شبکه وکالت تأثیرگذارترین رویکرد امام هادی (ع) در اداره جامعه و ترویج معارف اسلام بود

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی، با اشاره به دوران حیات و سیره دهمین امام شیعیان اظهار کرد: شبکه وکالت تأثیرگذارترین رویکرد امام هادی (ع) در اداره جامعه و ترویج معارف اسلام بود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، سومین روز از ماه مبارک رجب مصادف با شهادت جانگداز امام علی‌النقی الهادی (ع) دهمین اختر آسمان امامت و ولایت است. آن حضرت در دوران امامت خود با وجودی که به شدت از سوی خلیفه وقت تحت نظر قرار داشت با درایت جامعه را هدایت و اقدام به نشر معارف اسلام ناب محمدی کرد.

ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در سالروز شهادت امام هادی (ع) گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه از جمله نکات قابل تامل در مورد دوران حیات امام هادی (ع) هم‌دوره بودن با چند تن از خلفای عباسی است، اظهار کرد: این مساله اهمیت بسزایی دارد چراکه هرکدام از خلفای عباسی به تنهایی منظومه‌ای از آزار و اذیت و اختناق علیه جامعه شیعی را درکارنامه خود داشتند چه رسد به اینکه امام هادی (ع) هم‌دوره با چند تن از آنها بود؛ با این وجود حضرت نه تنها لحظه‌ای از هدایت مردم غافل نشد بلکه با روش‌های ویژه‌ای که به کار بست توانست از سد این وضعیت بگذرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: بهره‌برداری از سازمان وکالت و ارتباط با شیعیان از سوی پیروان راستین حضرت اقدامی بود که در تداوم رویکرد ائمه پیشین ادامه یافت و این شبکه دقیق یکی از مهمترین ابزار ارتباطی حضرت با مردم بود. نکته مهم اینکه قرن‌ها قبل این شبکه‌سازی صورت پذیرفت و ساختار و علم سازمان که امروزه مورد توجه قرار گرفته است آن زمان از سوی ائمه (ع) و به ویژه امام هادی (ع) مورد بهره‌برداری واقع شده و توسعه یافته بود.

وی  افزود: امام هادی (ع) در راس هرم سازمان وکالت قرار داشت و با تعیین وکلای نواحی با مردم در ارتباط بود؛ این شبکه گسترده وظایف مختلفی بر عهده داشت که از جمله مهمترین آنها می توان به تبیین و روشنگری در جامعه اشاره داشت چراکه افکار و اندیشه های وارداتی متعددی در آن دوره به جامعه وارد شده بود؛ بنابراین سازمان وکالت به مثابه یک شبکه وسیع در اداره جامعه، نشر معارف راستین و معرفی اسلام ناب عمل می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود به زیارت جامعه کبیره، یادگار امام هادی (ع) اشاره کرد و گفت: این زیارتنامه سند هویتی شیعه است، آن حضرت اگرچه شرایط برگزاری جلسات و یا دیدارآزادانه با مردم و گروه های مختلف را نداشت اما؛ اهل بیت عصمت و طهارت را در قالب این زیارتنامه به جامعه معرفی کرد تا حقیقت و ریشه این شجره طیبه را در طوفان سهمگین اختناق حاصله از حکومت عباسی، حفظ کرده و تداوم بخشد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: نوع نگرش امام هادی (ع) مساله ای است که می توان از آن درس گرفت؛ در سکوت اما زیرکانه و با تدبیر عمل کردن و از سوی دیگر نگرش شبکه‌ای داشتن. در جامعه امروز که از آن به عنوان عصر اطلاعات یاد می‌شود، نوع حرکت هرکدام از ائمه اطهار (ع) می تواند برای ما درس‌آموز است که چگونه به دور از هرگونه هیاهو در مقام عمل دست به کار شده و حتی در سخت ترین شرایط، برکات این شجره طیبه را در جامعه جاری و ساری ساختند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم رویکرد مذکور را در سیر تاریخی دوره معاصر بررسی کنیم، چنین رویه ای را در دوران انقلاب اسلامی شاهد بودیم که جوانان چگونه با دریافت اعلامیه ها و پخش آن بین مردم، انقلابی این چنین شکوهمند را به رهبری امام خمینی (ره) رقم زدند؛ نکته اینجاست که امام راحل نیز تحت نظر بود و امکاناتی نداشت، نه از تریبون‌های اطلاع‌رسانی آن  زمان برخوردار بود و نه شبکه تلویزیونی و رادیویی اختصاصی داشت، امام(ره) با نیروی ایمان و اراده‌ای راسخ و همراهی ملت، انقلاب اسلامی را رهبری کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران متولد شد؛ نظامی که به دور از هرگونه وابستگی، از هر جهت مستقل عمل کرده و در راستای نشر معارف اسلام ناب محمدی حرکت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به برخی فعالیت های کانون های مساجد سراسر کشور به مناسبت این ایام اشاره کرد و گفت: همزمان با سالروز شهادت امام هادی (ع) و از سوی دیگر تقارن این ایام با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سلسله نشست های معرفتی به همت بچه‌های مسجد در فضای مجازی و البته بعضا در مواردی به صورت حضوری در محل کانون یا مساجدی که کانون‌ها در مجاورت آنها واقع شده اند برگزار می شود، این حلقه های معرفتی با تکیه بر تبیین سیره امام هادی (ع) برگزار می شود.

وی افزود: تلاش ما این است که با توجه به همزمانی این دو مناسبت، با تکیه بر ظرفیت وسیع کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور، اقدام به نشر معارف اهل بیت(ع) در جامعه به ویژه بین جوانان کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر