دخالت نادرست خانواده‌ها به افزایش طلاق دامن می‌زند

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق، عجله و عدم شناخت کافی قبل از ازدواج و رعایت نکردن فرهنگ کفو و همتایی میان زوجین و خانواده‌ها است.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم حضرت معصومه (س) عنوان کرد: طلاق در دین اسلام بااینکه حلال است اما مذموم است و توصیه نشده و برعکس ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام ممدوح و پسندیده و بسیار مورد سفارش دین قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش طلاق در جامعه و کاهش ازدواج بودیم و این یک واقعیت نگران کننده است، افزود: عوامل متعددی زمینه‌ساز طلاق است که قبلاً مورد بررسی قرار گرفته است و اغلب طلاق‌ها مربوط به سال‌های اولیه ازدواج و میان زوج‌های جوانان است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین عوامل طلاق، عجله و عدم شناخت کافی قبل از ازدواج و رعایت نکردن فرهنگ کفو و همتایی میان زوجین و خانواده‌ها است به همین خاطر توصیه می‌شود حتماً شناخت قبل از ازدواج میان زوج‌های جوان صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: فضای مجازی و ارتباطات غیرشرعی میان جوانان بنیان خانواده‌ها را مورد آسیب قرار داده و متأسفانه فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی در میان جوانان نهادینه نشده و به افزایش طلاق دامن زده است.

وی گفت: روابط پنهانی، خیانت، بیکاری، فقر و دخالت اطرافیان از دیگر عوامل طلاق در جامعه است که لازم است راهکاری متناسبی در راستای زدودن این عوامل ارائه داد.

رفیعی افزود: گاهی خانواده‌ها نظارت و مراقبت از زندگی فرزندان خود را با دخالت اشتباه می‌گیرند و به خود اجازه می‌دهند در جزئی‌ترین مسائل زندگی فرزندان خود اظهار نظر و دخالت کنند که همین مسئله به افزایش طلاق‌ها منجر می‌شود.

وی تأکید کرد: از آیات ۲۲۸ سوره بقره احکام طلاق است که یا طلاق رجعی است یا بائن که در طلاق رجعی مرد می‌توانند بعد از طلاق رجوع کند و نیازی به خطبه عقد نیست.

وی یادآور شد: اگر مرد رجوع کرد اما مجدداً به اختلاف منجر شد باز مرد می‌تواند مرتبه دوم طلاق رجعی بدهد و رجوع کند اما در مرتبه سوم دیگر نمی‌تواند طلاق رجعی بدهد و دیگر حق رجوع وجود ندارد و مرد حق ندارد بدون محلل به همسر سابق خود رجوع کند.

رفیعی با اشاره به اینکه خداوند می‌فرماید اگر هم قرار است طلاقی صورت بگیرد باید با نیکی و احسان صورت بگیرد و از اذیت و آزار دور باشد، گفت: اگر مردی به زن خود هدیه داده است جایز نیست هنگام طلاق از همسر خود پس بگیرند مگر در صورتی که طلاق خلع صورت گرفته باشد و مرد تمایل به عدم طلاق دارد اما زن درخواست طلاق دارد و تمایلی به ادامه زندگی با مرد را ندارد.

وی گفت: نگه‌داشتن عده بعد از طلاق از حدود الهی است و نباید این حدود الهی شکسته شود و متأسفانه عده‌ای در فضای مجازی این حدود را زیر پا می‌گذارند و برای خود حرام خدا را حلال می‌کنند در حالی که حرام خداوند تا قیامت حرام است چرا که گناه از کم شروع می‌شود اما به کم ختم نخواهد شد و آرام آرام دامنه گناه گسترش پیدا می‌کند و هر کسی حدود الهی را بشکند ستمگر است.

انتهای پیام

ارسال نظر