نشست بررسی پیش نویس تفاهم نامه همکاری پنج جانبه در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد

نشست بررسی پیش نویس تفاهم‌نامه همکاری پنج جانبه بین مجمع جهانی اهل بیت (ع)، جامعة المصطفی العالمیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، در این نشست که در مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد، آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، دکتر غریب آبادی معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه و حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه حضور داشتند.

آیت الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) طی سخنانی در این نشست حقوق بشر را از مفاهیم بسیار مهم عنوان کرد و افزود: امروزه در زمینه حقوق بشر تفاسیر متعدد و متنوع وجود دارد و ما هم بر اساس ارزش‌های اسلامی این مساله را مبتنی بر نگاه دینی دنبال می کنیم. اما تاکید بر حقوق بشر در عصر استعمار فرانو برای رسیدن به اهدافی در جهت سرکوب رویکردهای مستقل است.

وی اظهار کرد: در رابطه با مسائل مربوط به مسلمانان و شیعیان در دنیا، نیازمند یک شبکه حقوق دانان بین المللی هستیم که دفاع و استیفای حقوق مسلمانان و شخصیت‌های تاثیرگذار را به لحاظ حقوقی دنبال کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاکید کرد: در زمینه حقوق بشر نیازمند فعالیت های علمی مبتنی بر ارزش‌های دینی هستیم و باید بازتعریف و مفهوم سازی در این عرصه صورت پذیرد.

در ادامه این نشست دکتر غریب آبادی معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه گفت: در رابطه با حقوق بشر اسلامی در عرصه بین المللی و حتی داخل ایران کم کاری شده است.

وی افزود: تفاهم نامه همکاری پنج جانبه می‌تواند زمینه دفاع از حقوق بشر اسلامی، حقوق مظلومان و شیعیان، محور مقاومت و مقابله با اسلام هراسی و اسلام ستیزی را فراهم کند.

غریب آبادی در ادامه توجه به حوزه پژوهش، تبیین و آموزش را از اهداف تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: در عرصه بین المللی مطلب قابل توجهی برای ارائه در رابطه با حقوق بشر اسلامی نداریم. باید مطالب هدفمند و مجاز انتخاب شوند و افراد توانمند و ماهری که با ادبیات بین المللی آشنا هستند بکار گرفته شوند.

در ادامه این نشست دکتر عباسی تفاهم نامه چندجانبه را اتفاق خوبی دانست که می‌تواند با هم افزایی ظرفیت‌های مختلف توسعه پیدا کند. لازمه این کار نیز کمیته فعال اجرایی است تا پتانسیل‌ها در عرصه بین الملل بکار گرفته شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز در این نشست از آمادگی مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات برای پیشبرد اهداف تفاهم نامه خبر داد.

در ادامه نشست دکتر شهریاری گفت: معمولا حقوق بشر در دنیا دستاویز کشورهای غربی قرار می‌گیرد تا اینکه کشورهای جهان سوم را محکوم کرده و از آن برای اهداف سیاسی خود به عنوان ابزار استفاده کنند.

وی تاکید کرد: شکل گرفتن شبکه‌هایی که بتواند از حقوق مسلمانان و پیروان اهل بیت (ع) که حقوقشان تضییع می‌شود ضروری است. دفاع از مظلومین در مقابل صاحبان قدرت در دنیا در اولویت است. جمعیت چند صد نفره شیعیان در زندان‌های عربستان حبس هستند. طی یک سال گذشته دست کم ۳۰ شیعه در عربستان اعدام شده اند و کسی نیست که از آن‌ها دفاع کند.

انتهای پیام

ارسال نظر