آخرین تقلای صهیونیست‌ها برای کارشکنی علیه ایران در وین

رژیم صهیونیستی که بقای خود را در بستر تنش‌آفرینی در منطقه مشاهده می‌کند، در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به مراحل حساس تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل رسیده هیاتی دیپلماتیک را برای تحریک کشورهای مذاکره کننده و اخلال در روند گفت‌وگوها به وین اعزام کرد.

 به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سفر دیپلماتیک صهیونیست‌ها به وین که در واقع دومین سفر آنها در میانه دور هشتم مذاکرات به‌شمار می‌رود، این‌بار کمی خبرساز شد. نمایندگان رژیم اشغال‌گر قدس حدود سه هفته پیش هم به وین سفر کرده و بر اساس شنیده‌ها ملاقات‌هایی را با نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و آمریکا در هتل کارلتون ریتز که فاصله زیادی با محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در هتل کوبورگ ندارد برگزار کردند.

این رویداد آن زمان از چشم رسانه‌ها پنهان ماند و در سطح مطبوعات بازتاب پیدا نکرد. اما بر اساس مشاهدات خبرنگار اعزامی ایرنا، تحرکات غیرعادی مقابل هتل ریتز و تردد نمایندگان گروه ۱+۴ به این مکان در کنار افزایش ناگهانی سطح امنیتی مقابل ریتز، درحالی که عموم جلسات اعضای برجام و آمریکا در غیاب ایران در هتل ماریوت برگزار می‌شود به شائبه‌ها درباره حضور صیونیست‌ها در وین دامن زد.

هرچند هیات‌های مذاکره کننده تمایلی به اظهارنظر در این زمینه و یا دستکم ارائه توضیحی درباره اینکه چرا محل برگزاری جلسات آن‌ها ناگهان تغییر کرد، نداشتند اما ناگفته پیدا بود که این تحولات، به ویژه زمانیکه بدانیم مقام‌های صهیونیست در هر سطحی در سفرهای بین‌المللی با سطح بالای تدابیر امنیتی تردد می‌کنند شاهدی بر ادعای حضور آن‌هاست.

البته سابقه تحرکات صهیونیست‌ها محدود به این دور نیست و هنگامی که گفت‌وگوها پس از وقفه پنج ماهه با ترکیب هیات جدید جمهوری اسلامی ایران از سر گرفته شد، فعالیت‌های مخرب آن‌ها کلید زده شد. یک منبع آگاه آذرماه گذشته در گفت‌وگو با ایرنا از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین خبر داد و گفت که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است.

به گفته وی، مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح و .. است.

این منبع آگاه عنوان کرد سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با این هدف صورت گرفت که «برنامه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط با کشورهای همسایه محقق نشود.»

به هر روی، سفر اخیر هیات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی به وین که در راستای نقش مخرب آن‌ها بر روند گفت‌وگوها صورت گرفت، پس از آن خبرساز شد که نشریه اکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی گزارش داد هیاتی به سرپرستی «جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم اشغال‌گر قدس در امور راهبری برای ملاقات با آمریکا و سایر مذاکره کنندگان، در شرایطی که گفت‌وگوها به مراحل حساس رسیده سفر کرده است.

این مقام صهیونیستی، هدف از سفر هیات به سرپرستی زاکارا را اطلاع از آخرین وضعیت گفت‌وگو و اینکه «موضع اسرائیل را در مورد بازگشت احتمالی به توافق هسته ای ۲۰۱۵ روشن کند» توصیف کرد.

اکسیوس در ادامه گزارش خود نوشته است: «زارکا به وین رفته تا بررسی کند چه آشی در حال پخت شدن است. یکی از مقامات بلندپایه اسرائیلی گفته است که او با همه غیر از ایرانی ها ملاقات کرده است. زارکا روز دوشنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگو و روز سه‌شنبه با راب مالی، مذاکره‌کننده آمریکایی و مذاکره‌کنندگانی از روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان دیدار کرد.»

بر اساس این گزارش، «مقامات اسرائیلی بسیار نگران هستند که در روزهای پایانی مذاکرات، ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی امتیازات بیشتری بدهند که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را به توافقی بدتر از آنچه اکنون فکر می کنند تبدیل کند.»

این درحالیست که میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه که حضور فعالی در فضای مجازی دارد، در اقدامی در راستای کنترل جو رسانه‌ای مذاکرات، تصریح کرد که دیدار او به عنوان یکی از اعضای مذاکره کننده، با نماینده رژیم صهیونیستی ارتباطی به مذاکرات جاری و برجام نداشته و دو طرف‌ درباره مسائل مرتبط با آژانس بین‌الملل انرژی اتمی گفت‌وگو کردند.

این دیپلمات روس همچنین سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران با تکرار این مساله تصریح کرد: ما از مواضع یکدیگر آگاه هستیم و به این واقعیت احترام می گذاریم که در مورد برجام اختلاف نظر داریم. به همین خاطر چیزی برای بحث کردن در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود که در جلسه با طرف صهیونیستی «درباره مسائل مرتبط با آژانس بین المللی انرژی اتمی و کنفرانس خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی گفت‌وگو کردیم. کنفرانسی که تمام دولت‌های منطقه به‌غیر از اسرائیل شرکت می‌کنند.»

این اظهارات اگرچه تا حدی گمانه‌زنی‌ها را در فضای رسانه‌ای کنترل کرد اما ناگفته پیداست رژیم صهیونیستی که ذاتا به دنبال ایجاد تنش در منطقه است تلاش می‌کند تا با تداوم بحران سازی از مناقشه اتمی ایران، به جنایات خود در سرزمین‌های اشغالی ادامه دهد.

در واقع صهیونیست‌ها هرگونه توافق در مذاکرات وین را خلاف اهداف توسعه طلبانه خود تلقی و در همین راستا برخی کشورهای مذاکره کننده را به عنوان ابزاری برای بداخلاقی در اتاق مذاکرات تبدیل کرده اند. دیدار آن‌ها با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه برگزاری نشست شورای حکام نشان می‌دهد که آن‌ها ابایی ندارند که روی استقلال رای این نهاد بین‌المللی تاثیر منفی بگذارند.

نگاهی به آخرین وضعیت مذاکرات

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی‌ماه آغاز شده و به اذعان تمام طرف‌ها به مراحل پایان رسیده است. این درحالیست که کشورهای غربی با ایجاد فضای هیجانی و طرح مطالبات فرابرجامی مذاکره‌کنندگان ایران را تحت فشار قرار داده تا از ایران امتیاز بگیرند. برخی شنیده‌ها از احتمال درز تعمدی فرازهایی از متن پیش‌نویس توافق توسط رسانه‌های غربی حکایت دارد تا جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش متنی کند که باب میل طرف‌های مقابل است.

این درحالیست که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در آخرین توئیت خود تاکید کرد: آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند و برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است.  وی بر همین اساس تصریح کرد: با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت

از این منظر، موفقیت یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد و اگر آن‌ها تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه، منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات به دست‌آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده و اعمال فشار رسانه‌ای یا تلاش برای استفاده از اهرم زمان، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی ایران را تغییر نمی‌دهد.

هیأت ایرانی بر اساس همین اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده است و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.

ارسال نظر