تاکید بر مردم‌محور بودن جشن‌های انقلاب ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی/ حضور ۱۱۰ خبرنگار خارجی

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر گفت: تاکید ویژه بر مردم محور بودن جشن‌های انقلاب است ضمن اینکه تاکید داریم شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت و مراسم به گونه ای برگزار شود که کمترین آسیب را داشته باشیم.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیدنظام الدین موسوی روز دوشنبه در نشست خبری برنامه های دهه مبارک فجر گفت: ملت ایران مثل ۴۳ سال پیش مشکلات را تحمل کرده، از جان و مال خود گذشته و پای آرمان های خود ایستاده اند و دشمنان اعتراف دارند که فشارها اثری نداشته و آرمان انقلاب در سراسر جهان طنین انداز است.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی معاندان و دشمنان می گفتند این انقلاب چند ماه بیشتر دوام نخواهد آورد ولی ایران، امروز سرافراز ایستاده به گونه ای که جوانان و نوجوانانی که انقلاب و امام را ندیدند متعهد به ‌اصول انقلاب هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شهدای مدافع حرم از نسل های سوم و چهارم هستند و مقاومت مردم یمن و عراق و فلسطین گوشه ای از نتایج انقلاب اسلامی است.

موسوی با اشاره به فعالیت های ستاد دهه فجر گفت: از ماه های پیش این ستاد تشکیل شد و با تدوین و ابلاغ آیین نامه ها تلاش می کنیم تا جشن های سالگرد پیروزی انقلاب را باشکوه تر برگزار کنیم اگرچه به واسطه کرونا تاکید داریم که شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود و مراسم به گونه ای برگزار شود که کمترین آسیب را داشته باشیم.

وی از تشکیل ۲۶ کمیته در این ستاد خبر داد و گفت: این کمیته ها همه اقشار و گروه ها را در بر میگیرد به گونه ای که تبلور همه اقشار و طیف ها باشد.

به گفته وی این کمیته ها در ستاد مرکزی جلساتی را به صورت هفتگی داشته تا هر کمیته برای قشر خود برنامه های متعددی داشته باشد و یک برنامه به عنوان قله خواهد داشت. هیات اندیشه روز در کنار کمیته ها ایجاد شده تا مباحث محتوایی را بررسی و طراحی کند و متناسب با فضای دهه فجر پیشنهادهایی خلاقانه را ارائه می دهند. همچنین در همه استانها ستاد دهه فجر را داریم. در همه وزارت خانه ها و نهادها نیز ستاد دهه فجر شکل گرفته است.

موسوی افزود: تاکید ویژه بر مردم محور بودن جشن های امسال است. مردم همانگونه که بانی انقلاب بودند پشتیبان آن نیز هستند. گروه های اجتماعی سیاسی فرهنگی برای برگزاری مراسم در مساجد و هیات ها پیشنهادهایی داشته اند که رویکردهای کلی در ستاد مرکزی تهیه و ابلاغ شده است. ادیان و مذاهب هم برای جشن دهه فجر اعلام آمادگی کرده اند. به شهرداری ها هم اعلام شده که شرایط را برای حضور مردم آماده کنند و با رسانه ها و فعالان فضای مجازی نیز جلساتی داشتیم. رسانه ها تریبون انقلاب اسلامی هستند و فعالان فضای مجازی هشتگ هایی پیشنهاد داده اند تا به یک وحدت رویه برسیم و یک پویش سراسری داشته باشیم.

برنامه های ۲۲ بهمن تا آخر هفته اعلام می شود

موسوی با اشاره به فراگیری دوباره کرونا در سطح کشور گفت: تلاش ما این است مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب را هر چه با شکوهتر برگزار کنیم و در این مسیر از نظرات مختلف استفاده می کنیم و برای برپایی این جشن در هر حالت برنامه ریزی کرده ایم. 

وی افزود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی در اولویت است و سلامت و جان مردم برای ما مهم است. اکنون در شرایط خاص بهداشتی هستیم. ضمن این که بر برگزاری مراسم پرشکوه و مردمی تاکید داریم ولی توجه به شرایط کرونایی را برای خود یک اصل می دانیم. 

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تاخیر در برگزاری نشست های خبری دهه فجر انقلاب گفت: افزایش بیماران مبتلا به کرونا در یک هفته اخیر باعث شد تا در برگزاری این برنامه ها دقت بیشتری داشته باشیم و اگر وضعیت بهداشتی و روند ابتلا به کرونا حاد نباشد، بر اساس آن برنامه ریزی می کنیم ولی اگر شرایط تغییر کند، رعایت شیوه نامه ها شدیدتر خواهد شد و برنامه های دیگری را برای برپایی جشن انقلاب در ۲۲ بهمن خواهیم داشت. 

وی با بیان این که هنوز سخنرانان برنامه های فردا (۱۲ بهمن) نهایی نشده است، اضافه کرد: برای برنامه های ۲۲ بهمن تا پایان این هفته به جمع بندی می رسیم که آیا همچون سال های قبل جشن انقلاب را برگزار کنیم یا به شکلی دیگر داشته باشیم.

هفته استقبال از دهه مبارک فجر

موسوی گفت: از اولین روزهای بهمن با هدف آمادگی مردم برای برپایی جشن‌های دهه فجر توسط نهادها، ادارات و سازمان‌ها، مساجد، مدارس و تزئین و آذین‌بندی خیابان‌ها، میادین و معابر عمومی همراه بوده است. 

به گفته رئیس ستاد مرکزی دهه فجر برنامه های ۱۲ بهمن شامل ادای احترام و نثار گل به مرقد امام خمینی (ره) از سوی اقشار مردم، اقلیت های دینی، مسئولان نهادها و سازمان‌ها و مقامات رسمی لشگری و کشوری، شستشوی مرقد امام راحل با گلاب ناب کاشان توسط برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاشان، تزئین و گل‌آرایی حرم مطهر امام، آماده‌سازی حرم مطهر برای استقبال از مردم به منظور برپایی مراسم آغازین جشن‌های دهه مبارک فجر در یوم‌الله ۱۲ بهمن است.

موسوی افزود: مراسم رسمی آغازین جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی همزمان با لحظه تاریخی ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی رأس ساعت ۹ صبح فردا (سه شنبه) با حضور اقشار مردم، خانواده معظم شهیدان و ایثارگران و مسئولان لشکری و کشوری در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه های این مراسم در حرم مطهر امام راحل ، شامل برنامه نمادین صدای هواپیما و تیک تیک ساعت و لحظه شماری مردم، همراه با بانگ تکبیر در ساعت ۹:۳۳ صبح، برنامه گروه حاملان قرآن و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، اجرای سرود همگانی دانش آموزان ، قرائت پیام خانواده معظم شهیدان و برنامه ویژه مکان جلوس خواهد بود.

رییس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برپایی مراسم ویژه در محل جلوس امام خمینی (ره) در بهشت زهرا و برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر گفت: مراسم ویژه فروگاه مهرآباد نیز ازساعت ۹ تا۱۱ صبح فردا در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد، با سخنرانی یکی از مسئولین و با اجرای سرود،برنامه‌های هنری و برنامه نمادین ورود حضرت امام به فرودگاه مهرآباد برگزار خواهد شد، رژه موتورسواران در مسیر حرکت امام خمینی (ره)، گلباران مسیر حرکت امام راحل (ره) را نیز خواهیم داشت. 

زنگ انقلاب در ۱۱۰ هزار مدرسه نواخته می شود

سایر برنامه‌های دهه مبارک فجر به گفته موسوی عبارتند از راه اندازی پویش پرچم، به صدا درآمدن ناقوس کلیساها در ۱۲ بهمن، نواختن زنگ انقلاب در ۱۱۰ هزار مدارس سراسر کشور در روز ۱۲ بهمن، اجرای مراسم ویژه دهه فجر در سازمان‌ها، نهادها و ادارات، برگزاری جشن های انقلاب، همایش و مانور یاوران انقلاب، نشست های بصیرت افزایی، جشنواره سرودهای همگانی و همچنین برگزاری مسابقات قرآن و عترت.

وی افزود: دیدار با خانواده شهدا، جشنواره نقاشی، مسابقه همگانی همسرایان فجر، اردوی تربیتی و بصیرتی، برگزاری تورهای انقلاب و بازدید از حسینیه جماران، موزه عبرت، باغ موزه دفاع مقدس و کاخ موزه ها، برگزاری مسابقات ادبی ، نمایشگاه عفاف و حجاب، پرسمان های دانش آموزی، مسابقات ورزشی، برپایی نمایشگاه های مدرسه انقلاب، برگزاری صبحگاه مشترک فجرآفرینان، برگزاری محفل شعر انقلاب ، عیادت از جانبازان دفاع مقدس، برگزاری مسابقات کتاب خوانی، وبلاگ نویسی، روزنامه دیواری و نقاشی، برگزاری اردوی هم عهدی با شهدا(زیارت قبور شهدا) در طول دهه فجر و اجرای سرودهای میدانی توسط پنج هزار بسیجی از دیگر برنامه های این دهه است. 

جشن انقلاب در ۶۰ هزار مسجد

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر ادامه داد: همچنین ویژه برنامه هایی در تمامی بقاع متبرک امامزادگان خواهیم داشت و مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی حوزه های علمیه کشور نیز برگزار خواهد شد.
وی از برگزاری جشن های انقلاب و یادواره شهدای انقلاب در بیش از۶۰ هزار مساجد در سراسر کشور خبر داد و گفت: برگزاری نشست های تبیینی و حلقه های معرفتی با نگاه جهاد روایت و تبیین در چهار هزار پایگاه بسیج و مدارس کشور، برگزاری ۸۰۰ نشست بصیرتی با موضوع گام دوم انقلاب برای دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه در همه مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، اجرای مانور یاوران ولایت با مشارکت سازمان دانش آموزی در ۲۱ شهرستان استان تهران و مباحثه‌های تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب با مشارکت مربیان و معاونین پرورشی و مبلغین مدارس امین در طول دهه فجر نیز برگزار خواهد شد. 

این کارشناس رسانه از پوشش خبری مراسم ۱۲ بهمن با حضور دو هزار خبرنگار، تصویربردار و عکاس سخن گفت که ۱۱۰ نفر از آنان را اصحاب رسانه های خارجی تشکیل می دهند. 

مراسم ویژه میهمانی لاله‌ها

موسوی اظهار داشت: همه ساله در اولین پنجشنبه دهه فجر، عطرافشانی و گلباران مزار شهدای گرانقدر توسط مردم انجام می‌شود و امسال از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در بیش از ۱۹ هزار گلزار شهدا ی سراسر کشور و همزمان در  بهشت زهرا(س) و ۳۸۰ گلزار شهدا در استان تهران (امامزادگان، مزار شهدای گمنام در مراکز مختلف) با حضورمسئولان  و اقشار مردم و خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار می‌شود و مزار شهدای انقلاب اسلامی در تهران توسط بالگرد گلباران می‌شود.

وی افزود: مراسم میهمانی لاله ها به شکل نماد ملی، علاوه بر بهشت زهرای تهران، در گلزار شهدای قزوین به عنوان نمونه شهری و در روستای قلعه چندار استان البرز (محل شهر کوهسار فعلی) به عنوان نماد گلزار نمونه روستایی و با هماهنگی کمیته پیروان ادیان الهی هرساله در مزار شهدای یکی از ادیان برگزار می شود که امسال این مراسم بر سر مزار شهدای آشوریان واقع در اسلامشهر تهران در ساعت ۱۴ برگزار و قبور مطهر این شهدا عطرافشانی و گلباران خواهد شد.

در این نشست همچنین راه اندازی رادیو انقلاب مطرح شد که تا پایان بهمن از موج اف ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز پخش می شود.

ارسال نظر