خوشحالی بر گناه و کوچک شمردن آن مانع توبه می‌شود

خوشحالی بر گناه و کوچک شمردن آن مانع توبه می‌شود

استاد حوزه علمیه خوشحالی بر گناه و کوچک شمردن آن را از موانع توبه دانست و گفت: کسی که گناه صغیره را بزرگ نداند گناه کبیره را کوچک می‌شمارد.

 

خوشحالی بر گناه و کوچک شمردن آن مانع توبه می‌شود

 

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری مهر ، حجت الاسلام مسعود عالی چهارشنبه شب در مراسمی که به مناسبت دهه دوم ایام فاطمیه در مسجد جامع نظام مافی برگزار شد، اظهار داشت: از مهمترین عواملی که باعث می‌شود انسان از ولی خدا جدا شود و ایشان را تنها بگذارد علاقه‌ها و تعلقات است.

استاد حوزه علمیه افزود: آدمی نمی‌تواند نسبت به برخی امور مانند خانواده، فرزند و.. علاقه و تعلق خاطر نداشته باشد بنابراین در اینجا مراد از تعلقات آن است که این علاقه‌ها مقدم بر علاقه نسبت به پروردگار و ولی خدا نشود، این مقدم شدن قبیح است.

وی با استناد به معارف قرآن کریم، عنوان کرد: خداوند متعال در فرازی از سوره توبه می‌فرماید: ای پیامبر! به مردم بگو اگر پدر، فرزندان، اموال و تجارتتان محبوب تر از خدا و رسول شود منتظر عذاب شوید؛ انسان در طول ساعات روز نباید به گونه‌ای زندگی کند که پروردگار را حتی یک بار یاد نکند و سرگرم دنیا شود.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه دنیا طلبی سرنوشت انسان را نابود می‌کند، گفت: ابلیس برای اینکه بتواند انسان را گمراه کند بسیار صبور است برای همین پنهانی و تدریجی به زندگی او نفوذ می‌کند تا بتواند اهداف خود را محقق سازد، قرآن کریم خطاب به مؤمنین می‌فرماید: مراقب خطوات ابلیس باشید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: روزی اصحاب خدمت پیامبر اکرم (ص) بیان کردند یا رسول الله؛ ما می‌ترسیم منافق باشیم! زیرا تا وقتی در محضر شما هستیم حال خوشی داریم، گویی بهشت و جهنم و آخرت را می‌بینیم، اما زمانی که از نزد شما دور می‌شویم و به امور زندگانی می‌پردازیم، افت می‌کنیم؛ حضرت در پاسخ این کلام فرمودند: این حالت نفاق نیست بلکه گام‌ها و خطوات شیطان است که آهسته آهسته می‌خواهد شما را گمراه کند، تا آن هنگام که نزد من هستید او قدرتی ندارد اما زمانی که از من دور می‌شوید می‌خواهد به شما نفوذ داشته باشد. امثال شمر، یزید و … هنگام تولد پلید و جنایتکار نبودند بلکه در طول زمان در زمره جنایتکاران قرار گرفتند. ابلیس شش هزار سال در عالم بالا به عبادت پروردگار مشغول بود و به اسرار عالم غیب آگاه و همچنین نسبت به ساختار و زوایای وجودی انسان آگاهی دارد پس نباید از او غفلت کرد.

وی با اشاره به اینکه ابلیس هرگز نمی‌تواند بر معصوم تسلط یابد، اظهار داشت: اما ابلیس همواره تلاش می‌کند تا در کار اولیای الهی اخلال ایجاد کند؛ مامون در میان خلفای عباسی از دانش و آگاهی خاصی برخوردار بود روزی در یکی از مجالس برای آنکه امام رضا (ع) را ضایع و کوچک کند خطاب به ایشان گفت مگر نه اینکه انبیای الهی معصوم هستند پس چرا زمانی که در قرآن گفته می‌شود موسی آن فرد را زد و کشت، سپس می‌گوید این کار شیطان بود؟ حضرت پاسخ دادند اقدام حضرت موسی سبب شد توطئه ابلیس که در راستای لو رفتن حضرت موسی و سنگ اندازی در برابر امر ظهور بود، خنثی شود.

حجت الاسلام عالی با استناد به آیات قرآن کریم، گفت: بر اساس آیات الهی کید شیطان ضعیف است؛ کید شیطان تنها برای مجاهدان فی سبیل الله ضعیف است. انسان باید در همین عالم دنیا اعمال خود را محاسبه کند و اگر آلودگی در وجودش هست آن را رفع کند برای همین توصیه شده انسان همواره نسبت به خود سو ظن داشته باشد. البته سو ظن نسبت به خدا و مؤمنین مذموم و نسبت به خود ممدوح است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در روایات آمده انسان حق ندارد نسبت به مؤمن سو ظن داشته باشد، همچنین از سوی دیگر نیز توصیه شده اگر مؤمن کاری انجام داد که سبب سو ظن دیگران شد به سرعت دلیل کار خود را برای کسانی که شاهد عمل بودند بیان کند تا سو ظن از ذهن مشاهده کنندگان پاک شود.

وی توجیه گناه را بدترین عمل دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که گناه را کوچک می‌شمارند این عملشان از گناهی که مرتکب شدند بدتر است. پافشاری بر گناه سبب عادی شدن آن و مانع توبه می‌شود. کسی که گناه صغیره را بزرگ نشمارد گناه کبیره را کوچک می‌شمارد. همچنین افتخار کردن و شاد شدن نسبت به گناه سبب عادی شدن آن می‌شود.

 

ارسال نظر