کارشناس مهدویت تاکید کرد؛ اهمیت هرمنوتیک در مهدویت پژوهی

کارشناس مهدویت بابیان اینکه حرکت اربعین بالاترین اجتماع مهدویت است، گفت: حرکت اربعین مقیاس کوچکی از عصر ظهور است که افراد بدون چشم‌داشت در خدمت یکدیگرند و مساوات، همدلی و خدمت به جامعه فراوان است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فؤادیان، نویسنده کتاب از حسین (ع) تا مهدی (عج) در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کتاب از حسین (ع) تا مهدی (عج) از چهار محور کلی ارتباط بین امام مهدی (عج) و امام حسین (ع) در آیات، احادیث و روایت، ادعیه و زیارت، تشرفات تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در بخش آیات به آیاتی که امام حسین (ع) به امام مهدی (عج) و بالعکس تعبیر کردند، پرداخته شده است، در بخش احادیث و روایات نیز احادیثی که امام حسین (ع) برای امام زمان (عج) و بالعکس بیان کردند نقل شده است و در بخش تشرفات نیز عنایت امام مهدی (عج) به مجالس و مسائل زوار سیدالشهدا مطرح شده است.

وی افزود: در بخش ادعیه به ادعیه و زیارتی که برای هریک از این بزرگوار هست و نام دیگری هم در آن یاد شده پرداخته شده است؛ مثلاً در بخش ادعیه و زیارت بیان شده است که سوم شعبان ولادت امام حسین (ع) است اما در مفاتیح تعظیم و تعزیت به امام عصر (عج) وارد شده است و از اعمال روز نیمه شعبان نیز زیارت امام حسین (ع) است همچنین در دعا ندبه که برای فراق امام زمان (عج) است از امام حسین (ع) یاد شده است و در زیارت عاشورا نیز از ولیعصر (عج) سخن گفته است.

وی بیان کرد: از این ارتباطات نتیجه می‌گیریم که عاشورا بدون نگاه به ظهور نگاهی عقیم و ابتر است و شعار یا لثارات الحسین یاران ولیعصر (عج) نیز نشان می‌دهد ظهور یک پشتوانه فرهنگی به نام عاشورا دارد.

کارشناس مهدویت ادامه داد: اولین کسی که در عصر ظهور و رجعت می‌کند امام حسین (ع) است که این رجعت نشان می‌دهد که آن جا هم امام حسین (ع) نقش ایفا می‌کند و کار نیمه ‌تمام خود را تمام می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه منتظران باید هم به قیام اباعبدالله (ع) وهم ظهور مهدی (عج) اعتقاد داشته باشند، بیان کرد: اگر با یک دست در رثای حسین به سینه می‌زنیم با دست دیگر باید تمنای ظهور داشته ‌باشیم و نگاه به یکی از این دو یک نگاهی کم و کوتاه است و مجالس امام حسین (ع) باید یاد امام زمان (عج) در آن باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فؤادیان اظهار کرد: در رابطه با رمز پویایی شیعه تحت عنوان «انقلاب، تشیع و مقاومت» چاپ شده است که نتیجه تحقیقات ۴۰۰ نفر در تلاویو است که در آن بیان می‌شود ادامه حیات شیعه وابسته به دو جریان قیام با یاد امام حسین (ع) و حفظ قیام با یاد امام مهدی (عج) است.

وی بیان کرد: در خاورمیانه انقلاب‌های مختلفی رخ داده ‌است که به خاطر نداشتن نگاه به آینده به سکولاریسم و سلفی گری مبتلا ‌شده‌اند اما شیعه به‌خاطر احادیث مهدویت، آینده مطلوب مدنظر دارد.

کارشناس مهدویت با تأکید بر اینکه دشمنان می‌داند که حیات شیعه وابسته به واقعه کربلا و انتظار برای ظهور است به همین خاطر سعی می‌کند که به این دو نگاه آسیب‌ و شبهاتی را وارد کنند، تصریح کرد: دستگاه اباعبدالله (ع) به‌لحاظ محتوایی و ساختاری دچار آسیب‌هایی شده است که این آفت‌ها و آسیب‌ها باعث تضعیف پتانسیل شیعه می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فؤادیان در رابطه با آسیب‌های مهدویت عنوان کرد: در مهدویت نیز ۱۳ آسیب‌ وجود دارد که تطبیق‌ نشانه‌های ظهور، مدعیان دروغین و ... از جمله آن‌ها است.

وی بابیان اینکه حرکت اربعین بالاترین اجتماع مهدویت است، اظهار کرد: حرکت اربعین مقیاس کوچکی از عصر ظهور است که افراد بدون چشم‌داشت در خدمت یکدیگرند و مساوات، همدلی و خدمت به جامعه فراوان است.

وی ادامه داد: این پویش و حرکت نشان می‌دهد که وعده‌های عصر ظهور شعار نبوده تحقق آن نیز آرمانی نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فؤادیان در رابطه با جشنواره ملی مهدویت عنوان کرد: هرمنوتیک در علائم ظهور، نشانه‌شناسی در ظهور، رسانه و مهدویت، تمدن اسلامی مهدویت و بیانیه گام دوم انقلاب از مباحثی است که باید به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: امروزه جشنواره ها به دنبال نمایش رسانه‌ای هستند درحالی که باید به دنبال تولید آثار فاخر باشند که این امر کمتر اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

ارسال نظر