در یادواره ۴۵۰ شهید غرب استان کرمان

حال و هوای کربلای ۵ در شهربابک زنده شد

حال و هوای کربلای ۵ در شهربابک زنده شد

۷۳ شهید از ۴۵۰ شهید شهرستان شهربابک در ۲ عملیات کربلای ۴ و ۵ به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ۲۳ تن آنان نیز ۱۹ دیماه سال ۶۵ تشییع شد؛ این روز، روز شهربابک نام گرفته و هرسال میزبان یادواره شهداست که حالا ۲ سال است با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی هم همزمان می‌شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، نخستین شب یادواره ۴۵۰ شهید شهرستان شهربابک در استان کرمان در حالی شامگاه شنبه و در آستانه سالروز این عملیات دفاع مقدس برگزار شد که با حضور رزمندگان و خانواده های شهدا و نقل خاطرات دوران جبهه، حال و هوای آن روزها تداعی و زنده شد.

در این یادواره برخی رزمندگان و همرزمان حاج قاسم سلیمانی نیز حضور یافتند و به بیان خاطره و ویژگی های شخصیتی سردار دل ها پرداختند؛ برگزاری این یادواره در شب ۱۹ دیماه سالروز عملیات کربلای ۵ که نیروهای لشکر ثارالله و رزمندگان شهربابک در آن نقش داشتند با ایام دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی نیز همزمان شده بود.

امام جمعه شهربابک که خودش نیز از رزمندگان دفاع مقدس به شمار می رود در این یادواره با ذکر خاطراتی از دوران جنگ تکمیلی گفت: ۱۹ دی تابلویی از افتخارات شهربابک است، هرچند موفقیت ها و افتخارات شهرستان در این روز خلاصه نمی شود.

حجت الاسلام علی اصغر انصاری با اشاره به اینکه هشت سال دفاع مقدس سراسر ایثار و فداکاری بود و برای ما شهربابکی ها بویژه عملیات های کربلای ۴ و ۵ یادآور خاطرات زیادی است افزود: در عملیات کربلای ۵ سه نفر از رزمندگان‌مان به نام های حسین منگلی، حسین فتحی و حسین زارع سر خود را تقدیم وطن کردند.

وی تصریح کرد: در این عملیات اتفاق مهم دیگری رخ داد که در آن بنده، محمدرضا باقری و علی اسدی از ناحیه چشم جانباز شدیم و پیش از این نیز از نواحی دیگر بدن مجروح شده بودیم.

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: کربلای ۵ عملیاتی بسیار مهم بود و بعد از آن دست دشمن به نشانه تسلیم بالا رفت و قطعنامه ۵۹۸ تصویب شد.

پای صحبت همرزم دیگر حاج قاسم

سردار حسین فتاحی یکی دیگر از همرزمان سردار حاج قاسم سلیمانی نیز در این مراسم با بیان اینکه توفیق داشتم ۳۷ سال در معیت حاج قاسم باشم گفت: شهید سلیمانی هرچه در توان داشت برای مردم گذاشت.

وی با بیان اینکه نباید رشادت های رزمندگان شهربابک را فقط به عملیات های کربلای  ۴ و ۵ محدود کنیم، اظهار داشت: بچه های شهربابک در عملیات کربلای یک نیز خط شکن لشکر بودند.

سردار فتاحی که فرمانده گردان ۴۱۷ بوده ادامه داد: در عملیات کربلای ۵ گردان ۴۱۷ یکی از گردان های اصلی بود و وقتی عملیات تمام شد در جلسه ای حاج قاسم سلیمانی گفت به گردان ۴۱۷ گردان نگویید و به آن لشکر بگویید.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: گردان ۴۱۷ کار یک لشکر را در عملیات کربلای ۵ انجام داد و این، شجاعت، شهامت و عشق به شهادت، قرآن و وطن را نشان می دهد.

این همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اگر یادواره شهدا می گیریم برای دلخوشی شهدا نیست ما یادواره می گیریم که از کاروان شهیدان عقب نمانیم و در آخرت خجالت زده آنان نباشیم تا دستگیرمان باشند.

وی خاطرنشان کرد: جدای از شخصیت های امام خمینی و مقام معظم رهبری، بعد از جریان عاشورا مردی همچون حاج قاسم که ۴۰ سال برای مردم کار کرده باشد نمی بینیم، مردی که برای دخترش می نویسد نمک به چشمانم می ریختم تا از یاد فرزندان شهید غافل نباشم.

سردار فتاحی با بیان اینکه سردار سلیمانی با سربلندی هشت سال دفاع مقدس را در بخش زیرمجموعه خود مدیریت کرد گفت: این جنگ تحمیلی تنها جنگی بود که طی ۳۵۰ سال گذشته ایران یک وجب از خاک سرزمینمان جدا نشد.

این همرزم حاج قاسم سلیمانی افزود: هدف استکبار جهانی ولایت فقیه است و ما باید ممنون ایثارگرانی باشیم که در مرزها، سوریه، لبنان و عراق علیه اسراییل و استکبار می جنگند.

وی تاکید کرد: ما ۲۳۰ هزار شهید دادیم و ۲۳۰ هزار وصیت نامه و نقشه راه داریم؛ باید بچه هایمان را از ابتدا با فرهنگ شهادت آشنا کنیم تا آسیب های مختلف اجتماعی و ناهنجاری ها پیش نیاید.

فرماندار شهربابک نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یادواره شهدای شهربابک امسال طی ۲ شب برگزار می شود، بیان داشت: دیماه علاوه بر روزهای ملی و مذهبی مثل روز بصیرت و سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، برای مردم شهربابک ماه مهمی است زیرا در دیماه سال ۱۳۶۵ و در عملیات های کربلای ۴ و ۵ حدود ۷۳ نفر از جوانان شهربابکی به شهادت رسیدند.

قاسم شمسی با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد شهدای شهرستان در دیماه به شهادت رسیدند افزود: از این ۷۳ شهید ، پیکر مطهر ۲۳ نفر از آنان روز ۱۹ دیماه در شهربابک تشییع شد و به همین علت ۱۹ دی ماه روز شهربابک نام گرفته است.

وی به برپایی نمایشگاهی با غرفه های فرهنگی و مذهبی در حاشیه این مراسم اشاره کرد و  ادامه داد: ما هر سال به همین مناسبت در دیماه برنامه های متنوعی داریم که بخشی از آن مربوط به یادواره شهدا و گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و بخشی دیگر از برنامه ها مربوط به دستاوردها و ظرفیت های شهربابک است.

مراسم یادواره شهدای شهربابک در شب نخست با مداحی و اجرای سرود آیینی همراه بود.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع است.

ارسال نظر