح کرد: ما دانشگاهیان وظیفه جدی داریم که به سیل‌زدگان کمک کنیم که یک دلیل آن به خاطر مسائل دینی است، دلیل دوم به ملی است زیرا ما مدیون جامعه هستیم. دلیل سوم هم موضوع تخصص است اتفاق رخ داده در صد سال اخیر بی‌سابقه بوده و امکان تکرار آن وجود دارد و برای پیشگیری از آن باید کمک کنیم.

 

وی گفت: جامعه ما تا دانش‌بنیان نشود باید همچنان منتظر اتفاقات باشیم پس باید این موضوع را حل کنیم.

ظریفیان افزود: جامعه ما از عدم انسجام ملی رنج می‌برد و این پویش می‌تواند برای انسجام ملی کمک کند.

*  کمک به سیل زدگان وظیفه ملی و دینی است

حجت الاسلام شکوری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست گفت: جریان‌های فکری مختلف و نخبگان باید در امور علمی با هم همفکری کرده و مسائل کشور را حل کنند. 

وی با بیان اینکه کمک به سیل زدگان وظیفه ملی و دینی است، افزود: نخبگان دانشگاهی یک آبروی ملی دارند که باید آن را برای بسیج مردم در جهت کمک به سیل زدگان به کار بگیرند. 

 


شکوری گفت: امروز کشور ما در وضعیت تحریم قرار دارد و امپریالیسم هار آمریکا حتی به هموطنان ایرانی مقیم خارج اجازه نمی‌دهد که کمک‌های نقدی خود را برای خانواده‌ها و هم وطنان شان ارسال کنند و این نشان می‌دهد که هاری استکبار به اوج خود رسیده است. 

وی با بیان اینکه به نظر من آمریکا دجال است، افزود: بنا بر روایات دجال قبل از ظهور امام زمان (عج) ظهور کرده و ستم را در جامعه پر می‌کند؛ آمریکا دجال است چون شاهدیم سیل زدگان به یک قرص نان محتاج هستند، ولی آمریکا اجازه نمی‌دهد که کمک‌های خارجی به دست آن‌ها برسد. 

* در جریان سیل اخیر نگاه‌ها تنها نباید به خسارت‌های مادی معطوف شود

فرهمندپور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: طبق پژوهش‌های صورت گرفته بازماندگان زلزله بم پس از آنکه به سن تاهل رسیده اند آمار طلاق به طور معناداری در بین آن‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: به همین دلیل در جریان سیل اخیر نگاه‌ها تنها نباید به خسارت‌های مادی معطوف شود.

به گزارش فارس، اساتید حاضر در نشست در پایان مراسم با امضای لوحی آمادگی خود را برای کمک به سیل‌زدگان اعلام کردند.

 

ارسال نظر